TOP

Jack Wolfskin opent winkel in Nederland, winkeliers zien hogere bestedingen en minder verkocht via Bol.com

Outdoorlabel Jack Wolfskin heeft zijn eerste winkel in Nederland geopend, ABN Amro ziet de mode- en schoenenbranche opkrabbelen en er is minder verkocht via Bol.com. Verder: de consument koopt door de coronapandemie vaker tweedehands, blijkt uit onderzoek. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 11 mei.

Foto: Ivo Antonie de Rooij via Shutterstock

Winkeliers zien hogere bestedingen, ondanks inflatie

Maar liefst 70 procent van de Nederlandse winkeliers merkt dat consumenten nu meer geld uitgeven dan voor de coronapandemie. De gevolgen van de stijgende inflatie hebben vooralsnog geen impact op het uitgavenpatroon van de consument. Eén op vijf consumenten is zelfs van plan om meer te gaan winkelen in 2022. Dit blijkt uit een onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed onder 2.200 retailers en consumenten uit Europa en Noord-Amerika. Eén van de positieve gevolgen van de pandemie is dat de Nederlandse consument meer waarde hecht aan het steunen van lokale ondernemingen (72%). Opvallend is ook dat consumenten nog altijd hun voorkeur geven aan shoppen in een fysieke winkel (28%) boven een webshop (21%). De Nederlandse consument is ook loyaler en merkgerichter geworden: meer dan een derde (36%) is consistent in het winkelen bij merken die ze kennen en waarmee ze vertrouwd zijn. Uitdagingen zijn er ook. Twee op vijf retailers geven aan met minder personeel te werken dan ze eigenlijk nodig hebben en 29 procent ervaart momenteel moeite met het behouden van personeel.

ABN Amro ziet mode- en schoenenbranche opkrabbelen

ABN Amro ziet – evenals het hierboven genoemde Lightspeed – dat de consumentenuitgaven in de lift zitten. Dat geldt ook voor de bestedingen aan mode en schoenen, stelt de bank in de sectorupdate van mei 2022. Uit de update blijkt dat het verkoopvolume van de detailhandel in het eerste kwartaal van dit jaar 18 procent hoger was dan in dezelfde periode in 2019, post-corona. Het volume van de non-foodsector groeide met 12 procent, supermarkten en voedingsspeciaalzaken plusten met 11 procent. Ook mode- en schoenenwinkels krabbelen langzaam weer op naar pre-coronaniveaus. Kledingaanbieders laten een plus van 4 procent zien; schoenenverkopers zitten inmiddels weer op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2019. Toch heerst er ook veel onzekerheid bij retailers, meldt de bank. Voor het komende jaar spelen personeelstekorten, schaarste aan productiecapaciteit en hoge transportkosten vanuit Azië een belangrijke rol in de ramingen. Samen met de hoge energieprijzen en de toegenomen inflatie kunnen deze ontwikkelingen tot zeker eind 2022 een rem op de groei van de detailhandel vormen.

Minder verkocht via Bol.com

Bol.com heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 7 procent minder verkocht. Dat meldt Nu.nl. De online speler groeide in dezelfde periode vorig jaar nog met 76,6 procent, mede door de coronapandemie toen consumenten veel meer online bestelden. Toch zegt moederbedrijf Ahold Delhaize dat de webwinkel nog wel altijd beter doet dan branchegenoten. Het is nog steeds de bedoeling Bol.com in de loop van dit jaar naar de beurs te brengen. Verder kondigt het concern aan meer kosten te gaan besparen en sterker inzetten op de eigen merkproducten en loyaliteitsprogramma’s. In antwoord op de almaar stijgende prijzen voor consumenten zet Ahold sterk in op huismerken. In de Benelux zijn de eigen merkproducten goed voor de helft van de verkopen. Ook zal Ahold, dat behalve in Europa ook veel winkels in de VS heeft, vaker bulkaanbiedingen in de winkels zetten.

Consument koopt door pandemie vaker tweedehands

De coronapandemie heeft een duidelijke impact gehad op de manier waarop mensen in Nederland hun geld uitgeven. Dat stelt de Nederlandse creditcarduitgever ICS op basis van een analyse van creditcarddata. De totale creditcardbestedingen zijn weliswaar bijna terug op het niveau van 2019 zijn (-2% ), de verdeling van de uitgaven is echter totaal veranderd. Wat opvalt is de grote stijging van de aankopen van tweedehands artikelen; met een groei van +144% is dit de snelst groeiende productcategorie. De categorie die qua creditcardbestedingen het hardst is gegroeid, is de categorie ‘financiële diensten’. Dit komt door de aankopen van cryptomunten die stegen met 1.580%. De uitgaven aan reizen en restaurants zijn echter nog niet terug op het oude niveau.

Outdoorlabel Jack Wolfskin opent eerste winkel in Nederland

Outdoorlabel Jack Wolfskin heeft een winkel geopend in Utrecht. Het is de eerste zaak in ons land voor het Duitse merk, zo meldt het in een persbericht. In de 170 vierkante meter grote winkel biedt het merk zijn collectie outdoorkleding en -schoenen aan. Jack Wolfskin wil verder groeien in ons land, zo vertelt CEO Richard Collier. “De Nederlandse bevolking heeft waardering voor hoogwaardig, innovatief, duurzaam bewust design. Het is alles waar ons merk voor staat. Het was logisch dat we een winkellocatie in Nederland zouden openen en we verwachten meer zaken te openen in deze groeimarkt met een sterke populatie outdoorliefhebbers.” In het ontwerp van de winkel is gekozen voor gerecyclede, hergebruikte en natuurlijke materialen, led-verlichting, houten meubilair, instore graphics gemaakt met TexBlue® gecertificeerde vezels geproduceerd uit plastic afval, en mannequins gemaakt van papier-maché en gerecycled plastic. Het flexibele winkelontwerp zal per seizoen veranderen met nieuwe product- en technologie-introducties. De winkel moet daarnaast ook een ontmoetingsplek zijn voor klanten, zegt Collier: “Ons winkelconcept is bedoeld om meer te bieden dan alleen een winkel waar je goederen koopt, maar ook om zin te krijgen om naar buiten te gaan, te bewegen en te pleiten voor de natuur. De winkel in Utrecht is een stap in de goede richting.”