TOP

Schiphol stopt met SeeFlyBuy, Kunstmuseum focust op cultural appropriation en omzet Levi’s bijna op oude niveau

Schiphol stopt met SeeBuyFly, Obey opent een flagship store en het Kunstmuseum Den Haag wijdt een expositie aan cultural appropriation. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 9 juli.

Kunstmuseum Den Haag focust op cultural appropriation

De tentoonstelling ‘Global Wardrobe – De wereldwijde modeconnectie’ in Kunstmuseum Den Haag wordt, aldus het museum, gebracht in een tijd dat het denken over mode als een wereldwijd fenomeen én cultureel toe-eigenen in de modewereld volop in de schijnwerpers staat. Het Kunstmuseum nodigt bezoekers uit om voorbij de schoonheid van mode te kijken, en de kleding te zien als onderdeel van de wereldgeschiedenis die ze vertegenwoordigen. Een focus van de expositie ligt op cultureel toe-eigenen, het kopiëren uit andere culturen zonder correcte bronvermelding, ook ‘cultural appropriation’ genoemd. Global Wardrobe – De wereldwijde modeconnectie vindt plaats van 9 oktober 2021 t/m 16 januari 2022.




Credit: Rich Mnisi, Xibelani rok gebaseerd op de Tsonga cultuur, gemaakt in Zuid-Afrika, Hiya Kaya ’21 collectie, 2021. Courtesy Rich Mnisi. Foto: Zander Opperman

Obey opent flagship store

Het Amerikaanse streetwear merk Obey opent een flagship store in Amsterdam. De winkel vestigt zich in een voormalige bakkerswinkel van 140m2 in de Runstraat, middenin de 9 Straatjes. Obey Clothing werd in 2001 opgericht door de Shepard Fairey. Fairey is onder andere bekend van de beroemde Obama HOPE-campagneposter. Het logo van het merk – het gezicht van de worstelaar Andre the Giant – is gebaseerd op Faireys Andre the Giant Has a Posse-sticker- en postercampagne uit 1989. De naam Obey werd deels geïnspireerd door de cultfilm They Live uit 1988.

New Optimist opent eerste winkel

Het in januari van dit jaar – door middel van crowdfunding – opgerichte modemerk New Optimist opent vandaag de eerste winkel met instore atelier op de Bilderdijkstraat 113 te Amsterdam. New Optimist heeft sinds de oprichting de missie om te bewijzen dat kleding, circulair, sociaal en lokaal ontworpen en gemaakt kan worden. In het atelier wordt de kleding gemaakt op basis van circulaire designprincipes. Hiervoor worden uitsluitend, gerecyclede, vegan en natuurlijke materialen gebruikt. Het atelier is het hart van de winkel waar de consument met eigen ogen kan zien waarom er vooreen bepaalde stof gekozen wordt en welke stappen er bijvoorbeeld aan het stikken van een sweater vooraf gaan. “We willen het maakproces terugbrengen naar de consument” aldus Xander Slager, mede-oprichter van New Optimist. “Dat is de afgelopen decennia helemaal uit beeld geraakt.” Door te laten zien hoe een product gemaakt wordt en wat en wie er allemaal bij komt kijken, wil New Optimist meer bewustzijn te creëren en het fast van fashion losweken. Bovendien willen we niet alleen het verhaal vertellen van de producten die we maken maar vooral van de mensen die bij ons werken.”

Credit: New Optimist

Omzet Levi’s bijna op niveau van voor corona

De omzet van denimlabel Levi Straus is bijna terug op het niveau van voor de coronacrisis, zo meldt Retailnews. In de drie maanden tot en met 30 mei werd er voor 1,3 miljard dollar (ruim 1 miljard euro) verkocht. Dat was 156 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de Verenigde Staten en China was de omzet hoger dan in het tweede kwartaal van 2019. In Europa waren de opbrengsten in mei hoger dan in mei 2019. Levi’s profiteerde van de stijgende online verkopen en de heropening van de fysieke winkels. In het tweede kwartaal was wereldwijd zeventien procent van de vestigingen dicht, in Europa ging het om één op de drie winkels. Op dit moment is 92 procent van de winkels open.

Schiphol stopt met SeeBuyFly

Na 60 jaar trekt luchthaven Schiphol de stekker uit SeeBuyFly. Het merk met het bekende geelblauwe logo maakt plaats voor een totale online en offline shoppingbeleving waar Nederlandse iconen een belangrijke rol krijgen, dit meldt Luchtvaartnieuws. Volgens de luchthaven wordt SeeBuyFly vooral met de prijs van de producten geassocieerd, terwijl Schiphol meer nadruk wil leggen op bekende merken als het gaat om winkels, horeca en bijvoorbeeld de dependances van het Rijksmuseum en Nemo. Wieke Vrielink, Senior Manager Marketing & Customer Experience, zegt hierover: “We willen winkelen op Schiphol neerzetten in een vorm die bij de huidige tijdsgeest past waarin de beleving, internationalisering en online aanwezigheid een steeds belangrijkere rol spelen. We zijn ontzettend trots dat we met deze positionering en visuele stijl een winkelervaring kunnen neerzetten met een uitstraling die voor Nederlanders herkenbaar zal zijn en voor internationale reizigers een unieke ontmoeting met Nederlandse iconen.”

Credit openingsbeeld: Karim Adduchi, ‘She Knows Why the Caged Bird Sings’ collectie, 2016. Courtesy Karim Adduchi