TOP

Meer retailfaillissementen, jongeren vinden namaak aanvaardbaar en Livera plaatst recyclepunten

De Dutch Sustainable Fashion Week zet in op mainstream publiek. Verder: de meningen over namaakproducten lopen sterk uiteen en Livera gaat een samenwerking aan met Drop & Loop. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 12 juni.

Foto: Livera X Drop & Loop

Meer faillissementen in de retail

In mei is het aantal failliet verklaarde bedrijven gestegen met zeven procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aantal faillissementen bleef onder het niveau van voor corona. Wel is het aandeel in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim de helft hoger dan in dezelfde periode van 2022. Opmerkelijk is dat in de detailhandel deze maand 22 ondernemingen failliet zijn verklaard. In dezelfde periode vorig jaar waren dit er 17. 

Helft jongeren vindt namaakproducten aanvaardbaar 

De helft van de Europese jongeren (15-24 jaar) heeft er geen problemen mee om namaakproducten te kopen. Een derde van de Europese consumenten vindt het aanvaardbaar om namaakgoederen te kopen wanneer de prijs voor originele producten te hoog is. Dit blijkt uit onderzoek van het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) onder bijna 26.000 Europese consumenten. Het afgelopen jaar heeft dertien procent van de ondervraagden bewust namaakproducten gekocht. 

Uit de studie komt verder naar voren dat een overgroot deel (80 procent) van de EU-bevolking ervan overtuigd is dat criminele organisaties achter namaakproducten zitten. Ook zijn zij van mening dat het kopen ervan bedrijven en banen schaadt. Een nog iets groter aantal vindt de aanschaf ervan onethisch, terwijl volgens twee derde de producten een bedreiging vormen voor de gezondheid, de veiligheid en het milieu. Ruim een kwart van de respondenten geeft aan weleens getwijfeld te hebben aan de echtheid van een product. Veertien procent geeft aan bewust namaak te hebben gekocht. 

Livera plaatst Drop & Loop inzamelpunten

Livera is een samenwerking aangegaan met de circulaire organisatie Drop & Loop. De bodyfashionketen heeft in zes vestigingen – Hoog Catharijne Utrecht, Arnhem Kronenburg, Uden, Oud-Beijerland, Groningen en Barneveld – een Drop & Loop inzamelpunt geplaatst. Klanten kunnen hier oud textiel inleveren, dat vervolgens wordt gesorteerd in het Drop & Loop sorteercentrum. Ongeveer de helft wordt hergebruikt, het andere deel wordt gerecycled en wordt omgezet in vezels en geweven tot nieuwe materialen. Klanten ontvangen een kortingsbon van tien procent op een volgende aankoop bij Livera. 

“Wist je dat er jaarlijks maar liefst 150 kilo kleding wordt verbrand?” zegt Terry Hommelberg, CSR manager bij Livera. “Bij Livera vinden we dat gebruikt textiel beter verdient. Daarom slaan we de handen ineen met Drop & Loop en ondersteunen we de missie om textielverspilling tegen te gaan.” 

Nieuwe branding Dutch Sustainable Fashion Week

De Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) heeft een nieuwe branding en website gelanceerd. Het evenement wil diens positionering en strategie duidelijker visualiseren en uitdragen, laat de organisatie weten. Doel is om hiermee beter aan te sluiten bij het mainstream publiek. “De kledingindustrie zit volop in transitie. Het is van essentieel belang dat consumenten mee transformeren”, aldus initiator Cecile Scheele. Wij geloven erin dat dit enkel en alleen kan door het thema ‘hip & happening’ te maken. Toegankelijk voor het mainstream publiek, interessanter dan het reguliere aanbod en vooral mooi en positief.” De tiende editie van de DSFW vindt plaats van 5 tot en met 11 oktober 2023.