TOP

Skechers opent flagshipstore, Van Dal Mannenmode wil landelijke dekking, Essentiel Antwerp maakt museumcollectie

Schoenenmerk Skechers heeft een flagshipstore geopend in Rotterdam. Van Dal Mannenmode wil het aantal winkels uitbreiden en streeft naar landelijke dekking. En Essentiel Antwerp en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen hebben een capsulecollectie gemaakt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 4 oktober 2022.

Skechers opent flagshipstore in Rotterdam

Schoenenmerk Skechers heeft een flagshipstore geopend in Rotterdam. De nieuwe winkel meet 540 vierkante meter en is te vinden aan Lijnbaan 77. Hier worden schoenen, bijpassende kleding en accessoires van het merk verkocht, ondersteund met moderne technologie, waaronder mediawanden, LED-schermen en kleurrijke lichtbakken die de nieuwste collecties presenteren. Er zijn al dertien winkels van Skechers in Nederland, onder andere in Mall of The Netherlands, Amsterdam, Almere, Nijmegen en Utrecht. Eerder dit jaar werd de Nederlandse webshop gelanceerd. Skechers wil in 2026 een jaaromzet van 10 miljard dollar genereren en investeert daarom in belangrijke markten, onder andere door de uitbreiding van het Europese distributiecentrum en de opening van winkels.

Van Dal Mannenmode wil landelijke dekking

Van Dal Mannenmode streeft naar landelijke dekking, zegt directeur en eigenaar Ger Segeren in een interview met Retailtrends. Hij hoopt de komende jaren met twee tot vier winkels per jaar uit te kunnen breiden. Hij ziet kansen in de overname van mannenmodezaken die geen opvolging hebben. Dit zijn vaak winkels die aansluiten bij de 50+-doelgroep van Van Dal. De keten heeft momenteel 34 winkels in het midden en zuiden van Nederland. Sinds kort zijn er door overnames twee winkels in Friesland, maar in de provincies Noord-Holland, Groningen, Drenthe en Overijssel zit Van Dal nog helemaal niet. De keten richt zich op locaties aan de rand van de stad, waar de huren lager zijn. Van Dal Mannenmode werd de afgelopen twee jaar uitgeroepen tot Beste winkelketen van Nederland in de categorie mannenmode.

Ilona Simons winnaar The Fashionweek Talent Award

Ontwerper Ilona Simons is de winnaar van de Talent Award 2022, die dit weekend tijdens The Fashionweek in Den Haag werd uitgereikt. De jury looft haar om haar ‘prachtige jacquards en krachtige combinatie van traditionele afwerkingen, ambacht en streetwear’. Zij wint een bedrag van 2500 euro om te investeren in een nieuwe collectie en mag deze tijdens de volgende editie van The Fashionweek presenteren. Floor Klaassen werd tweede. De Talent Award werd dit jaar door Westfield Mall of the Netherlands gesponsord.

The Fashionweek 2022 is de modeweek van Den Haag, die plaatsvond van 26 september tot en met 2 oktober. Naast modeshows waren er een expositie, film, etalages met modetalent en een moderoute. Dit weekend showden 28 ontwerpers en labels hun couture op verschillende locaties in Den Haag. De slotshow was voor de winnaar van de The Fashionweek Talent Award 2021, Rosalie Boonstra. Haar fantasierijke couturecollectie paste goed in de klassieke setting van de verschillende kamers van het stadspaleis uit 1469 waar de shows op zaterdag plaatsvonden.

Beeld: Pasarella voor The Fashionweek

Scotch & Soda opent winkels in Londen en Kopenhagen

Scotch & Soda heeft twee winkels in Londen geopend en een in Kopenhagen. De openingen maken deel uit van de 31 winkels die het merk wereldwijd heeft geopend sinds 1 januari van dit jaar. In Londen heeft het merk een winkel van 250 vierkante meter in het hart van de wijk Covent Garden. De winkel is gevestigd op de begane grond van een gebouw van vijf verdiepingen en heeft een gevel in eclectische neo-Vlaamse renaissancestijl. De andere nieuwe winkel is te vinden in de Old Spitalfields Market, de Victoriaanse markthallen van Londen. De winkel heeft een rode gevel en een opnieuw ontworpen interieur over twee verdiepingen. De openingen brengen het aantal fysieke vestigingen in het Verenigd Koninkrijk op vier. Verder opende Scotch & Soda een flagshipstore op Amagertorv, een van de oudste pleinen in het centrum van Kopenhagen. Met een verkoopoppervlak van 370 vierkante meter over twee verdiepingen is de Amargetorv-vestiging een van de grootste Europese Scotch & Soda-winkels buiten Nederland en de tweede winkel van het merk in Kopenhagen. Onlangs gingen er ook nog winkels open in landen als China (Shanghai en Beijing), Zuid-Afrika (Johannesburg), Saudi-Arabië (Riyad), Israël (Tel Aviv) en de Verenigde Arabische Emiraten.

Essentiel Antwerp maakt collectie voor museum

Essentiel Antwerp en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) hebben samen een capsulecollectie met prêt-à-porter en accessoires ontworpen ter ere van de grote heropening van het museum op 24 september 2022 na een lange verbouwing. De twee partijen vonden elkaar niet alleen omdat ze beide gevestigd zijn in Antwerpen, maar ook omdat ‘ze groot durven te dromen en niet bang zijn om buiten de lijntjes te kleuren’. Essentiel-oprichter Inge Onsea en haar ontwerpteam kregen toegang tot de volledige kunstcollectie van het KMSKA en konden de meesterwerken uitkiezen die hen het meest intrigeerden met hun intense kleurenpalet. Het werden vier schilderijen van Jean Fouquet, James Ensor, Rik Wouters en Jan Breughel II. De collectie is te koop via de webshop van Essentiel, in de Belgische en Amsterdamse Essentiel-store én in de museumshop van KMSKA.