TOP

Sector update ABN AMRO: uitverkoop nekslag winkelier

De toenemende prijsacties en sales om de consument maar de winkel in te krijgen, lopen uit op een race-to-the-bottom, waarschuwt ABN AMRO in de sectorupdate van juni. Detaillisten en leveranciers leveren teveel in op hun marges, waardoor een stijging van faillissementen in de retail onvermijdelijk zal zijn.

“Er is een concurrentieslag ontstaan om de consument met steeds verdere prijsvoordelen te lokken. Op de langere duur is de marge die hierdoor wordt ingeleverd door de winkelier, en eventueel ook door andere partijen in de keten, echter niet vol te houden”, waarschuwt Michel Koster, auteur van de sectorupdate ABN ABRO, in het rapport.

Stijging faillissementen
Het aantal faillissementen in de retail bijvoorbeeld loopt fors op: kende de retail als geheel in 2007 nog een faillissements-graad van 0,45%, in 2012 is dit opgelopen tot 0,83%. Voor 2013 verwacht ABN AMRO dat de stijging gematigd doorzet en de faillissementsgraad uit zal komen op 0,93%.

Wachten op de uitverkoop
De enige winnaar in de prijzenslag lijkt de consument te zijn. Uit onderzoek dat voor ABN AMRO is gehouden onder de consument, komt naar voren dat bijna 80% van de respondenten wel van plan is dit seizoen nog kleding te kopen, maar dat ze wachten op de uitverkoop (54%) die steeds vroeger begint en veel grotere kortingen kent. Dit geldt in het bijzonder voor vrouwen die zeer gevoelig zijn voor het kopen van kleding tijdens de opruimingsperiode.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 48% van de consumenten wel meer kleding koopt tijdens de uitverkoop. Dit betekent meer omzet en een lagere eindvoorraad voor de winkelier. “Een resultaat dat in de vorm van een lagere marge wel steeds duurder wordt betaald”, concludeert Koster in het rapport.