TOP

Recordgroei detailhandel 2022, 1 op 5 ondernemers overweegt stoppen en 95percent opent fysieke winkel

In 2022 heeft de detailhandel 6,7 procent meer omgezet dan in 2021 en dat is de hoogste groei sinds deze cijfers worden gemeten. Twintig procent van de ondernemers overweegt volgens onderzoek het eigen bedrijf te verkopen. En afgekeurde schoenen-verkoper 95percent opent de eerste fysieke winkel in het centrum van Amersfoort. Dat en meer in het nieuwsoverzicht 31 januari 2023.

Foto: Cottonbro Studio via Pexels

CBS: recordgroei omzet detailhandel in 2022

In 2022 heeft de detailhandel 6,7 procent meer omgezet dan in 2021 (voor koopdagen gecorrigeerd). Dat is de hoogste groei sinds deze cijfers worden bijgehouden door het CBS (2005). Het verkoopvolume was 0,6 procent lager. De grote groei in 2022 hangt onder meer samen met de coronamaatregelen in 2021 en de gedwongen winkelsluiting. Daarnaast bereikte de inflatie in 2022 met gemiddeld 10,0 procent een recordhoogte. De omzet van de winkels in non-food groeide in 2022 met 12,2 procent, de foodwinkels realiseerden een groei van 4,2 procent. Online is juist 7,6 procent minder omgezet dan in 2021.

De detailhandel heeft in december maar liefst 11 procent meer omgezet dan in december 2021. Het verkoopvolume was 0,5 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 5,7 procent, die van de non-foodsector met maar liefst 21,5 procent. Kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren hebben in december respectievelijk 53,3% en 53,6% meer omgezet dan in december 2021. De sterke groei heeft deels te maken met de lockdown in december 2021. De online omzet was juist 11,1 procent lager dan in december 2021.

1 op 5 ondernemers overweegt stoppen bedrijf

Het aantal ondernemers dat overweegt het eigen bedrijf te verkopen is gestegen van 12 procent in 2017 naar 20 procent in 2023. Dat schrijft De Ondernemer op basis van het onderzoek What’s Next-Nederland, dat softwarebedrijf Teamleader onder ruim 200 Nederlandse ondernemers met 2 tot 50 medewerkers heeft laten verrichten over de status en toekomst van hun bedrijf. Daarnaast wordt een fusie of overname door ruim 1 op de 5 ondernemers niet uitgesloten. Bijna 1 op de 5 ondernemers (18 procent) verwacht dat zijn of haar bedrijf dit jaar zal krimpen door de onzekere economische omstandigheden; een verdubbeling ten opzichte van 5 jaar geleden.

Verder zeggen ruim 8 op de 10 ondernemers dat de kosten zijn gestegen. In de meeste gevallen proberen zij deze te drukken door het energieverbruik te verminderen (45 procent), het aantal klanten uit te breiden of nieuwe markten te betreden (36 procent) en betere tarieven met leveranciers te onderhandelen (33 procent). Tegelijkertijd verwachten de meeste bedrijven door een focus op digitalisering sterker in hun schoenen te staan en kiest bijna 1 op de 3 bedrijven ervoor diensten en processen de komende maanden verder te digitaliseren.

Meerderheid Nederlanders heeft geen bezorgschaamte

Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) zegt geen last te hebben van ‘bezorgschaamte’. Hiermee wordt de schaamte bedoeld die men voelt over het online shopgedrag, de hoeveelheid bestelde pakketten of de verkeers- en milieuoverlast als gevolg van de bezorging. Dit blijkt uit onderzoek van TrustDeals. Slechts 12% van de Nederlanders schaamt zich voor de pakketten die hij of zij aan de deur bezorgd krijgt. Bijna een op de drie (32%) geeft aan zich niet direct te schamen, maar er wel over na te denken. Het merendeel van de Nederlanders (85%) hecht grote waarde aan gratis bezorgen en 62% bestelt zonodig iets extra’s om boven het bedrag voor gratis bezorging uit te komen. Ruim een kwart van de Nederlanders kiest altijd voor de snelste bezorging, ook als dit niet nodig is. Opvallend is dat toch 62% zegt zich bewust te zijn van de schadelijke impact van alle bezorgingen op het milieu.

Hetzelfde onderzoek is ook uitgevoerd in Duitsland. Wat opvalt is dat Duitsers een stuk bewuster zijn als het gaat om het bezorgen van pakketjes. Bijna 40% van de Duitsers voelt bezorgschaamte ten opzichte van slechts 12% van de Nederlanders. Ook als het gaat om het kiezen van duurzame bezorgopties zijn de Duitsers een stuk fanatieker. Daar kijkt maar liefst 59% naar de meest duurzame bezorgoptie, tegenover 39% van de Nederlanders.

Circulaire economie komt nog niet op gang

Het lukt nog niet om onze economie circulair te maken, concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in de tweejaarlijkse Integrale Circulaire Economie Rapportage, die de voortgang van de transitie naar een circulaire economie in Nederland onderzoekt. We doen juist korter met producten, gebruiken meer grondstoffen en verbranden meer afval. Er zijn strengere wetten en hogere belastingen nodig om daar verandering in te brengen, stelt het PBL. De overheid wil dat de Nederlandse economie in 2050 helemaal circulair is. Het grondstoffengebruik kan worden gereduceerd door minder te consumeren en producten efficiënter en langer te gebruiken, door ze te delen, repareren, hergebruiken en reviseren. Bij de productgroepen waarover informatie is, blijkt echter dat ze nog weinig de circulaire kant op gaan.

Zo neemt de gebruiksduur van meubels af en heeft slechts 3 procent van de consumenten het laatst aangeschafte klein elektrisch apparaat of kledingstuk tweedehands gekocht. Circa 1 procent van de consumenten geeft aan een wasmachine, kleding of meubels te huren. Het aantal circulaire bedrijven is in twee jaar tijd wel gestegen van 100.00 naar 130.000. Het merendeel van deze bedrijven (zo’n 75 procent) bestaat uit traditionele bedrijven die (hoofdzakelijk) zijn gericht op reparatieactiviteiten, zoals garages, fietsenmakers en kledingreparateurs.

95percent opent fysieke winkel

95percent opent de eerste fysieke winkel in het centrum van Amersfoort, schrijft Retailtrends. Het in Deventer gevestigde 95percent werkt samen met schoenenwinkels in Nederland en België en professionele schoenmakers. Het herstelt schoenen die door een klein gebrek onverkoopbaar zijn geworden. Het gaat bijvoorbeeld om exemplaren waarvan een veterringetje kapot is. 95percent verkoopt de refurbished schoenen vervolgens in de webshop met kortingen tot 75 procent. Alles wat niet meer te repareren is, wordt gerecycled als grondstof. Het bedrijf verkoopt gemiddeld 2500 klachtenparen per maand en hoopt dit aantal met de fysieke winkel verder uit te kunnen breiden. Er komen namelijk wel duizend klachtenparen per week binnen.