TOP

Eindelijk mag het weer: naar Modefabriek om smaakmakers, trends en inspiratie te zoeken

Het voelde als vanouds: de eerste Modefabriek na tweeënhalf jaar. Modeprofessionals konden tijdens dit evenement eindelijk elkaar weer spreken, de nieuwste collecties bekijken en op allerlei vlakken geïnspireerd raken. “Inkopers zijn voor komende zomer echt op zoek naar snoepmerkjes en speciale items.”

Foto: Margreet Anches

Modefabriek vond op 10 en 11 juli plaats in de vertrouwde RAI Amsterdam. De beurs werd vooral op maandag, de tweede dag, goed bezocht en zoals vaker kwamen in sommige gevallen hele teams van enthousiaste inkopers en medewerkers (tot aan marketing aan toe) een blik werpen op de zomercollecties voor zomer 2023. Hoe dan ook: zo’n beetje iedereen, zowel bezoekers als exposanten, verzuchtte meer dan eens dat het zo fijn is dat Modefabriek na een aantal seizoenen weer georganiseerd kan worden. Dat live oriënteren, inspireren en elkaar ontmoeten opnieuw mogelijk is.  

Nieuwe secties

Deze editie is de opzet duidelijk beknopter dan voorheen – één hal minder – maar niet minder interessant en aantrekkelijk. Er zijn een aantal nieuwe secties toegevoegd, zoals het Young Entrepreneurs Platform buiten voor de entree, waar in samenwerking met ABCND Store een selectie van innovatieve en opkomende ondernemers worden voorgesteld. Hier vallen de zomerse, kleurrijke tassen van het in Bolivia geproduceerde Bonchey op, naast onder meer de streetwear van het Rotterdamse label Hedone en Versatile Forever dat nostalgische voetbalsjaals omtovert in shirts, shorts en meer. Knitwear Lab, specialist in breiwerk uit Almere krijgt deze dagen aardig wat aandacht. Het merk ontwikkelt en produceert knitwear voor ontwerpers en grote retailers als Decathlon, maar laat op dit platform de eigen technische en trendy items, waaronder een gebreid joggingpak en bucket hats, zien. Paul Felix van Knitwear Lab: “Voor ons is dit een mooie laagdrempelige manier om hier te exposeren.” 

The Fashion Gallery

Binnen valt het eveneens nieuwe ‘The Fashion Gallery’ op. Een verzameling van gelijkgestemde premium labels als Tiger of Sweden, Bruuns Bazaar, Hartford, Ruby Tuesday en Rain Couture. Dit initiatief van de oprichters van Femmes du Sud vond voorheen elders plaats, maar kwam dit seizoen tot een samenwerking met Modefabriek. Met als resultaat een plein van open en toegankelijke stands, waar modellen regelmatig outfits van de deelnemende merken showen. “Complimenten aan Modefabriek dat ze openstaan voor samenwerking”, zegt initiatiefnemer Karin Vink van Femmes du Sud. “Aan aandacht geen gebrek, we hebben twee enorm goede dagen achter de rug. De reacties van zowel de merken als bezoekers zijn superenthousiast. De intentie is dat dit een vervolg krijgt. Op welke manier gaan we nog bekijken.”

Modefabriek zet daarnaast duurzame mode weer extra in de kijker met ‘The Sustainable Stop’. Hiervoor trekt de beursorganisatie op met Paro Store, de Amsterdamse online conceptstore voor nieuwe duurzame Europese labels. Deze merken zijn geselecteerd op basis van zeven kernwaarden als transparantie, arbeidsomstandigheden, duurzame materialen en circulariteit. Het vrij jonge merk Make uit Wales toont er diens kleurrijke, technische outdoorcollectie die in Portugal geproduceerd wordt door een door vrouwen gerunde fabriek. De ervaren oprichter van het label, Sam Osborn legt uit: “We besteden veel tijd en aandacht aan het sourcen van materialen. Zo gebruiken we veel gerecyclede- en stock-materialen. Daarnaast maken we onze eigen sterke materialen die lang meegaan en uiteindelijk biologisch afbreekbaar zijn.” 

