TOP

Scandinavische kindermodemarkt krabbelt op

Op Ciff Kids en CPH Kids in Kopenhagen wordt duidelijk dat de Scandinavische kindermodemarkt nog niet helemaal uit het dal is. Toch zijn er al wel lichtpuntjes.

“Normaal schrijven we op zo’n eerste beursdag dikke orders, maar je kunt echt merken dat de Scandinavische markt een moeilijke tijd doormaakt”, reageert Mark van Gennip van de merken Dirkje en DJ Dutch Jeans op Ciff Kids. Hij is niet overtuigd dat het bergopwaarts gaat met Scandinavië. Op donderdag, de eerste beursdag verwacht hij een grote klant met 100 winkels. “Dat maakt zo’n dag als vandaag goed. Nieuwe klanten hopen we hier ook te zien, maar dat lijkt vandaag niet meer te lukken.” De paden zijn volgens hem leger dan anders.

Krimp

Jens Bendt van PT Clothing (Hound, by Hound, Frezko en Koin) heeft een aantal moeilijke seizoenen achter de rug. “Vanwege de financiële crisis hebben we de twee winkels die we hadden geopend, meteen weer moeten sluiten. Het was een avontuur dat ons bijna fataal is geworden. Aan de wholesalekant zagen we ook nog eens het aantal afnemers met 25% slinken. Toch ziet Jens Bendt de Deense markt langzaam opklimmen uit het dal. “Na jaren van explosieve groei in Denemarken, gaan we een periode in van gestage groei; veel gezonder natuurlijk”, vindt hij.

“Wie zegt dat het in deze tijden makkelijk gaat, liegt”, bevestigt Claus Adler van XBoys en XGirls “Inkopers stellen momenteel hoge eisen aan de collectie. Deze moet heel commercieel zijn qua prijs en styling, maar tegelijk is de signature heel belangrijk.”

Lichtpuntjes

De economische malaise maakte dat veel merken serieus met hun huiswerk aan de slag zijn gegaan. Adler: “Uit feedback van de winkels weten we dat een plus-sizecollectie niet onder mag doen voor een ‘gewoon’ merk. Centraal is nog altijd ons jeansprogamma. Daarom hebben we de collectie geladen met nieuwe vibes voor de tops. Inkopers herkennen wat we hebben willen bereiken.”

Ook Hound heeft zich achter de oren gekrabd. De collectie voor meiden werd gerestyled. Jens: “De vernieuwde lijn kreeg een nieuwe naam, by Hound, en is minder ‘street’ en jeansig, meer vrouwelijk. Op die nieuwe insteek wordt goed gereageerd door inkopers.”

 

Klik hier om naar het beursverslag van Ciff Kids en CPH Kids te gaan