TOP

Eerste editie modebeurs Preview smaakt naar meer

De eerste editie van Preview op 11 juli 2021 in Cast in Nieuwegein is goed ontvangen: de sfeer was goed en de opzet overzichtelijk. Het concept smaakt voor de beursorganisatie naar meer. “Er wordt in elk geval al gesproken over een aparte heren- en dameseditie", aldus Marijn Verschure, general manager van Cast.

Beeld: Cast

Preview begint bij binnenkomst al met een klein feestje. Grote, zwarte ballonnen prijken langs de looproute, uit de boxen klinkt een chill muziekje. Gastheren- en vrouwen in witte T-shirts met het cleane logo van de beurs maken bezoekers wegwijs bij dit nieuwe event. De opzet van de beursvloer is simpel: één vloer met daarop overzichtelijk ingerichte stands, 17 in totaal en goed voor 50 merken. Het gaat hier duidelijk om de collecties. Het humeur is overal opgewekt. Niet zo gek, Preview geeft zuurstof aan de behoefte van de modebranche om de kleding, accessoires, schoenen en elkaar weer in het echt te zien. [Tekst loopt door onder de foto.]

Duidelijk concept

Dat is ook de reden om dit event te organiseren. Preview is een idee van schoenencentrum Cast en een club agenturen die het wegvallen van Modefabriek wilde opvullen. De insteek is inkopers in een ongedwongen sfeer een groep agenten te kunnen laten bezoeken die samen een duidelijk concept vormen. Daarom staan hier overwegend mannenmodemerken met een street- annex Scandinavische look. Denk aan Clean Cut Copenhagen, Minimum, Mads Norgaard, Narwal, Faguo, Dr. Denim, Kultivate, Peak Performance, Forét en Law of the Sea.  

Razendsnel

Een van die initiatiefnemers is Rajko Oppier van Sole Agency. Het voorstel van Cast om samen hierin op te trekken resulteerde razendsnel in een plan; binnen een paar weken stond het raamwerk en kon acquisitie beginnen. “We hebben met een club van agenturen bij elkaar gezeten en besproken hoe we het voor ons zien: fashion gericht, een beetje naar voorbeeld van Seek in Berlijn en in een ongedwongen en overzichtelijke sfeer collecties presenteren.” Om die sfeer te verhogen, stond er ook een DJ te draaien en konden gasten een glas gin-tonic laten mixen bij de bar. [Tekst loopt door onder de foto.]

Relevante merken

Volgens Melvin van Alphen van Lexson speelt de beurs in op de behoefte van klanten om zich weer live te kunnen oriënteren op de nieuwe collecties.  “En het voordeel is dat hier relevante merken uit hetzelfde stijlsegment bij elkaar staan. De retailer heeft zo alles in één keer gezien. Om naar alle showrooms te rijden, is vaak geen optie voor winkeliers.” Ook Thomas van Boheemen van Son of a Brand Agency (onder meer Clean Cut Copenhagen) vindt het fijn dat het kleinschalig is opgezet. “Je hebt ook meer tijd voor klanten en kunt dieper ingaan op je collectie. Het is werk, maar ook je passie. Dat te kunnen delen is fijn.”

‘No brainer’

Winkelier Niels Diekstra – eigenaar van gemengde winkel Fiftysix met vijf zaken in Friesland en één in Groningen – gaat graag naar Modefabriek vanwege het aanbod van alle segmenten, maar vindt de opzet van deze beurs ook goed. “Het rijtje merken klopt bij elkaar hier en daarom  heb ik ook de moeite genomen om hier naartoe te komen.” “En het is goed georganiseerd door Cast”, vult Rudy Gerritsen van Opportunity Agency aan. “En het schoenencentrum heeft toch zijn nek uitgestoken, dat is ook goed.” En, zegt Jan Erverard Wiggelink van Wig Anthology, het getuigt van ondernemerschap: “Er is in de branche al veel aan de hand, het is belangrijk dat ondernemers kunnen ondernemen. Daar is dit een voorbeeld van.” Sjoerd Peerbooms van winkel Reuring in Amersfoort hoefde geen moment te twijfelen om naar Preview af te reizen. “Dat was een no brainer. Het is een goed initiatief en hoewel ik wel al wat collecties heb ingekocht, vond ik dat ik hier moest zijn. Als wij events in de winkel organiseren vind ik het ook fijn als vaste klanten komen.”

Toekomst

In totaal bezochten zo’n 80 retailers het evenement. Marijn Verschure, general manager van Cast had er wel meer van verwacht: “Ik had verwacht dat er meer winkels zouden komen; vooral een aantal gerenommeerde retailers hebben we gemist, dat was jammer.” Dat staat de toekomstplannen niet in de weg. “We gaan het evenement goed evalueren, maar er wordt in elk  geval al gesproken over een aparte heren- en dameseditie.”

Foto’s: Textilia