Oude bekenden en nieuwkomers

Sowieso waren er naast veel oude bekenden veel nieuwkomers en terugkerende exposanten. Direct na de entree is de kleurige knitwearlijn van het Belgische Gloria!Gloria! niet te missen. Het label, dat tijdens de coronaperiode is ontstaan, biedt poppy kleuren en uitgesproken texturen. Zoals mede-oprichter Ilia Eckardt het zegt: “Er is al zoveel van hetzelfde, wij willen iets anders brengen.” Dit statement en de in het oog springende locatie van de stand doen dan ook hun werk. Gloria!Gloria!, dat wordt vertegenwoordigd door New Market heeft het twee dagen lang druk. Wat betreft mannenmode speelt Sir Redman zich in de kijker. Dit nieuwe label uit de koker van Rooymans Neckwear uit Budel toont bretels en strikken die los, maar voornamelijk als set worden verkocht. Er is keuze uit diverse stijlen, van classic en day to day tot festive en urban. In de laatste categorie valt de collab met de bekende Italiaanse denimproducent Candiani op: bretels en strikken van selvedge jeans. Maar ook de nostalgische ‘Peaky Blinders’-stijl doet het nog steeds erg goed. De vraag naar formele kleding en accessoires neemt sowieso toe, ziet Sir Redman-salesmanager Nathalie Humbert. “We verkopen opvallend veel gecombineerde sets op dit moment. Onze eigen webshop Weloveties is een mooie graadmeter, daar zien we de afgelopen maanden een verdriedubbeling in omzet.” Volgens Humbert komt dit door de hausse aan feesten en bruiloften die nu weer doorgang kunnen vinden. “Daarnaast zijn mensen er echt voor in om zich weer compleet aan te kleden.”

Dressing up

Dit opgetogen ‘dressing up-gevoel’ loopt inderdaad als een rode draad door het event. Bij mannen zien we veel jasjes en pakken, hier en daar voorzien van opvallende funky prints, zoals bij het Italiaanse Xagon, of juist comfort, zoals gezien bij Zuitable. “Pakken komen na corona twee keer zo hard terug”, merkt ook Ben Mulder, agent van het merk. Hij ziet de hele dag door klanten voorbijlopen met zijn jersey pakken, die momenteel een bestseller zijn. En voor komende zomer wordt al goed gereageerd op de pakken in pasteltinten. “We kunnen de voorraad bijna niet bijhouden, zo vaak worden deze pakken bijbesteld. Wat het succes maakt? Het comfort van de rekbare stof, de brede maatrange – van maat 42 tot en met 58 – en de grote doelgroep van vijftien tot en met vijfenzestig.” Bij veel vrouwenmodestands voeren uitgesproken kleuren, prints en materialen de boventoon. Glans, metallic en sierlijke jacquards versterken het ‘dressing up’-gevoel. 

Kers op de taart

Elise van Gent, eigenaar van You & Me by Elise in Oss houdt wel van deze stijl. Ze is duidelijk gecharmeerd van de sierlijke items en jacquarddessins in de collecties van met name Sofie Schnoor, MbyM en Hunkon. “Je mag echt weer gezien worden. Ik word ook echt vrolijk van de kleuren, kwaliteiten en stoffen.” De retailer reisde op maandag af voor inspiratie, een blik op de trends en een zoektocht naar nieuwe merken. Van Gent: “Dit heb ik zeker gevonden.” In tegenstelling tot Nicole Timmers van Knus Lifestyle in Enschede, die net als enkele andere bezoekers en standhouders enigszins teleurgesteld is door de kleinere uitvoering en het aanbod. “Ik vind de Fashion Gallery een leuk initiatief, maar verder zie ik weinig nieuwe merken. Jammer ook dat in de nieuwe opzet de stands vrijwel uniform zijn. Op een beurs haal ik juist ook vaak inspiratie uit decoraties of styling. In winkels draait het op dit moment vooral om het bieden van een beleving, waarom gebeurt dit op een beurs dan niet?” Leonie Kao van schoenenaanbieder Dubois (merken als Sebago, Gant, Superga en Aigle) deelt het gevoel dat hier en daar qua vormgeving meer uitgepakt had mogen worden. “Het is misschien iets te basic. Ik mis een beetje de kers op de taart. Een flamboyante, uitgesprokener sfeer die volop inspireert.” Maar Kao bekijkt de insteek van deze editie ook op een realistischer manier. “Iedereen heeft een zware periode achter de rug, dus ik kan me voorstellen dat er lagere budgetten zijn. Dit neemt niet weg dat wij een superbeurs hebben gehad. Retailers willen zich weer meer oriënteren op vernieuwing en hierdoor kunnen we veel nieuwe klanten en geïnteresseerden noteren.” 

