TOP

Bouclé wil mini-Bijenkorf van Spakenburg worden: ‘Niet groter, maar sterker’

De gemengde winkel Bouclé in Bunschoten-Spakenburg staat bepaald niet stil. Wat begon als kledingzaak, ontpopt zich steeds meer tot lifestylewinkel. Na de uitbreiding in 2021 ligt de focus op stabiliseren. “De winkel moet nog sterker worden.”

Foto’s: Bouclé

Achter de grote etalages van het hoekpand van Bouclé in Bunschoten-Spakenburg gaat de wereld schuil van zaken- en liefdespartners Johan (45) en Claudia (38) Boelhout. Vanuit de ruime entree loop je langs de betegelde toonbank met betonnen blad naar een zithoek. Aan weerzijden van de winkel hangen de nieuwe zomercollecties: aan de ene kant de vrouwenmode- en aan de andere de mannenmodelabels. De combinatie van stoere interieurmaterialen met ronde vormen, witte rekken, houten wanden en meubels maken de gemengde winkel zowel stoer als sophisticated. Het aanbod van Bouclé is een afspiegeling van de smaak van het ondernemersstel: naast de kleding- en accessoiresmerken zijn dat geuren uit het assortiment van luxe parfumketen Skins Cosmetics, huidverzorgingsproducten van Loïs Lee, bruiningsproducten van Marc Inbane en shop-in-shops van Marie Stella Maris, My Jewellery en Scotch & Soda. “We verkopen hier waar we zelf ook van houden in het leven”, zegt Johan. “Ik wil een soort mini-Bijenkorf neerzetten. Daar doe ik altijd inspiratie op.”

‘We verkopen hier waar we zelf ook van houden in het leven’

Stapsgewijs

Johan en Claudia starten hier ruim zeven jaar geleden met de kleinere versie van Bouclé. De naam is een subtiele samentrekking van haar voor- en zijn achternaam, én verwijst naar het stofgaren bouclé. Ze geven er hun baan in een gezinswinkel in het dorp voor op. “We kregen de behoefte om onze eigen visie neer te zetten”, vertelt Claudia. “Wat we misten waren de mooie items en de mogelijkheid om de duurdere artikelen te mengen met goedkopere. Tijdens mijn verlof heb ik het bedrijfsplan geschreven, in 2015 zijn we gestart met merken als Scotch & Soda, Drykorn, Minimum, Nümph en veelal Bestseller-merken als Selected Homme en Femme en Vila.” Inmiddels hangen er vijfentwintig vrouwenmode-, elf mannenmode- en zes accessoirelabels. Een aanbod dat ze stapsgewijs hebben uitgebouwd door twee keer een stukje van de buren bij het pand te betrekken.

‘Sinds de nieuwe winkel hebben we bijna een verdubbeling van de omzet’

De eerste verbouwing van honderd vierkante meter extra was in 2016 en in 2021 trokken ze de laatste honderd vierkante meter erbij. De nu ruim vierhonderd vierkante meter winkelvloeroppervlak geeft de lucht die ze nodig hebben. Johan: “We kwamen ruimte tekort waardoor de winkel vaak veel te vol hing. We zijn van zes naar tien paskamers gegaan en hebben ruimte kunnen maken voor magazijn, kantoor en een eigen fotostudio.” Daarnaast is er de focus op jonge meiden bij gekomen, een klantgroep waarop ze zich eerder niet hebben kunnen richten. De uitbreiding legt ze geen windeieren, zegt Claudia: “Sinds de nieuwe winkel hebben we bijna een verdubbeling van de omzet vergeleken met het normale verkoopjaar 2019.”

Passie

Met de expansie is er ook meer ruimte gekomen voor events. Die organiseren ze geregeld in samenwerking met de merken die ze verkopen en lokale ondernemers, maar ook met eigen personeel. “We hebben medewerkers die eerder een ander beroep uitoefenden of een passie hebben die bij onze winkel past”, zegt Claudia. Daarbij wijst ze naar een schilderij van een van haar collega’s. “Die verkopen we hier ook. We geloven dat je mensen langer bij je houdt als ze zich kunnen ontwikkelen.” “Kom eens mee”, gebaart Johan. We lopen naar de inpandige browbar- en beautysalon. “Bij Bouclé kun je dus ook terecht voor een leuke feest- of bruidsmake-up.” Johan zou nog wel verder willen bouwen aan zijn mini-Bijenkorf, voor Claudia staat de formule echter als een huis. “De winkel moet niet groter, maar nog sterker worden”, vindt zijn vrouw. “Met stabiliteit in de personeelsbezetting, want we komen toch nog handen tekort, maar ook wat inkoop betreft. We willen minder voororder en beter kunnen bijsturen gedurende het seizoen, omdat we geloven dat je meer ruimte moet maken voor succesvolle artikelen. Zo blijf je vernieuwen.”

Bouclé, Blokkenmakerssteeg 13-15, Bunschoten-Spakenburg Merken: By-Bar, Elvine, Fabienne Chapot, Gestuz, Matinique, The Goodpeople

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.