TOP

Nu het concept van mannenmodebeurs Preview staat, wil de organisatie meer, maar niet álles

Op 11 juli 2022 vindt de derde editie van mannenmodebeurs Preview in Cast Nieuwegein plaats. Het event lijkt vaste voet aan de grond te hebben gekregen in het beurslandschap. De volgende stap is groei en uitbreiding naar het vrouwensegment. General manager van Cast, Marijn Verschure: “We willen beslist uitbreiden, maar wel op het juiste moment. Kleinschaligheid is onze kracht.”

Foto’s: Preview

Preview is het antwoord van Cast op de vraag vanuit de markt om een mannenmodebeurs in een kleine opzet én met focus op Scandinavische labels en streetwear. Inmiddels hebben er een zomer- en wintereditie plaatsgevonden. Hoe kijken jullie erop terug?

Marijn Verschure, general manager Cast: “Positief, met name omdat dit segment Preview heeft omarmd. Er hing zowel vorig jaar zomer als afgelopen winter een relaxte sfeer, voor ons is dat een bevestiging dat we het goed doen. We waren zeer tevreden over de retailers die zijn gekomen en de feedback die we hebben gekregen. Door de coronapandemie hadden we, vooral de laatste editie in januari dit jaar, veel te maken met quarantaines wat natuurlijk van invloed is op je bezoekersaantallen. We willen op termijn 200 retailers kunnen ontvangen.”

Wat zijn de verbeterpunten?

“Naast meer bezoekers willen we een goede kwaliteit van retailers trekken voor de merken die op Preview staan. Daarvoor ga ik nu op bezoek bij retailers op basis van een lijst die ik heb gekregen van agenturen. Ik reis van Groningen naar Maastricht tot Amsterdam en Zierikzee en vertel ze over ons concept en onze kracht.”

Wat is die kracht van Preview?

“Het feit dat we kleinschalig zijn en ons richten op het specifieke segment van streetwear- en cleane merken. De beurs is overzichtelijk opgezet. De kracht is ook dat we met een klein team werken. Dat zorgt voor een persoonlijke touch en op deze manier kunnen we een betere kwaliteit neerzetten omdat we benaderbaar zijn en eventuele pijnpunten meteen weg kunnen halen.” [Tekst gaat door onder de foto.]

Eerder dit jaar was er sprake van een vrouwenmode-editie, komt die er?

“Die plannen zijn er en de eerste reacties van de bedrijven die we hebben gesproken zijn positief. Maar waar diverse agenturen tegenaan lopen is dat de samples dit seizoen niet op tijd binnen zijn. We wilden het vrouwenmode-event het liefst begin juli organiseren in verband met de zomervakanties en dan zijn de eerste twee weken van juli het meest interessant. Nu dat niet door kan gaan, schuiven we het door naar komende winter.”

Preview vindt tegelijkertijd plaats met Modefabriek en andere beurzen en showroomdagen. Hoe moeten retailers dat inpassen in hun agenda?

“Het was onze wens om in dezelfde periode de beurs te organiseren, omdat retailers zich dan oriënteren. We hebben vooraf rondvraag gedaan en hoorden dat mannenmodewinkels dit qua timing het meest interessant vinden. Retailers hebben nu een extra keuze, afhankelijk van hoe en waar ze zich willen oriënteren.”

Ben je niet bang dat retailers voor andere beurzen of mode-evenementen kiezen dan Preview?

“Nee. Ik denk dat op deze specifieke datum tussen de 80 en 90 procent van onze bezoekers gericht naar ons toe komt of juist gericht naar andere beurzen gaat. Mensen gaan naar de beurs waar merken staan die voor hen relevant zijn. We willen ook niet concurreren met andere beurzen, het gaat om de keuze die de retailer heeft en maakt. Tegelijkertijd, als je het over de gehele linie bekijkt zie je dat beursbezoeken minder populair aan het worden zijn. Daarnaast wordt het beursbezoek korter. De piek ligt tussen 10:00 uur en 14:00 uur.”

Hoeveel merken hebben zich tot nu toe aangemeld?

“Tot nu toe 50. Dat komt overeen met de vorige edities, maar het is niet de max. We kijken waar we eventueel kunnen uitbreiden, maar het moet ook niet te groot worden. De kleinschaligheid maakt Preview sterk. En omdat we heel specifiek op het cleane en streetwearsegment zijn gericht, kun je als retailer goed keuzes maken en nieuwe dingen ontdekken. Het vullen van stands is niet het doel, het bewaken van het concept juist wel, daar ligt de prioriteit.”

Wat verwacht je van komende editie?

“Het wordt een hele leuke beurs met enthousiaste deelnemers. Ik verwacht dit keer ook meer bezoek, omdat de coronamaatregelen zijn vervallen. We merken ook dat er behoefte is om zonder al die maatregelen beurzen te bezoeken, dus de drukte zal iets toenemen.” [Tekst gaat door onder de foto.]

Organiseren jullie nog iets speciaals tijdens de beurs?

“We houden het low profile en gaan niet voor activatie, omdat focus op de producten moet liggen. Dat kwam ook uit de evaluatie met de deelnemers. Alles wat je extra organiseert, haalt het contact met ondernemers weg. Maar los van wat zij aangeven, willen we niks meer aan het concept toevoegen. Het concept staat. Wij zorgen voor eten en drinken zodat zowel de deelnemers als bezoekers daarover niet hoeven denken. Op het moment dat je in rij moet staan voor een broodje gaat het mis. Dat is zonde van tijd, want je wil met je product bezig zijn en met oriëntatie.”

Wat zijn de ambities voor de toekomst?

“Naast het opzetten van de vrouwenmode-editie, willen we de mannenmode-editie kunnen voortzetten en het kleinschalige en productgeoriënteerde karakter handhaven. We willen niet meer dan 20 procent uitbreiden. Als we ongeveer 10 merken meer kunnen neerzetten, hebben we een goed aanbod voor zowel inkoper als zelfstandig winkelier. Verder willen we het merkenpakket upgraden. Nu hebben we vooral merken uit het middensegment en dat is prima, maar er zit nog wel een stukje boven qua merkprofielen, denk aan Samsoe en Samsoe en Drykorn. Dat soort merken mag eigenlijk niet ontbreken.”

Hoe ga je dat hogere segment binnenhalen?

“Door contact te leggen met de hoofdkantoren. Agenten kunnen enthousiast zijn, maar op het hoofdkantoor zitten de mensen die de laatste stem hebben. Als daar wordt gezegd dat er geen budget is, houdt het op. Onterecht, want de lokale agent weet vaak beter hoe die hun sales moeten bedrijven dan de mensen op een buitenlands hoofdkantoor. Daarom willen we er samen met de lokale agent voor zorgen dat we met deze mensen in gesprek gaan zodat we ons concept goed kunnen toelichten.”

Wordt de vrouwenmode-editie komende winter volgens hetzelfde concept georganiseerd?

“Het wordt een soortgelijke beurs, met eenzelfde type cleane merken. Er komen meer Scandinavische en misschien ook Franse modemerken die elkaar onderling versterken. De datum hebben we nog niet, daarvoor is het nu nog te vroeg. We gaan eerst in gesprek met geïnteresseerden om verdere uitleg over onze plannen te geven.”