TOP

De eigenaar van Vestimi in Amersfoort verkoopt alleen wat ie zelf mooi vindt

Mannenmodezaak Vestimi is een opvallende nieuwkomer in Amersfoort. Eigenaar Sander Groenhart presenteert er een ambachtelijke maar vooruitstrevende Italiaanse stijl. “In Italië maken ze by far de mooiste kleding.”

credit beeld: Textilia

Vestimi – ‘kleed mij aan’ in het Italiaans – is precies wat Sander Groenhart te bieden heeft aan mannen uit Amersfoort en daarbuiten. Sinds afgelopen augustus meet hij ze een nieuwe garderobe aan in zijn smaakvol en overzichtelijk ingerichte zaak in de Amersfoortse binnenstad. Je vindt er vrijwel alleen Italiaanse merken als Alessandro Gherardi, PT Torino, Herno en Marco Pescarolo. Een uitzondering hierop is het Nederlandse shirtmerk 100 Hands. “De uitgebreide mogelijkheden in stoffen en het personaliseren van de items is een belangrijke meerwaarde die ik tot nu toe niet bij de Italianen heb kunnen vinden”, verklaart Groenhart.

Ambacht, traditie en detail

Italië loopt als een rode draad door het Vestimi-concept. In de winkel vind je tal van verwijzingen met bijvoorbeeld het Italiaanse stijlboek ‘How to be Italian’. Tijdens een rondreis in 2015 wordt de passie voor het land en zijn stijl, smaak en producten bij Groenhart aangewakkerd. Bezoeken aan de Pitti Uomo met voormalige werkgevers, de jonge ondernemer doet ervaring op in Bussum bij Thom Broekman en Marc Edwards, doen de rest. “In Italië maken ze by far de mooiste kleding naar mijn smaak. Het wordt met zoveel passie en liefde voor ambacht, traditie en detail gemaakt. Alles wat ik verkoop is ook mijn persoonlijke smaak. Dat is wat mij betreft de sleutel tot succes, dat je als ondernemer je eigen gevoel volgt. Bij Vestimi kan ik helemaal mijn creatieve vrijheid kwijt.”

Nichemerken

Zo weet Groenhart bij het opstarten van zijn winkel meteen welke richting hij op wil; die van de Italiaanse nichemerken. Hij selecteert bij voorkeur collecties die zich richten op een specifieke productgroep. “Deze bedrijven onderscheiden zich vaak van totaalcollecties als het om afwerking en innovatie gaat. Specialisten zijn veelal gefocust op kwaliteit en vernieuwing. Zij starten regelmatig een trend.” Daarnaast is Groenhart lyrisch over het merk Eleventy, dat een totaalcollectie biedt. “Dit luxury sportswearlabel wordt vaak als ingewikkeld en te duur ervaren, maar het vertegenwoordigt onze koers op een perfecte manier. Door de styling, de experimentele pasvormen en kleuren. Zij brengen de casual en formele wereld goed samen en dat is precies wat mijn klanten waarderen.”

Neem de etalagepop op de trap in de winkel. Deze draagt een donkerblauw jasje met daaronder een sportieve, maar verfijnde lichte knitted hoodie én een pochet. De smart casual styling is het signatuur van Vestimi. Nonchalant, maar zeker wel doordacht, verzekert Groenhart. Een TikTok-video waarin hij onder het motto ‘how to dress like an Italian’ een set – met onder meer een jack, T-shirt, trui en broek – in een kast hangt, gaat afgelopen november in elk geval viraal. Het filmpje wordt 1,7 miljoen keer bekeken en zorgt in één klap voor heel wat socialmediavolgers en een klantenkring van in en buiten de regio.

Onderscheidende factor

In de korte tijd dat Vestimi open is, heeft de retailer veel bijgeleerd. Hij komt erachter dat ondernemen, zeker in de eerste fase, heel veel tijd en energie kost. “Ik denk af en toe te veel in details. Dat is de perfectionist in mij, maar ik zie het ook als een onderscheidende factor om op hoog niveau service te kunnen geven en het uiterste te bieden. Wel meer zaken hebben mooie producten, maar met welk gevoel gaat een klant bij jou de deur uit? Daar draait het wat mij betreft om. Voordeel is dat ik diepte kan aanbrengen in de collectie met meer premium merken en extraverte stijlen, omdat ik merk dat hier vraag naar is.”

Deze reportage verscheen eerder in Textilia magazine.