TOP

Verkoopseizoen mannenmode komt op gang: ‘Dikke knits voor koude dagen liggen klaar, laat die winter maar komen’

De verkoop van het nieuwe seizoen is een paar weken aan de gang. Na een lange zomer, begint de mannelijke klant inmiddels met het aanvullen van zijn najaars- en wintergarderobe. Wat loopt goed en wat verwachten de mannenmoderetailers van dit seizoen? “Ik verwacht stiekem dat we na de prachtige zomer net zo’n prachtige winter krijgen.”

Foto: Charles Deluvio via Unsplash

Bij Oebens’ Mercantile in Utrecht komt de verkoop langzaam op gang, vertelt inkoper Daan Strik. “Het is nog een beetje grillig. We hebben uitschieters in het winkelbezoek, maar ook rustige momenten. Het hangt met het weer samen, lekker weer is niet zo goed voor de handel. We hebben al een maand wollen truien liggen, maar beginnen ze nu pas te verkopen.” De stijgende gasprijzen stuwen die verkoop, zegt hij. “De kachel aanzetten wordt zo duur, dat klanten zeggen: ‘Ik koop nu die wollen truien, want dan hoeft de verwarming straks niet zo hoog’.” In die categorie zijn bij de Utrechtse retailer vooral de visserstruien populair van de merken Armor-Lux en het Nederlandse merk Roosenstein Wolke uit Sneek. “Zij produceren en verkopen als sinds 1820 visserstruien op een duurzame manier, ze leveren alles in papieren verpakking. Dat spreekt onze klanten aan.”

Nieuwe winkel

De verkoop van jassen trekt ook aan, momenteel vooral de gewaxte regenjassen van Barbour. Nieuwe merken heeft Oeben’s Mercantile ook ingekocht voor dit seizoen, maar die worden verkocht in de nieuwe winkel die ze onlangs hebben geopend: The Grand Central Lounge, wat voorheen de winkel van Dstrezzed was waar de retailer mee samenwerkte. “Daar verkopen we een iets hoger segment. Zo zijn we gestart met Overlord dat van oude doeken nieuwe items maakt, zoals een kimonojasje van oude Levi’s 501 of een tweedjasje van gedragen tweed.” De nieuwe winkel moet nog even op gang komen, zegt Strik, maar hij verwacht voor beide zaken een goed verkoopseizoen. “Ik hoop dat er geen gekke dingen gebeuren, zoals sluitingen of beperkende maatregelen wegens corona, maar we zijn er niet heel erg bang voor. We gaan gewoon lekker draaien.”

Leveringsproblemen

De winkel ByPete in Nijmegen van Pieter Eggenhuizen heeft eveneens een ‘lekker seizoen’ gedraaid. “De zomer heeft lang geduurd, maar daardoor ben ik wel van mijn sale afgekomen”, vertelt de retailer. “En ik heb met best wat leveringsproblemen te maken nu, dus ik vond het niet zo erg. Inmiddels hangt er volop nieuwe collectie, maar ik heb nog niet alles binnen.” Afgelopen weekend – het eerste weekend van oktober – was bemoedigend voor Eggenhuizen: “Het was heel goed, mannen hebben weer zin om te kopen, zich te laten adviseren in de winkel.” Mede hierdoor en dankzij die mooie zomeromzet, ziet Eggenhuizen de winter positief tegemoet. “Ik vind het sowieso belangrijk dat je positief blijft. Er is momenteel best veel aan de hand in de wereld met die hoge gasrekeningen en de oorlog in de Oekraïne, maar ik merk er in de verkoop niet veel van. Mede doordat ook ik klanten heb die er niet hard door worden geraakt. Maar ik weet dat het voor sommige mensen dramatisch is.”

Herfstkleuren

De retailer heeft voor dit winterseizoen jassen van onder meer zijn vaste merken Koll3kt, Distretto en Bob. “Het is allemaal wel wat technischer, wat comfortabeler. Vooral de mooie leren jassen van Koll3kt vallen op. En verder verwacht ik veel van de sneakers van H32 en de chelseaboots die ik heb ingekocht bij drie verschillende merken.” De kleuren in zijn assortiment variëren van de lichtere tinten als beige en off-white tot de echte herfstkleuren oranje en chocoladebruin.

Travelstof

Verder zet Eggenhuizen in op comfort. “Shirts in travelstof, en stretch in colberts en broeken, maar ook de cleane hoodies van Kiefermann. Mannen willen uiteindelijk toch altijd dat kleding gewoon lekker zit. Maar ik zie wel een verschuiving naar meer gekleed. Die combinatie maak ik ook voor ze in sets, zodat ze een outfit zowel casual als netjes kunnen dragen.” Nieuw in zijn rekken in 4FunkyFlavours, een Nederlands merk dat hij voor het tweede seizoen verkoopt. “Dat loopt heel goed. Het is een merk met kleur en humor, dat miste ik nog in mijn winkel.”

Rekeningen

Mode-ondernemer Robbert Kennis van de gelijknamige winkel in Hilversum heeft een mooie start van het seizoen gemaakt, vertelt hij. “We hadden na een lange zomer geluk dat het weer toch omsloeg en dan komen de mannen naar de winkel om de garderobe aan te vullen”, vertelt hij. “Daardoor was september beter dan zelfde maand vorig jaar. Daar was ik best verbaasd over, want we hadden het zeker niet heel erg druk en er is genoeg aan de hand in de wereld. Je weet niet wat de consument gaat doen nu de rekeningen de pan uitrijzen.”

Dorp

Dat de cijfers goed zijn, dankt de retailer naar eigen zeggen aan het feit dat hij in een dorp is gevestigd waar voldoende geld zit en bovendien merken voert uit het hoogsegment, zoals Hugo Boss, Armani, Parajumpers, Moose Knuckles, Iceberg, Versace en Airforce. Sinds kort heeft hij Peuterey aan zijn assortiment toegevoegd. “Dit is het tweede winterseizoen, dus het merk is vrij nieuw voor mij. Ik had behoefte aan een aanvullend merk voor de meer klassieke man die iets anders wil dan bijvoorbeeld Parajumpers. We draaien heel goed op de jassenmerken, maar zien dat Parajumpers ietsjes minder presteert. Maar ze zijn nu met een bredere collectie gekomen, naast jassen ook kleding.”

Bezem erdoor

Een merk wat het momenteel goed doet bij Kennis, is Boss. “Dat is enorm aan het verjongen. Er is een nieuwe CEO aangetreden en die heeft de bezem erdoor gegooid, het logo opnieuw laten vormgegeven en de uitstraling veranderd. Omdat het nog steeds een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft is het concurrerend met de duurdere labels. Plus de breedte van de collectie; ze bieden een assortiment voor heel jong tot en met heel klassiek. Dat past goed bij onze doelgroep, die is ook heel breed.”

Hoopvol

Ook de jeans van 7forallmankind scoren goed, en verder ziet Kennis dat de man weer wat vaker kiest voor smart casual in plaats van het in coronatijden populaire sweat- en loungewear. “De man kleedt zich weer wat netter. Niet dat ik veel kostuums en colbertjes verkoop, maar wel vaker pullovers en vesten. Ik denk dat dit zich doorzet komend seizoen.” Zijn verwachtingen voor komend winterseizoen zijn hoopvol. “Ik verwacht stiekem dat we na de prachtige zomer net zo’n prachtige winter krijgen. Er wordt wel over strenge een winter gesproken, nou, ik heb de dikke knits liggen voor de koude dagen. Laat die winter maar komen.”