TOP

Hugo Boss wacht recordjaar, SuitSupply weer winstgevend en Ciff en Revolver showen samen

Hugo Boss maakt een flitsende start. Verder: SuitSupply is weer winstgevend, My Jewellery werkt samen met een nieuw duurzaam naai-atelier en een Londens mannenmodemerk strijkt neer in de 9 Straatjes. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 4 mei.

Foto: Hugo Boss

Hugo Boss maakt excellente start in ‘recordjaar’

Hugo Boss is het boekjaar 2023 uitstekend gestart met een omzetgroei van 25 procent naar 968 miljoen euro. Dit heeft de onderneming bekendgemaakt in de eerste kwartaalcijfers. De flitsende start is voor Hugo Boss-ceo Daniel Grieder reden om een recordjaar te verwachten. “We zullen van 2023 wederom een recordjaar van ons bedrijf maken, aangezien we ervoor gaan om onze omzetdoelstelling van 4 miljard euro dit jaar al bereiken. Dit is significant eerder dan verwacht”, aldus Grieder. 

In vergelijking met de resultaten van voor de pandemie plust Hugo Boss zelfs met 44 procent. Het bedrijf heeft de groei onder andere te danken aan een goed ontvangen restyling van de merken Boss en Hugo. Kijkend naar de diverse segmenten valt op dat de omzet van Hugo in de eerste drie maanden is toegenomen met 31 procent, Boss Womenswear met 28 procent en Boss Menswear met 23 procent.  De ebit – het bedrijfsresultaat na afschrijvingen – is gegroeid, met 63 procent naar 65 miljoen euro. Ook op dit front verwacht het bedrijf verdere groei – tussen 10 en 20 procent – naar 370 tot 400 miljoen euro.

SuitSupply weer winstgevend

SuitSupply heeft in 2022 na twee coronajaren weer winst geboekt. Dit schrijft het FD. De mannenmoderetailer was het afgelopen jaar goed voor een nettowinst van 8,1 miljoen euro. De omzet van het bedrijf is gegroeid naar 499,1 miljoen euro, tegenover 320 miljoen euro in 2021. Oprichter/eigenaar Fokke de Jong schrijft in het jaarverslag dat hij in 2023 rekent op verdere groei. Er staan nieuwe winkelopeningen op de planning en bestaande vestigingen krijgen een opfrisbeurt. Daar staat tegenover dat de onderneming kosten wil besparen en een personeelsstop gaat hanteren. 

Ciff en Revolver showen samen op één locatie

Ciff en Revolver presenteren in augustus (9-11) voor het eerst een gecombineerde show. De Deense vakbeurzen zullen plaatsvinden in het Bella Center in Kopenhagen, waar al jaren Ciff plaatsvindt. Dit laat de vakbeurs, die voluit Copenhagen International Fashion Fair heet, weten in een statement. De gecombineerde show volgt op de overname van Revolver door Ciff, afgelopen januari. Voorheen vond Revolver plaats in de Øksnehallen en het Forum. 

Met de overname en het gecombineerde event wil eigenaar- en organisator Ciff het gevoel van ‘One Copenhagen’, één groot Deens modeplatform versterken. “Samen kunnen we het beste van Deense, Scandinavische en internationale mode brengen en creëren we een meer samenhangende en waardevolle beurservaring voor merken en inkopers”, laat Sofie Dolva, Ciff-directeur weten. Het platform biedt aankomende editie 20.000m2 aan beursvloer met ruim 800 merken op het gebied van vrouwen- en mannenmode, lifestyle en beauty. 

Maatschappelijk en duurzaam naaiatelier werkt samen met My Jewellery en Tomo

Het nieuwe maatschappelijke en duurzame naai-atelier van Oxious Talent Factory (OTF) gaat een samenwerking aan met modemerk My Jewellery en het circulaire warenhuis Tomo in Leidschendam. OTF verzorgt voor deze bedrijven de reparaties van retouren. Het naai-atelier is een initiatief van het Rotterdamse duurzame textielmerk Oxious. 

De Oxious Talent Factory (OTF) is een grootschalig commercieel naai-atelier in Rotterdam. De organisatie heeft met het naai-atelier een dubbele missie: het reduceren van de enorme textielafvalberg in Nederland en mensen uit kwetsbare doelgroepen een baan bieden. OTF doet dit via een zogenaamd regeneratief model: het geeft waarde aan textielafval en biedt daarnaast een verdienmodel voor de lokale gemeenschap. Het naai-atelier gaat recyclebaar textiel verwerken tot nieuwe producten. Verder worden productiefouten hersteld, zodat afgekeurde collecties alsnog aangeboden kunnen worden aan de consument. 

Londens Lestrange opent winkel in 9 Straatjes

Het Londense mannenmodemerk Lestrange heeft op 3 mei een winkel geopend aan de Runstraat 22, in de 9 Straatjes in Amsterdam. Het is de eerste internationale vestiging van het label. Lestrange staat bekend om hun focus op impact en innovatie om overconsumptie te verminderen. Zo lanceerde het merk vorig jaar een revolutionaire wastechnologie, Re_Fresh, waarmee de levensduur van kleding wordt verdubbeld. Op 9 mei opent Lestrange de vierde Londense winkel. 

Het merk nodigde voor de Amsterdamse winkel Fred Rigby Studio uit om het rijke erfgoed en de architecturale structuur van de ruimte te gebruiken als een leeg canvas om het verhaal van Lestrange te vertellen. Hierbij is gekozen voor een lokale benadering van het winkelontwerp, waarbij natuurlijke texturen, lokaal gewonnen en hergebruikte materialen worden gecombineerd met subtiele kleuraccenten, zintuiglijke elementen en biofiele aspecten, zoals planten langs de muren.

“Wij hopen dat ons nieuwe biofiele verkoopmodel, en de winkel in de 9 Straatjes, als inspiratiebron kan dienen voor een nieuw gesprek over de kledingindustrie en een verschuiving teweeg kan brengen in de huidige perspectieven”, laten Tom Horne en Will Green, mede-oprichters van Lestrange weten. “We willen een meeslepende multi-zintuiglijke ervaring creëren die de verwachtingen van de klant overtreft. We zijn enthousiast over de keuze voor de 9 Straatjes in Amsterdam als locatie voor onze eerste internationale winkel.”