TOP

Minder verlies Zalando, aanbrengvergoeding stuwt verloop personeel en meer bezoekers voor Batavia Stad

Via Outlets, het bedrijf achter outletdorp Batavia Stad, heeft in het eerste kwartaal van 2023 een omzetgroei genoteerd van 20 procent. Verder: Zalando ziet het verlies teruglopen en de financiële prikkels die worden uitgedeeld voor de werving van nieuw personeel zorgen juist voor een groter verloop. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 5 mei.

credit beeld: Batavia Stad

Moederbedrijf Batavia Stad ziet omzet groeien

Via Outlets, het bedrijf achter outletdorp Batavia Stad, heeft in het eerste kwartaal van 2023 een omzetgroei genoteerd van 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totale aantal bezoekers steeg in het eerste kwartaal met iets meer dan 13 procent. De groei wordt gedreven door een heropleving van het toerisme na de pandemie, de opening van nieuwe winkels en hogere netto-uitgaven per bezoeker, meldt Via Outlets in het persbericht. Batavia Stad zelf heeft de omzet met 22 procent zien toenemen ten opzichte van 2022, aldus Retailtrends. Consumenten gaven er ook 27 procent meer uit dan in dezelfde periode in 2019. 

Via Outlets is volledig eigendom van de Nederlandse institutionele belegger APG en heeft locaties in Nederland, Duitsland, Portugal, Spanje, Tsjechië, Noorwegen, Polen, Zweden en Zwitserland. De totale merkomzet in de outletcentra bedroeg in 2022 een record van € 1,2 miljard, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2019 vóór de pandemie.

Tijdelijke winkel met tassen uit het tassenmuseum

James Salomon Tamo en Mark Vogel hebben een tijdelijke tassenwinkel geopend in het centrum van Arnhem. Het aanbod is bijzonder; de twee ondernemers verkopen de collectie tassen uit de winkel van het Amsterdamse tassenmuseum dat in 2020 failliet ging. Na het faillissement moest er voor 4.500 tassen een nieuw onderkomen worden gezocht. De prijzen van portemonnees en de verschillende tassen variëren tussen de 50 en 300 euro per stuk. De winkel blijft open tot begin augustus of ‘zolang de voorraad strekt’, aldus de ondernemers op Indebuurt.

Het tassenmuseum werd in 2007 opgericht als Tassenmuseum Hendrikje door antiekhandelaar Hendrikje Ivo, haar man Heinz en dochter Sigrid. In eerste instantie was het museum te vinden in de Amstelveense woning van Hendrikje en Heinz, maar het verhuisde naar Amsterdam toen de privéverzameling te groot werd voor het huis. Manon Schaap werd in 2019 de nieuwe directeur en had de opdracht om de boel nieuw leven in te blazen en om meer mannen richting het museum te krijgen.

Aanbrengvergoeding nieuwe werknemer stuwt verloop personeel

Werkgevers zetten alles op alles om nieuw personeel te vinden in de krappe arbeidsmarkt. De financiele prikkels die worden uitgedeeld zorgen er echter voor dat het verloop nog groter wordt. Dit concludeert werkgeversvereniging AWVN na een onderzoek onder vierhonderd werkgevers. Uit het onderzoek ‘Vissen uit een steeds legere vijver’ komt naar voren dat zes op de tien werkgevers een aanbrengvergoeding betalen wanneer de eigen werknemers nieuwe mensen binnenhalen. Bijna de helft van de werkgevers kiest ervoor om nieuwe werknemers hoger in de loonschaal te plaatsen dan de cao op basis van hun werkervaring voorschrijft.

Verder wordt bij een op de vijf werkgevers een speciale arbeidsmarkttoeslag ingezet, een tijdelijke extra beloning voor functies waarbij personeel erg schaars is. Volgens de vereniging zijn er werkgevers die in een jaar tijd de helft van hun personeel zagen vertrekken en dat komt onder andere door de financiële extraatjes die werkgevers inzetten om mensen te verleiden tot een overstap. De onderlinge concurrentie om personeel veroorzaakt hoge kosten, hoog personeelsverloop en verlies van kennis en ervaring, signaleert AWVN.

Meer actieve klanten, minder verlies voor Zalando 

Zalando draaide in het eerste kwartaal van 2023 een verlies van 38,5 miljoen euro. Vorig jaar noteerde het Duitse modeplatform in dezelfde periode nog bijna het dubbele aan rode cijfers met een verlies van 61,3 miljoen euro. De omzet steeg met 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal bestellingen daalde, maar gemiddeld besteedden de klanten 57,40 euro per bestelling. Dat is bijna 2 procent meer dan een jaar eerder, schrijft Zalando in een verklaring bij de cijfers. Met name de outletafdeling Lounge by Zalando deed het goed: de omzet steeg met 33 procent. Het aantal actieve klanten nam in het eerste kwartaal van dit jaar met 2,4 miljoen toe. Zalando heeft nu 51,2 miljoen klanten.