TOP

Recordomzet voor Takko, managing director Balr vertrekt en Patagonia onder vuur

Patagonia laat kleding produceren in dezelfde fabrieken als fast fashionbedrijven, blijkt uit onderzoek van Follow the Money. Verder: Takko Fashion behaalt een recordomzet, de managing director van Balr vertrekt en SP en SGP willen een acceptatieplicht voor contant geld in winkels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 13 juni.

Beeld: Balr

Takko Fashion haalt hoogste jaaromzet ooit

Takko Fashion heeft het boekjaar 2022/2023, dat eindigde op 31 januari, afgesloten met een recordomzet van ruim 1,2 miljard euro, tegen ruim 1 miljard euro een jaar eerder. Met een plus van 17 procent gaat het volgens de Duitse modediscounter om de hoogste omzet ooit. Ook blijkt dat de winstgevendheid ondanks de toegenomen kosten (+17%) niet onder druk is komen te staan. De ebitda steeg met 26 procent naar 156 miljoen euro, een marge van 13 procent.

Na moeizame coronajaren kan Takko weer groeien dankzij een nieuwe financiële structuur, waar afgelopen april overeenstemming over werd bereikt. In ruil voor een schuldenvermindering van 250 miljoen euro kregen de obligatiehouders een meerderheidsbelang in het bedrijf. De looptijd van schulden werd met drie jaar verlengd tot 2026. Daarmee is de keten ‘ideaal gepositioneerd’ om de groei te versnellen, stelt CEO Tjeerd Jegen. Takko Fashion wil verder uitbreiden in de Europese kernmarkten, zowel fysiek als online.

Managing director Balr vertrekt

Ken Fontijn vertrekt als managing director bij Balr vanwege ‘verschillen in perspectief en benadering’. Dat meldt hij op Linkedin. “Soms wordt duidelijk dat zelfstandig verdergaan de beste keuze is. Niets dan respect voor Juul (Manders, red.), bedankt voor deze kans.” Fontijn werkte een jaar bij Balr. In die periode werd de basis gelegd voor een ‘opwindende toekomst’, stelt hij, waarin de wholesale- en online activiteiten groeiden en de merkrichting werd versterkt. Wie hem opvolgt, is nog niet bekend.

Lees ook: CEO Juul Manders over de ‘groeigretigheid’ van Balr

Goed voor milieu én mens? Patagonia produceert in fast fashionfabrieken

Patagonia produceert zijn kleding deels in dezelfde fabrieken als fast fashionbedrijven, zoals Primark en Zara. Fabrieken in lagelonenlanden waar de werkomstandigheden vaak niet in orde zijn en waar medewerkers worden geïntimideerd, onderbetaald en te lange dagen maken. Dat blijkt uit onderzoek van Follow the Money op basis van Open Supply Hub, een organisatie die de toeleveringsketens in de kledingindustrie transparanter wil maken.

Dat is verbazingwekkend voor een merk waarvan alle winst naar natuurbehoud gaat, en dat ernaar streeft om vanaf 2025 alle mensen die aan hun kleding werken een ‘leefbaar loon’ te betalen, stelt het onderzoeksplatform. Op dit moment blijkt dat in slechts van 40 procent van de fabrieken waar Patagonia produceert het geval. Een recent goedkeurde leverancier in Sri Lanka betaalt zijn medewerkers een kwart van wat nodig is om rond te kunnen komen.

Patagonia stelt in een reactie dat het geen zeggenschap heeft over de salarissen van textielmedewerkers, omdat ze ‘op geen enkele manier de werkgever van die werknemers zijn’. Wel werkt het bedrijf samen met leveranciers en arbeidsdeskundigen aan strategieën waarmee fabrieken hun werknemers meer kunnen betalen, bijvoorbeeld door de efficiëntie van productielijnen te verbeteren of door premies uit te keren.

95percent opent hoofdkantoor in Deventer

95percent opent een hoofdkantoor in Deventer. Dat meldt het bedrijf, dat handelt in ‘refurbished’ merkschoenen, op Linkedin. De nieuwe locatie aan de Dortmundstraat wordt het centrale verbindingspunt tussen de eigen schoenmakerij, de winkel in Amersfoort, de logistiek en het fulfilmentbedrijf. Ook het kantoorteam en de fotostudio strijken er neer. “Deze stap stelt ons in staat om nog meer te innoveren en onze diensten verder te kunnen uitbreiden en verbeteren”, aldus de organisatie.

95percent verkoopt schoenen die door retailers als onverkoopbaar worden beschouwd, bijvoorbeeld vanwege een klein gebrek of draagsporen na het retourneren. Het bedrijf koopt deze ‘klachtparen’ op, knapt ze op en biedt ze tegen een gereduceerde prijs aan. De eerste twee jaar via webshop 95percent.nl, en sinds begin dit jaar ook via de eerste fysieke winkel.

Lees ook: Deze ondernemer geeft onverkoopbare schoenen een tweede leven

SP en SGP willen acceptatieplicht contant geld in winkels

Een wettelijke acceptatieplicht voor contact geld voor supermarkten, winkels en andere retailbedrijven. Daarvoor pleiten SP en SGP in een gezamenlijk voorstel. Tegenwoordig kunnen klanten op een groeiend aantal plekken alleen pinnen. Dat willen de partijen een halt toeroepen, omdat nog steeds veel mensen afhankelijk zijn van contact geld: volgens de Nederlandsche Bank zo’n 1,3 tot 1,5 miljoen. Het gaat bijvoorbeeld om ouderen, mensen met een migratieachtergrond of laaggeletterden.

“Het is heel belangrijk dat kwetsbare groepen zo goed mogelijk mee kunnen doen in onze maatschappij”, vinden initiatiefnemers Mahir Alkaya (SP) en Chris Stoffer (SGP). “Ook als ze niet goed kunnen meekomen in het digitale betalingsverkeer.” De Kamerleden wijzen ook op het belang van contact betalen als back-up bij kwetsbaarheden in het financiële stelsel, zoals niet-werkende pinapparaten.