TOP

Eigenaar mannenmodewinkel By Pete vaart volledig eigen koers: ‘Ik koop alleen in wat ik leuk vind’

Het had weinig gescheeld of voormalig choreograaf Pieter Eggenhuizen was na 13 jaar retail de dans- en turnwereld weer ingestapt. Toch koos hij voor zijn winkel By Pete in Nijmegen. “Mannen kleden en stylen is wat ik het liefst doe.”

Foto’s: By Pete

Wie binnenstapt bij By Pete in de Ziekerstraat in Nijmegen, belandt in een oase van rust. Kleding ligt netjes geordend op legplanken aan weerszijden van de zaak met daaronder een deel van het assortiment aan hangers. Vanuit de zithoek in het midden kijk je uit op de toonbank met kleurige achterwand met parfums en sieraden en de grote, industriële hanglamp die daarboven hangt. Achter de wand loopt de winkel door; daar hangt de collectie van het eigen merk en bevindt zich de paskamer. Dit is de plek die Pieter Eggenhuizen drie jaar geleden in no time omtoverde tot zijn eigen domein.

Einde van de winkel

Daarvoor runde hij op deze plek een mannenmodezaak samen met een compagnon, maar deze besloot na dertien jaar iets anders te gaan doen. “We hadden altijd gezegd dat als een van ons ermee zou stoppen, dat dat ‘t einde van de winkel zou zijn”, vertelt de ondernemer. “Toch heb ik besloten om door te gaan. Dit is wat ik het liefste doe: mannen stylen, mooi aankleden en blij maken.” Het besluit om alleen door te gaan valt eind februari 2018 en op 30 maart van dat jaar is de opening van de eigen zaak al gepland. Er volgt een snelle verbouwing, ondertussen krijgt hij volop medewerking van zijn leveranciers om weer met een goedgevulde winkel uit de startblokken te kunnen.

‘Dit is wat ik het liefste doe: mannen stylen, mooi aankleden en blij maken’

Choreograaf

Zestien jaar geleden maakte de Nijmeegse ondernemer ook al een belangrijke switch. Hij gaf zijn baan als choreograaf op en ging in de retail. “Ik heb geturnd en ben professioneel danser en choreograaf geweest, heb tien jaar lang in het buitenland gewoond, waaronder in Parijs. Daarnaast was ik stylist voor events, artiesten, videoclips en modeshows. Ik ben zeven jaar de vaste choreograaf geweest voor Hans Klok en heb een aantal kostuums ontworpen voor zijn shows. Enfin, altijd bezig en onderweg. Op een zeker moment kwam dit winkelpand op mijn pad. Het idee dat je op één plek blijft in plaats van altijd met koffers sjouwen, was heel aantrekkelijk. De winkel geeft rust, mede doordat het in Nijmegen is. Een grote stad, maar toch heel relaxed. Juist in deze straat, die steeds meer een modestraatje is geworden met veel zelfstandige winkeliers.”

Dezelfde bron

De overgang van stylist naar retailer verloopt moeiteloos. Dat komt doordat zijn aanpak voortkomt uit dezelfde bron, vertelt hij. “Ik doe alles op gevoel, stuur niet op cijfers. Ik laat me leiden door wat ik zie op straat, bij shows, in de muziek en bladen. Ik ga niet naar beurzen en ga bij leveranciers mijn eigen gang. Voorwaarde is dat ik wat ik inkoop, zelf leuk moet vinden, niet om er even mee te knallen.” Eggenhuizen wisselt nauwelijks in zijn merkenpakket, dat bestaat uit twaalf labels afkomstig uit landen als Italië, Scandinavië en Nederland. “Ik ben heel trouw aan mijn merken, mits ze zich blijven vernieuwen. Het zijn merken die je niet overal kunt krijgen, zoals Bob, Distretto en Koll3kt, en labels die ik exclusief in Nijmegen verkoop, zoals Alea en PMDS. Ik koop daar bewust beperkt van in, van elke maat één stuk, ook om te voorkomen dat mijn klanten op straat overal dezelfde jas tegenkomen.”

‘Ik ben heel trouw aan mijn merken, mits ze zich blijven vernieuwen’

Modebewust

Daarnaast voert hij zijn eigen label. “Ik wilde een ander soort pakken verkopen dan de standaard, met een strakkere pasvorm en gedurfde prints. Inmiddels heb ik ook een casual lijn gemaakt, met hoodies en sweats.” Zijn assortiment trekt mannen aan die van mode houden en zich willen onderscheiden van de rest, vertelt hij. “Mijn klanten zijn modebewust en snappen dat kleding je persoonlijkheid kan versterken en je zelfvertrouwen kan geven. Laatst kwam er iemand terug van wie ik de stijl had omgegooid en hij vertelde dat hij veel complimenten kreeg voor zijn outfits en zich daardoor veel lekkerder voelde. Dat is waar het voor mij om draait.”

By Pete Nijmegen, Ziekerstraat 9 in Nijmegen. Merken: o.a. Alea, At.P.Co, Barracuda, Bob, Distretto, H32, Koll3kt, PMDS en The GoodPeople.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.