TOP

Recordjaar voor LVMH, Modefabriek en Ciff werken samen en minder aankopen buiten de EU

2021 was een recordjaar voor LVMH. Verder: Modefabriek en Ciff gaan merken ‘uitwisselen’, consumenten kopen door de nieuwe BTW-regels minder bij webshops buiten de Europese Unie en volgens juridisch dienstverlener Arag hebben tienduizenden ondernemers recht op huurkorting. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 28 januari.

Foto: Vagabond

Recordjaar voor LVMH

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) kijkt terug op een recordjaar, zo blijkt uit de jaarcijfers. Het luxeconcern realiseerde een omzet van 64,2 miljard euro, een groei van 44 procent ten opzichte van 2020. LVMH pluste ook ten opzichte van pre-coronajaar 2019, met 20 procent. De winst uit terugkerende operationele activiteiten kwam uit op 17,1 miljard. Het concern staat op meerdere poten, waaronder mode, schoenen & lederwaren, horloges & sieraden en cosmetica & parfums. Al die takken plusten. Horloges & sieraden deden het met een plus van 167 procent het best – een gevolg van de overname van juwelier Tiffany & Co. De modetak volgt met 47 procent. Volgens LVMH hebben vooral Christian Dior, Fendi, Celine en Loewe het goed gedaan. En Louis Vuitton, al kreeg het modehuis een harde klap door het overlijden van creatief directeur Virgil Abloh in november.

Modefabriek en Ciff gaan merken ‘uitwisselen’

Modefabriek en de Copenhagen Fashion Fair (Ciff) zetten hun samenwerking voort met een speciaal uitwisselingsprogramma. Modefabriek brengt tijdens de eerstvolgende editie van Ciff, van 2 tot en met 4 februari 2022 in het Bella Center Copenhagen, een aantal Nederlandse merken naar de beurs. Het gaat om de vaste MF-exposanten Aaiko, Beaumont, Est’seven, Juffrouw Jansen, Juul & Belle, LaSalle, Maluo en Summum. De samenwerking krijgt deze zomer een vervolg, als Ciff een aantal Deense merken op 10 en 11 juli tijdens Modefabriek presenteert.

Vagabond stapt in kleding

Het Zweedse schoenenmerk Vagabond stapt in kleding met de introductie van een leren jack voor vrouwen, The Jacket. Met het ‘typische Vagabond-DNA’: tijdloos en met een rauw randje. De jassen kosten 600 euro, worden met de hand gemaakt in Portugal en in een beperkte oplage uitgebracht. Elk stuk wordt genummerd. “Bij het ontwikkelen van de jas was het een gegeven dat we met leer zouden werken”, zegt oprichter en creatief directeur Marie Nilsson Peterzén in een persbericht. “Aangezien dit een materiaal is dat we al tientallen jaren gebruiken en waarin we uiteindelijk experts zijn geworden, voelde het als een natuurlijke stap om een leren jas te maken.” The Jacket is sinds 26 januari verkrijgbaar via vagabond.com en bij geselecteerde retailers over de hele wereld.

‘Duizenden ondernemers hebben recht op huurkorting’

Meer dan 60.000 horecabedrijven en 85.000 winkels hebben recht op huurkorting. Dat stelt de juridische dienstverlener Arag. De Hoge Raad besliste eind december dat ondernemers die door de coronamaatregelen omzetverlies hebben geleden, huurkorting kunnen aanvragen bij de rechter. Arag signaleert dat dit nog weinig gebeurt en heeft daarom een speciale Rechtcheck gelanceerd, die bedrijven hiervoor handvatten moet bieden. “We merken dat ondernemers vaak niet weten of ze in aanmerking voor huurkorting komen”, aldus Daphne van Luijk, jurist Huurrecht bij Arag, in een persbericht. “Hierdoor kunnen ze duizenden euro’s mislopen waar ze wel recht op hebben.” Volgens de juridische dienstverlener kan deze korting bovendien met terugwerkende kracht aangevraagd worden, tot maart 2020.

Minder aankopen buiten de EU door nieuwe BTW-regels

De BTW-heffing op goedkope producten van buiten de Europese Unie zorgt ervoor dat consumenten minder kopen bij niet-Europese webwinkels. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim drieduizend Nederlanders. Met ingang van juli 2021 moet op alle artikelen die van buiten de EU komen BTW betaald worden, waar items van onder de 22 euro eerder nog vrijgesteld waren. De meeste aanbieders verrekenen de BTW direct, maar er zijn ook spelers die dat niet doen of er niet duidelijk over zijn. In zo’n geval moeten consumenten de BTW achteraf betalen via de pakketbezorger, die daarvoor ook nog eens afhandelingskosten in rekening brengt. En die kosten kunnen flink oplopen, zo bleek toen de belangenvereniging de proef op de som nam. Een setje iPods van het Chinese Geekbuying werd door de verzendkosten (14 euro) en inklaringskosten (27 euro) ineens 47 euro, bijna 8 keer zoveel als de oorspronkelijke 6 euro. Dat schrikt online shoppers af: 44 procent van de ondervraagden zegt tegenwoordig minder of helemaal niets bij niet-Europese webwinkels te bestellen en nog eens 6 procent laat weten van plan zijn dat minder te gaan doen.