TOP

Doorstart Scotch & Soda kostte 60 miljoen, Patagonia steunt oceanen en Inretail pleit voor dichte winkeldeur

Bluestar Alliance betaalde €60 miljoen euro om een doorstart te maken met Scotch & Soda. Verder: Patagonia gaat de strijd aan met bodemvisserij, ondernemers geven het MKB-beleid van het kabinet een diepe onvoldoende en Inretail pleit voor dichte winkeldeuren bij zomerse hitte. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 8 juni.

Beeld: Andrew Watson voor Patagonia Inc.

Bluestar Alliance kocht Scotch & Soda voor 60 miljoen

Bluestar Alliance betaalde 60 miljoen euro om een doorstart te maken met Scotch & Soda. Dat blijkt uit het eerste verslag van de curatoren Jasper Berkenbosch en Erik Schuurs. Hoe dat geld verdeeld gaat worden onder de schuldeisers, kunnen ze nog niet zeggen. De banken stemden in met de doorstart onder Bluestar onder de voorwaarde dat de uitstaande schuld van het Amsterdamse modemerk volledig wordt afgelost. Het gaat om een som van 55,7 miljoen, al zal het uiteindelijke bedrag waarschijnlijk lager uitvallen omdat een deel uit garanties aan verhuurders en andere zakenrelaties bestaat. De Belastingdienst is de tweede in de rij met een vordering van 17,8 miljoen. Verder hebben zich ruim zevenhonderd andere schuldeisers gemeld, die samen zo’n 55 miljoen aan onbetaalde rekeningen bij Scotch & Soda hebben openstaan.

Lees verder: ‘Bluestar al voor faillissement van Scotch & Soda in beeld als overnamekandidaat’

Patagonia op de bres voor oceanen

Patagonia gaat de strijd aan met de bodemsleepvisserij. Het outdoormerk kiest Wereld Oceanen Dag (8 juni) als moment om een nieuwe milieucampagne te lanceren, gericht op bescherming en herstel van de wereldzeeën. Bodemvisserij is een vorm van visserij waarmee met sleepnetten over de bodem wordt gesleept. “Dat verwoest de oceaanbodem, ondermijnt kleinschalige visserij en vergroot de klimaatcrisis”, aldus Patagonia.

Via een serie films, een website, een petitie en evenementen wil het outdoormerk mensen door heel Europa mobiliseren en regeringen oproepen tot een onmiddellijk verbod op deze vorm van visserij in beschermde natuurgebieden op zee en kustwateren. Verder roept de campagne op tot het toewerken naar regeneratieve alternatieven voor herstel van de zeebodem.

Ondernemers geven kabinet diepe onvoldoende voor MKB-beleid

Kleine en middelgrote ondernemers geven het kabinet een 3,7 voor het MKB-beleid. Dat blijkt uit een ondernemersenquête van SP, waarover De Ondernemer bericht. Kamerlid Renske Leijten startte het onderzoek in april namens haar partij, om inzicht te krijgen in kwesties waar ondernemers tegenaan lopen en hun perspectief beter op de agenda te plaatsen.

De eerste resultaten schetsen volgens Leijten een ‘heel slecht beeld’. De diepe onvoldoende zou vooral komen omdat MKB’ers niet het idee hebben dat regels en beleid worden gemaakt op basis van wat zij aankunnen, aldus de politicus. “Of het nu gaat om verduurzaming, financiering van investeringen, contact met overheden: het wordt gezien als nodeloos ingewikkeld en tijdrovend.” Wil je als ondernemer ook je mening geven? Het onderzoek loopt nog twee weken.

Nieuwe pop-up expositie vraagt aandacht voor eerlijke lonen

De Schone Kleren Campagne (SKC) opent vandaag een pop-up tentoonstelling in de Oosterkerk in Amsterdam: Handmade. Centraal staan de verhalen van jonge kledingmakers uit de hele wereld. “Bezoekers ontdekken via verschillende interactieve installaties wat voor werk ze doen, hoe het kan dat ze worden uitgebuit én wat zij daar zelf tegen kunnen doen”, stelt SKC in een aankondiging. Met de expositie vraagt de stichting ook aandacht voor de ‘Good Clothes, Fair Pay’-campagne die staat voor eerlijke lonen voor kledingarbeiders. Bezoekers kunnen een petitie tekenen voor Europese wetgeving op dit thema. Handmade is van 8 tot en met 11 juni te bezoeken. De toegang is gratis.

Oproep Inretail: ‘Houd winkeldeur dicht bij hitte’

Inretail roept retailers in een persbericht op om de winkeldeur op zomerse dagen dicht te houden, nu de eerste landelijke zomerdag op komst is. Een ‘logische en makkelijke’ stap bij de inspanningen van de sector om te verduurzamen én direct geld te besparen, aldus directeur Jan Meerman. Met open deuren verbruiken winkels met airco immers meer energie. “Klanten waarderen milieubewust gedrag. Deuren dicht als het buiten vier graden warmer is dan binnen, wordt het nieuwe normaal voor winkelen bij warme dagen.”

De maatregel is onderdeel van een hitteprotocol dat de brancheorganisatie heeft ontwikkeld, met een toolkit met checklists, besparingsadviezen en campagnematerialen als ‘Wij zijn open!’-posters.