TOP

Deze 11 schoenen- en accessoiremerken vind je dit weekend op Modefabriek

Aanstaande zondag en maandag is het tijd voor de zomereditie van Modefabriek. In deze laatste aflevering presenteren we elf smaakmakers op het gebied van schoenen en accessoires.

Het is nu echt aftellen naar de zomereditie van Modefabriek, op zondag 9 en maandag 10 juli 2023 in de Rai Amsterdam. Meer dan 400 merken zijn present op de beurs en daar zitten interessante nieuwkomers tussen. Als laatste in de serie lichten we deze week tien schoenen- en accessoiresmerken uit, die dit seizoen (weer) kiezen voor Modefabriek.

Yay Paris            

Het Franse sieradenmerk Yay Paris maakt al tien jaar authentieke, verfijnde sieraden die duurzaam en handgemaakt zijn. Het merk heeft een eigen ambachtelijke werkwijze ontwikkeld, de kunst van de bedrading, om extreem fijne sieraden te maken. De sieraden volgen de natuurlijke vormen van het lichaam: nek, handen, voeten, oren maar ook rug, taille, nagels en zelfs haar. De materialen zijn waterdicht: de sieraden zijn ontworpen om dagelijks gedragen te worden zonder ze af te hoeven doen. Het merk is nieuw in Nederland en dus ook op Modefabriek.

Frank and Lucie               

Frank and Lucie maakt kwalitatief hoogwaardige en modische leesbrillen, die in de Benelux al bij 150 modewinkels worden verkocht. Alle leesbrillen zijn gemaakt van acetaat, een materiaal dat katoen als basis heeft. Met oog voor detail en design biedt het merk een uitgebreid assortiment aan stijlvolle en functionele leesbrillen. Zo hebben alle leesbrillen een flexveer voor extra comfort en een rustgevend blauwlicht filter. Naast leesbrillen biedt Frank and Lucie ook sunreaders, screenbrillen, suns en accessoires als etuis en brilkettingen aan. Het Engelse merk heeft een Nederlandse ontwerper.

Pilgrim

Pilgrim-oprichters Annemette Merkvard en Thomas Adamsen verkochten in de jaren ’80 hun eerste handgemaakte sieraden op een kleedje tijdens festivals. De liefde voor reizen, muziek en mensen zijn de inspiratiebronnen voor dit duo. Met een herkenbaar Scandinavisch design is het Deense Pilgrim wereldwijd uitgegroeid tot een bekend sieradenmerk. Er zijn conceptstores in oa. Denemarken, Zweden en Canada. Het productieproces onderging stap voor stap een circulaire transitie en de collectie bestaat tegenwoordig uit 75% gerecyclede materialen. Agentuur En Coulisse Agency viert op Modefabriek het veertigjarige jubileum van het merk.

Sunski 

Geen betere plek om een zonnebrillenmerk te starten dan Californië dachten schoolvrienden en Sunski-oprichters Tom en Michael. Het merk maakt gepolariseerde zonnebrillen met uiterste lichte monturen en stijlvolle looks. Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo worden de frames uit gerecycleerd polymeer gemaakt. Sinds 2021 is het merk via outdoor distributeur Hike-A-Way in de Benelux te koop, die het merk na twee jaar wil introduceren in de modebranche. Het merk is op Modefabriek op de Sustainable Stop te vinden.

Sprayground

Met het Amerikaanse Sprayground heeft de Benelux er sinds het afgelopen jaar een creatieve speler bij op de tassen- en accessoiresmarkt. Het uniseks tassenmerk werd in 2010 opgericht als rebels alternatief op de conservatieve en saaie rugzakkenmarkt. De collectie is conceptueel, innovatief en door de haaienbek zeer herkenbaar. Het merk heeft bijna een miljoen volgers op Instagram en de tassen zijn bijna verzamelobjecten geworden omdat er elk seizoen nieuwe ontwerpen zijn. De Goede Labels is de distributeur van het merk voor Nederland.

Goorin Bros.     

Goorin Bros. werd opgericht in 1895 en heeft zich inmiddels gevestigd als een vooraanstaand hoedenbedrijf. In 2003 ontstond de Animal Farm-collectie toen Ben Goorin zich verdiepte in het creëren van nieuwe patchontwerpen voor truckercaps met als resultaat een iconische lijn met ontwerpen met een dierenthema, zoals The Swine, The Beaver, The Cock, The Goat en The Ass. PDR2 is aangesteld als de nieuwe agent en presenteert voor het eerst de collectie op Modefabriek.

Brador

Het Italiaanse schoenenmerk Brador bestaat sinds 2003 opgericht en maakt schoenen volgens de Romagna-productietraditie. Het merk maakt met lokale ambachtslieden schoenen van hoge Italiaanse kwaliteit die lang meegaan. Robertino Mazara is de nieuwe agent voor Nederland, waar plannen zijn om te groeien met het merk.

Red Wing Heritage        

Red Wing Heritage brengt tijdloze schoenen. De collectie verandert bijna niet en volgt zeker niet de laatste trends. Het is altijd de bedoeling dat nieuwe kleuren of modellen lang in de collectie blijven. Ook met klanten bouwt het Amerikaanse merk graag langdurige relaties op. Het nieuwe agentuur Jaywalk on 22 (voortgekomen uit de agenturen Jaywalk Agency en 22statement Brand Agency) presenteert het merk op Modefabriek.

Liebeskind        

Na een afwezigheid van vijf jaar maakte Liebeskind Berlin in 2022 een rentree in Nederland, te beginnen met de opening van een nieuwe winkel in Amsterdam. Dit jaar volgt de stapt naar wholesale. Het Duitse tassenmerk heeft een herpositionering doorgemaakt en zet zich zelf meer premium in de markt. Daarbij wordt naast kwaliteitsverbetering naar duurzaamheid gekeken. Het instapniveau is met prijzen tussen de €200 en €500 gelijk gebleven, maar er is een speciale luxelijn toegevoegd.

Mexicana           

Mexicana is een Frans bedrijf dat sinds 1988 handgemaakte leren laarzen produceert in Mexico. Het merk maakt unieke items, waarbij handwerk, vakmanschap en heritage belangrijk zijn. Mexicana hecht veel belang aan de levensduur en duurzaamheid van de producten en wil dat ze lang meegaan. Ook zijn er tassen en riemen. De prijzen voor laarzen beginnen bij €295 en lopen op tot €945 voor zeer uitgewerkte boots.

W6YZ  

Schoenenmerk W6YZ werd ontwikkeld door de Belgische ontwerper Walter Van Beirendonck. Sinds 2009 is W6YZ onderdeel van de Italiaanse Falc Group. In de loop der jaren is het merk geëvolueerd naar steeds meer stedelijke streetwear. W6YZ is voor sneakerverslaafden, degenen die graag klassiek en pop mixen om een levendige stedelijke aantrekkingskracht te bereiken om hun persoonlijkheid uit te drukken. Het merk wil uitbreiden in Nederland en kiest daarom voor Modefabriek.