TOP

ABN Amro ziet moderetail opkrabbelen, maar ook veel onzekerheid

De consumentenuitgaven zitten in de lift en dat geldt ook voor de bestedingen aan mode en schoenen, blijkt uit de meest recente sectorupdate van ABN Amro. Al zorgen de inflatie, de hoge energieprijzen en de problemen in de toeleveringsketen ook voor veel onzekerheid bij retailers.

Foto: Artem Beliaikin via Unsplash

De sectorupdate van ABN Amro over de stand van de retail (mei 2022) brengt zowel goed als slecht nieuws. Om met het goede nieuws te beginnen: het verkoopvolume van de detailhandel was in het eerste kwartaal van dit jaar 18 procent hoger dan in dezelfde periode in 2019, post-corona. Het volume van de non-foodsector groeide met 12 procent, supermarkten en voedingsspeciaalzaken plusten met 11 procent. Ook mode- en schoenenwinkels krabbelen langzaam weer op naar pre-coronaniveaus. Kledingaanbieders laten een plus van 4 procent zien; schoenenverkopers zitten inmiddels weer op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2019.

Onzekerheid

Ondanks de positieve cijfers heerst er veel onzekerheid in de detailhandel. Voor het komende jaar spelen personeelstekorten, schaarste aan productiecapaciteit en hoge transportkosten vanuit Azië een belangrijke rol in de ramingen. Samen met de hoge energieprijzen en de toegenomen inflatie kunnen deze ontwikkelingen tot zeker eind 2022 een rem op de groei van de detailhandel vormen.

Inflatie

Ook consumenten worden geconfronteerd met onzekerheden door de historisch hoge inflatie. De consumentenprijzen lagen in maart bijna 12 procent hoger dan een jaar eerder (CBS). Naast de energieprijzen nemen ook andere categorieën in prijs toe, zoals voedingsmiddelen. Die waren afgelopen maart 6,4 procent duurder ten opzichte van een jaar eerder.

Het consumentenvertrouwen is de afgelopen maanden sterk gedaald, naar een nieuw dieptepunt van -48 in april. Uit een enquête van het CBS blijkt dat consumenten vooral pessimistischer zijn geworden over de economische situatie in de komende twaalf maanden. Ook scoorden koopbereidheid en het doen van grote aankopen laag. In de cijfers over maart worden de eerste gevolgen in het uitgavenpatroon zichtbaar. Particuliere klanten van ABN Amro gaven in april 1,8 procent minder uit aan elektronica ten opzichte van maart 2022. Ook uitgaven aan meubels namen met 2,9 procent af. Daarentegen werd ruim 16 procent meer uitgegeven aan kleding. “Waarschijnlijk schaffen mensen een nieuwe garderobe aan omdat ze weer meer naar kantoor en de horeca kunnen”, aldus het rapport. Ook besteedden consumenten 14 procent meer in tuincentra. “Vermoedelijk vanwege het mooie lenteweer.”

Personeelstekorten

Een ander punt van zorg is het personeelstekort. De afgelopen drie maanden daalde het aantal werklozen met gemiddeld 14.000 per maand. Dat is 3,3 procent van de beroepsbevolking, waarmee de werkgelegenheid zich fors heeft hersteld. Verder is de vraag naar producten en diensten sterk gestegen ten opzichte van vorig jaar, waardoor er onder meer in de retail veel vraag is naar (nieuwe) medewerkers. Om die kwestie het hoofd te kunnen bieden, moet de detailhandel inzetten op ‘hogere salarissen, het vergroten van het welzijn van het personeel en op digitalisering’, concluderen de sectoreconomen in ABN Amro’s Welzijnsmonitor. “In hoeverre ondernemers hierop kunnen inzetten, verschilt echter per branche en de mate waarin ze nog gebukt gaan onder de gevolgen van corona. Met name de kleinere retailers in de non-food kampen nog met veel onzekerheden. Sinds 1 april zijn alle steunmaatregelen voor ondernemers, zoals de NWO en de TVL, stopgezet. De huidige gestegen energiekosten en afnemende koopkracht komen hier nog eens bovenop.” Ook moeten veel ondernemers schulden bij de belastingdienst terugbetalen. Uit een recente beleidsnotitie (29 maart 2022) van het Ministerie van Financiën blijkt dat 70 procent van de detaillisten nog een schuld heeft openstaan bij de fiscus.