Relevant blijven

Aan reuring geen gebrek bij De Goede Labels. Op enkele vierkante meters presenteerde het modebedrijf zes merken, waaronder het populaire streetwearlabel Quotrell. Modellen tonen items uit de nieuwste zomercollectie, waaronder T-shirtjurken uit de kersverse vrouwenlijn. Een dj – gekleed in een trenchcoat uit de nieuwste toevoeging Quotrell Couture – vermaakt het publiek en influencers weten de stand te vinden. Influencers en social media: daar draait het in dit segment allemaal om, ziet eigenaar Doron de Goede. “Deze jonge doelgroep weet precies wat het wil. Ze komen winkels binnen met een foto van een stijl of item op hun telefoon. Veel winkels zijn dan ook op zoek naar verjonging en relevantie.” De Goede is zich ervan bewust dat het verloop in dit segment groot is – het ene moment ben je als merk hot en succesvol, het andere moment niet meer. Daarom werken zijn merken er hard aan om relevant te blijven. Zo introduceert Quotrell voor zomer 2023 de premium lijn Quotrell Couture met onder meer heavy oversized T-shirts van 500 gram. De Goede: “Hier gaan we te gekke dingen mee brengen voor wie de huidige collectie te commercieel is.” 

Snoepmerkjes

Christine Gerrits van Christine Gerrits Agenturen is in ieder geval blij dat ze zich heeft ingeschreven voor Modefabriek. Toen ze van klanten hoorde dat vrijwel iedereen het event zou bezoeken, besloot ze last minute toch deel te nemen, gelijktijdig met haar open showroom tijdens Lijnden Fashion Tour. “Ik heb nog nooit zo’n goede beurs meegemaakt. Mijn hele agenda staat vol. We hebben beide dagen echt geknald.” In een compacte stand showt ze kleurrijke, sprekende collecties als Sissel Edelbo, Berenice, La Jabalcuza en Mr Mood. “We hebben veel laten zien en vooral Sissel Edelbo trekt mensen aan. Het valt op dat inkopers voor komende zomer echt op zoek zijn naar snoepmerkjes en speciale items.” 

Keuzes maken

Caroline Krouwels, ceo van Modefabriek kijkt ‘ontroerd van geluk’ terug op deze zomereditie. “Het is zo raar als je ruim vijfentwintig jaar lang een beurs draait en er dan tweeënhalf jaar uit bent. Aan de andere kant leek het de afgelopen dagen alsof er helemaal geen pauze is geweest. Het was alsof je oude vrienden na lange tijd weer ziet: de draad werd direct weer opgepakt.” Krouwels vertelt dat gedurende de Covid-periode binnen de Modefabriek-organisatie diverse zaken onder de loep zijn genomen en zijn verbeterd. Zo zorgden vernieuwde datasystemen ervoor dat de doorstroom van bezoekers bij de entree efficiënt en soepel verliep. Daarnaast werden er keuzes gemaakt op het gebied van de opzet, kosten, logistiek en het aanbod. “We hebben heel bewust gekozen voor minder opbouwdagen, een soberder opzet en het gebruik van bestaande materialen. Dit heeft onder meer te maken met kosten die we niet extra wilden doorberekenen aan exposanten, maar ook met het idee dat we wilden focussen op het product. Ik snap dat mensen een bepaalde uitbundigheid missen. Ik ben ook ontwerper en zie ook dat een bepaalde uitstraling bij Modefabriek past. Voor komende winter is dit een punt van aandacht, ik heb alweer leuke, creatieve uitingen in mijn hoofd voor komend seizoen.”

Wintereditie

Komende wintereditie wordt volgens Krouwels weer uitgebreider van opzet. Als het aan de organisatie krijgen verschillende aspecten nog meer aandacht. “Duurzaamheid kan nog veel breder worden opgepakt. Bijvoorbeeld door belangrijke zaken als logistiek en verpakkingsmaterialen erbij te betrekken. Wij kunnen een platform bieden om ondernemers die naar dergelijke oplossingen zoeken te informeren. Daarnaast investeren we graag verder in het aanbod en dan met name dat van jonge, getalenteerde bedrijven. Daar komen zulke mooie, creatieve dingen uit voort.”   

Scroll verder voor een verdere impressie van Modefabriek: