TOP

Enthousiasme mannenmodebeurs Preview groeit: ‘Trots dat we 51 procent meer winkeliers mochten ontvangen’

De derde editie van de Nederlandse mannenmodebeurs Preview heeft het event definitief op de kaart gezet. Dat valt althans te concluderen uit de reacties van bezoekers en standhouders die op 11 juli naar Cast in Nieuwegein kwamen. “Er is inmiddels niemand uit de branche die niet weet wat Preview is.”

Foto’s: Preview

Al vroeg in de ochtend is het druk op de beursvloer in Nieuwegein. Bezoekers van eerdere edities stappen in een inmiddels bekende setting binnen: ontvangst op de eerste verdieping en na overhandiging van de plattegrond links om een rondje maken langs de 21 merken en agencies die in totaal (deels) de in totaal 45 labels meebrachten naar Nieuwegein. Labels uit het midden/hoog segment en vooral geënt op casual en streetwear, comform het concept waarvoor de basis is gelegd tijdens de vuurdoop van Preview precies een jaar geleden. Nieuw dit keer was een kleine aparte afdeling Preview Footwear. Hier presenteerden een aantal geselecteerde merken uit Cast die connectie hebben met deze branche.

Nieuwe gezichten

De focus van Preview ligt op de modemerken, zoals het ook is gestart. En inmiddels is het event niet meer onbekend. “Je merkt dat er in de branche over wordt geluld, alle mensen uit de branche kennen het nu”, zegt Rudy Gerritsen van Opportunity Agency, die er vanaf de eerste editie al bij is. En dat trekt nieuwe gezichten, concludeert de mode-ondernemer, en dus nieuwe handel. “Ik had er ’s morgens al vier nieuwe klanten erbij.” Ook bij Henk Stevens van Laundry Room was het van meet af aan ‘gezellig druk’ op de stand. “En eigenlijk loopt het constant lekker door.” Er was de organisatie veel aan gelegen om de juiste bezoekers naar de beurs te trekken, zo vertelde Marijn Verschure, general manager van Cast onlangs al in een interview, waarin hij onder meer vertelde dat naast meer bezoekers ze een goede kwaliteit van retailers willen trekken voor de merken die op Preview. Daarvoor ging hij met Caroline Beitler op bezoek bij retailers op basis van een lijst die ze hadden gekregen van agenturen. Dat dit zijn vruchten afwerpt blijkt nu uit de bezoekerslijsten.

Buurten

Uit de reacties van de aanwezige retailers blijkt dat Preview een welkome aanvulling is in het modebeurslandschap. De combinatie met Modefabriek, op zondag 10 en maandag 11 juli, is goed te doen is de algemene opvatting. Mede omdat de Amsterdamse modebeurs deze keer compacter is van opzet en retailers het dus tijd hebben om beide te bezoeken, al dan niet op één dag. “Ik vind het een leuk en onderhoudend evenement”, zegt Wim van Ladesteijn van mannenmodewinkel Bojangles in Haarlem. “Ik heb al relatief veel merken in mijn winkel die hier staan, dus ik kom voornamelijk buurten.” Met die insteek bezoeken ook Liset Draaisma, Wouter Bax en Nestor Deinum – allen in dienst bij de winkels Cleding Raad en De Overkant in Groningen – deze beurs. “We oriënteren ons vooral op de collecties, niet op inkoop”, zegt Deinum, “maar als we iets interessants zien, geven we dat natuurlijk aan onze leidinggevende door.”

Centraal

Het succes van Preview blijkt een combinatie van verschillende factoren. Zo zijn bezoekers te spreken over de kleinschaligheid en uniforme aankleding van de stands waardoor het geheel overzichtelijk is en de focus op de producten ligt. “Parkeren is gratis, en de stands zijn zeer betaalbaar”, voegt Beitler toe. “Bovendien is dit makkelijk bereikbaar, omdat het centraal in het land ligt”, zegt Kay Zwijsen, marketingdirecteur van Dstrezzed. Maar ook de laidback sfeer, mede neergezet door de chille klanken van de DJ, en de service van de organisatie doen een duit in het zakje. “De organisatie is heel behulpzaam; als je iets geregeld wil hebben, gebeurt het meteen”, illustreert Gerritsen. “Nu kan dat ook omdat het klein van opzet is, maar het voegt wel iets toe. Verder gratis koffie en thee en broodjes die je zo kunt pakken.” Ook ’s middags werd er eten geserveerd voor zowel deelnemers als bezoekers, Mexicaans buffet, en werd op elke stand een fles prosecco met glazen bezorgd. “Dat is toch wel luxe”, zegt Martine Roessen van het nieuwe Nederlandse merk Little Antonio.

Focus

Over dat laatste merk gesproken: eigenaren Bastiaan en Martine konden zich niet zonder meer inschrijven voor Preview, zo vertellen ze, omdat de organisatie eerst wilde checken of het bij het concept zou passen. “We zijn blijven bellen en konden gelukkig uiteindelijk een plaats veroveren”, vertelt Bastiaan. Die selectie heeft volgens Beitler te maken met de criteria die Preview hanteert. “We willen niet zomaar een paar stands vullen, maar ons concept bewaken. Dat betekent dat we elkaar versterkende merken bij elkaar brengen met focus op een gezamenlijke doelgroep en een bepaald prijs-kwaliteitniveau. Daarbij kijken we naar die winkels die de overige hier aanwezige merken ook verkopen. In dit geval kon dit nieuwe label laten zien dat de collectie daarbij en dus bij ons concept past.”

Vrouwenmode-editie

De derde editie heeft Preview definitief op de kaart gezet, concludeert Beitler. “Er is niemand uit de branche die dit nu nog niet kent. We zijn trots dat we deze editie 51 procent meer winkeliers mochten ontvangen.” De volgende stap is een vrouwenmode-editie toevoegen, een agendapunt voor komend winterseizoen zegt ze: “We worden daar nu veel voor benaderd. Deze keer konden we het niet rond krijgen, omdat merken of hun samples nog niet compleet hadden voor deze datum, zich voor een andere beurs hadden ingeschreven of beursdeelname juist even on hold hadden gezet. We moeten de koppen bij elkaar steken en goed nadenken over hoe we het aanpakken. Want we vinden het belangrijk dat er eerst een stevig concept staat voordat je er echt mee van start gaat. Niet eerst proberen en dan bijsturen, het moet meteen kloppen.”