TOP

Live shopping met ELISA: onmisbaar als sales- en marketingtool

Veel moderetailers hebben inmiddels kennisgemaakt met ELISA. Met succes, want de live sales robot heeft zich in korte tijd bewezen. Live shopping 2.0 biedt vele voordelen.

Eind vorig jaar konden we al kennismaken met ELISA en die kennismaking is veel detaillisten goed bevallen. Voor wie ELISA nog niet kent: ELISA staat voor Easy Live Sales. Het is een robot die jouw Instagram en/of Facebookpagina koppelt aan een fysieke winkel of een webshop. Tijdens een live sales presentatie neemt de software bestellingen aan, reageert op comments en weet exact wat je op voorraad hebt. In tijden van lockdowns leverde ELISA een belangrijke bijdrage aan de verkopen en dat doet ze nog steeds. Elisa heeft zich in korte tijd voor velen onmisbaar gemaakt.

De voordelen

Retailers die al gebruik maken van ELISA plukken daar elke dag de vruchten van. Niet alleen door de verkopen tijdens de live shows, maar ook omdat fysiek en online elkaar versterken. Fashion retailers zien nadat ze live zijn geweest ook meer bezoekers in de winkel en op de webshop. Dit alles leidt bij de bestaande ELISA-gebruikers tot een omzetstijging van tien tot dertig procent.

Een ander groot voordeel is dat klanten die iets in hun winkelmandje plaatsen, dit ook daadwerkelijk bestellen. Waar in webshops gemiddeld zeventig procent van een winkelwagentje niet wordt afgerekend, wordt bij gebruik van ELISA tachtig procent juist wél afgerekend. Daarbij zijn ook de retouren vele malen lager. In plaats van de in fashion gebruikelijke dertig procent is dat bij live shopping slechts vijftien procent. Klanten zijn immers beter geïnformeerd dan bij een foto in een webshop en dus vaker tevreden met hun aankoop.

Met ELISA boeken retailers goede resultaten, maar het mag ook gezegd worden dat live shopping geen overnight succes-formule is. Het kost tijd en energie, naast de gebruikelijke werkzaamheden. Om optimaal gebruik te maken zal de detaillist één à twee keer per week live moeten gaan, om aan de algoritmes van Facebook te voldoen en klanten te bereiken. Het kan dus een paar maanden duren voordat het resultaat van de inspanningen zichtbaar wordt.

Nieuwe technieken

Hoewel ELISA al op veel vlakken een perfecte werknemer is, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, ontwikkelt zij zich ook. Aanvankelijk moest iemand tijdens een live presentatie bijvoorbeeld zelf een A4’tje met productinformatie tonen, maar nu is er ook de mogelijkheid om grafische overlays te gebruiken. Deze zorgen ervoor dat de nodige informatie in de eigen huisstijl in het beeld verschijnt.  Dit ziet er professioneel uit en zorgt voor betere vindbaarheid tussen andere video’s.

Met de ervaringen van de eerste gebruikers en de ontwikkeling van nieuwe technieken bewijst ELISA dat Live Shopping 2.0 is gearriveerd. De consument raakt er bovendien steeds meer aan gewend. Als live shopping nog geen onderdeel is van het sales en marketing kanaal van de retailer, dan is het moment aangebroken hier eens over na te denken. De gratis proefperiode houd je niet tegen.

Click hier voor het e-book

Info: elisa.io, support@elisa.io, 020-8089761