TOP

Deze 10 vrouwenmodemerken zijn nieuw op Modefabriek deze zomer

Na 2,5 jaar kan er deze zomer eindelijk weer een fysieke editie van Modefabriek plaatsvinden. Merken hebben er duidelijk weer zin in: in april stond de teller al op 250 aanmeldingen. En natuurlijk zitten daar genoeg nieuwkomers (en terugkomers) bij.

Op zondag 10 en maandag 11 juli 2022 is de eerste fysieke editie van Modefabriek sinds de uitbraak van de coronapandemie. De laatste fysieke editie vond plaats in januari 2020. Dat merken blij zijn dat ze hun collecties weer op een fysieke beurs in Nederland kunnen presenteren lijkt duidelijk: in april hadden meer dan 250 merken al een stand geboekt voor de zomereditie. Volgens de organisatie is een dergelijk aantal drie maanden voor de beurs een record. Inmiddels staat de teller op 360 deelnemende merken. Veel bekende namen hebben weer een plek gereserveerd, maar er zitten ook genoeg nieuwkomers tussen, plus terugkomers die een tijdje niet op Modefabriek aanwezig zijn geweest. De komende weken lichten we elke week een aantal nieuwe exposanten uit, deze week te beginnen met de eerste lichting nieuwkomers in vrouwenmode.

2ndday

Het Deense vrouwenmodemerk 2ndday is het edgy en rauwe zusje van Day Birger et Mikkelsen en is daar qua prijs ook iets onder gepositioneerd. Het merk werd in 2011 gelanceerd en inmiddels uitgegroeid tot een volledige ready-to-wear collectie. In de collectie vind je vrouwelijke silhouetten en verfijnde kwaliteiten gecombineerd met statement pieces in leer en denim. Sinds 2019 is er ook een duurzame sublijn met de naam Think Twice. Het merk betrad vorig jaar zomer de Nederlandse markt met een nieuwe agent: Maede Agency, die het merk deze zomer voor het eerst op Modefabriek presenteert.

Ball Original

Ball was een van dé merken uit de jaren tachtig en bekend van de stonewashed jeans en de kleurrijke sweaters met Ball erop. Na meer dan twintig jaar stilte is het merk nu weer terug op de markt en in Scandinavië is het merk momenteel een hit. In Nederland is B-Labels Fashion Agency sinds januari 2022 verantwoordelijk voor de verkoop van Ball Original. De gehele collectie is uniseks. Het grote verschil met vroeger is dat de volledige collectie gemaakt wordt van organic cotton. De collectie wordt volledig in Portugal geproduceerd.

French Connection                        

Het Britse merk French Connection bestaat al sinds de jaren zeventig en heeft een behoorlijke naamsbekendheid onder vrouwen. Na een periode van afwezigheid op de Nederlandse markt is het merk sinds dit jaar weer terug in Nederland met Bodewes Agenturen als de nieuwe agent. De collectie is vrouwelijk, stijlvol en kleurrijk. Ook French Connection werkt inmiddels met duurzame en verantwoorde materialen. Naast kleding brengt het merk tegenwoordig ook zonnebrillen, horloges, schoenen, toiletartikelen en een groeiend assortiment meubels en woonaccessoires.

Homage             

Homage is een duurzaam fashion denimmerk uit Amsterdam dat in 2018 werd opgericht door Kim van Rossum. Het merk is een ‘eerbetoon aan denim’ en wil de perfecte jeanspasvorm brengen voor ieder silhouet. Homage biedt een collectie van denim essentials en statement pieces, die zowel modern als tijdloos zijn. Ondanks de uitdagende tijden wist Homage de afgelopen twee jaar te groeien. Begin dit jaar werd er een showroom en kantoor geopend in Amsterdam Noord en deze zomer is het merk terug op Modefabriek om de nieuwe collectie te presenteren aan bestaande en potentiële nieuwe klanten.

Humility

Humility komt uit de koker van het Franse modeconcern La Fee Maraboutee, dat het merk in 2016 lanceerde. Het handschrift is totaal anders dan dat van La Fée Maraboutée en kenmerkt zich door draagbaarheid en eenvoud. Humility brengt een duurzame vrouwenmodecollectie in natuurlijke materialen. Breisels zijn een belangrijk onderdeel van het aanbod. Sinds 2018 wordt het merk door Maikel Horn Modeagenturen vertegenwoordigd in Nederland.

Hunkøn              

Het Deense vrouwenmodemerk Hunkøn werd in 2015 opgericht door Anne Schøler en Trine Keseric, die de empowerment en energie van de vrouw hoog in het vaandel hebben. De muziek- en kunstscènes uit Kopenhagen zijn een belangrijke inspiratiebron voor het merk, wat leidt tot een vrouwelijke en kleurrijke collectie. Het merk wordt al een aantal jaar verkocht in Nederland, maar wordt deze zomer voor het eerst op Modefabriek gepresenteerd om nog verder te kunnen uitbreiden in Nederland.

Ivy Copenhagen

Ivy Copenhagen is in 2016 opgericht door Henriette Pieszak, bekend van jeanslabel Pieszak. Ook Ivy is een on-trend denimlabel met premium denim tegen toegankelijke prijzen. Door het gebruik van elastaan in alle fits hebben de Ivy jeans een comfortabele fit en breed pasbereik. Sinds de wintercollectie is er ook de duurzame Ivy Earth-lijn. Naast de denims biedt Ivy een suiting-lijn met pantalons en blazers in zowel voorraad- als seizoenskleuren. Sinds najaar 2021 heeft Ivy in Maede Agency een nieuwe agent gevonden, die het merk nu voor het eerst op Modefabriek presenteert.

Markberg          

Markberg is een slow-fashion accessoiresmerk dat staat voor eenvoud en Scandinavisch design met oog voor details. In 2008 begonnen met leren handschoenen en inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig accessoiresmerk met leren en recycled tassen, kleine lederwaren en riemen. Alle leren producten van Markberg bestaan uit zero waste leather, afkomstig van de voedselindustrie waar het wordt gezien als restproduct. Daarnaast bevatten de recycled polyester tassen het GRS-certificaat. Leuk detail: de merknaam is samengesteld uit de namen van de oprichters Mette Astrup (MA) en Rune Klemmensen (RK), zowel zakelijk als privé een stel. 

Résumé

In het hart van Kopenhagen bevindt zich het hoofdkantoor van het eclectische vrouwenmodemerk Résumé, dat in 2016 is opgericht door twee zussen met totaal verschillende persoonlijkheden. Dit resulteert in een merk dat verrast met on-trend collecties vol snoepjes en key pieces. Het merk is niet bang te vernieuwen en de conventionele trends uit te dagen en loopt graag buiten de gebaande paden. De collecties zijn speels, vrouwelijk en brengen veel kleur en prints. Résumé is erg geliefd onder influencers. Vanaf de zomercollectie 2023 vind er een rebranding plaatst met onder andere een nieuwe logo.

Xandres              

Het Belgische vrouwenmodemerk Xandres bestaat al meer dan 50 jaar. De stijl is het best te omschrijven als verfijnde eenvoud: effortless chic, geraffineerd en tijdloos, maar wel verfrissend. Het merk heeft een sterk ethos in duurzame stukken die garderobefavorieten moeten worden en lang meegaan. Daarnaast zijn ook diversiteit en inclusiviteit speerpunten. Er is geen aparte plussize lijn meer, maar de gehele collectie wordt gebracht in de maten 34 tot en met 56. Sinds 2019 is het merk aanwezig in Nederland met een showroom in Naarden-Vesting en een winkel in Den Bosch.