TOP

Modeontwerper Virgil Abloh overleden, WE Fashion breidt uit met grote maten en winkelleegstand daalt

Off-White-oprichter Virgil Abloh is overleden, WE Fashion breidt uit met grote maten en de winkelleegstand in Nederland daalt. Verder in dit nieuwsoverzicht van 29 november: er is dit jaar meer verkocht tijdens Black Friday.

Credit beeld: Virgil Abloh, L’Estrop

Designer Virgil Abloh overleden aan de gevolgen van kanker

Modeontwerper Virgil Abloh is op zondag 28 november overleden, zo melden verschillende media. De artistiek directeur van Louis Vuitton en oprichter van het merk Off-White verloor op zijn 41ste de strijd tegen een zeldzame, agressieve vorm van kanker aan het hart. Het nieuws werd bekendgemaakt door de familie van Abloh via zijn eigen Instagram-account. Ze beschrijven Abloh als een ‘toegewijde vader, echtgenoot, zoon, broer en vriend’. Abloh blijkt al meer dan twee jaar tegen de ziekte, wat hij bewust verborgen hield voor het grote publiek. “Hij koos ervoor zijn strijd privé te strijden nadat hij in 2019 zijn diagnose gekregen had”, schrijven zijn nabestaanden. “Hij onderging talloze zware behandelingen, terwijl hij zich bleef inzetten voor verschillende belangrijke mode-, kunst- en cultuurorganisaties.”

Abloh is afgestudeerd als architect, maar belandt tien jaar geleden in de mode wanneer hij stadgenoot Kanye West leert kennen in Chicago en succesvol helpt met de branding van de artiest. Abloh ontwerpt zijn merchandise, albumcovers en doet de vormgeving van zijn optredens. Via West komt hij bij het Italiaanse modehuis Fendi terecht. Daar blijkt Abloh aanleg te hebben voor fashion design, wat uiteindelijk leidt tot de oprichting van zijn eigen label Off-White. Met dit merk geeft hij streetwear een glanzende plek op de catwalk en op straat, waar kids weglopen met zijn high end designs vol logo’s en teksten. Binnen vijf jaar groeit het merk, dat een sterke focus heeft op inclusiviteit en diversiteit, uit tot een van de populairste labels van het moment en is een van de grote drijvers van de huidige populariteit van streetwear. Succesvolle samenwerkingen met grote bedrijven als Ikea maken Abloh nog bekender bij het grote publiek. In 2018 komt Abloh als eerste zwarte Amerikaan aan het hoofd te staan van de mannenafdeling van het Franse modehuis Louis Vuitton. Daar blijft hij werken tot aan zijn dood.

Meer verkopen Black Friday

De verkopen op Black Friday zijn dit jaar met 23% gestegen in vergelijking met 2020. Al vanaf de eerste uren op de dag van de koopjes zaten mensen klaar om online te shoppen. Dat meldt betaalprovider Klarna in een persbericht. Dit begon al tijdens het eerste uur van Black Friday, toen er een groei van 780% was ten opzichte van een gemiddelde shopping dag. De piek was op vrijdag 21:00 uur toen de verkopen 483% hoger waren dan op een gemiddelde vrijdagavond. 54% van de Nederlandse online shoppers weet precies wat hij tijdens Black Friday wil kopen. Nederlanders shoppen tijdens Black Friday liever online en de meest populaire categorieën zijn kleding en schoenen, beautyproducten en elektronica. Wel kijken Nederlandse shoppers het liefste eerst in fysieke winkels naar kleding, schoenen en elektronica voor deze online worden gekocht.

Winkelleegstand daalt

De winkelleegstand in ons land is verder gedaald. Stond begin dit jaar 7,5% van de winkelpanden leeg, inmiddels is dat minder dan 7 procent, zo schrijft Retailtrends op basis van cijfers van databureau Locatus. Locatus-directeur Gertjan Slob noemt dit ‘wel verrassend’. In januari komt het databureau met een uitgebreide analyse, maar vooruitlopend daar op noemt hij twee oorzaken: enerzijds worden nog steeds leegstaande panden omgebouwd tot bijvoorbeeld woningen of kantoren. Daarnaast komen er ook weer nieuwe winkels bij, vooral de laatste maanden. “En dat ondanks de coronaperikelen en andere onzekerheden. Ik krijg er niet meteen de vinger achter waarom dat nu meer gebeurt”, zegt Slob. Het aantal winkels loopt al jaren terug. Zo verdwenen er in 2019 zo’n drieduizend, drie procent van het totaal. Locatus ziet ook dat dit minder hard terugloopt.

WE Fashion breidt uit met grote maten

WE Fashion lanceert een nieuwe collectie grote maten, waarvan een gedeelte onder de noemer ‘WE Fashion Curve’ die ook beschikbaar is in maat 44 tot en met 52. Het gaat niet om een aparte collectie, zo meldt het modebedrijf in een persbericht, maar om een verlenging van de huidige maatboog. De items in grote maten zijn vanaf 30 november online verkrijgbaar en de eerste zes weken exclusief ook bij Wehkamp. Eerder voegde WE Fashion al de maten 2XL (44) en 3XL (46) toe aan de collectie voor vrouwen. In eerste instantie worden deze extra maten toegevoegd aan de highlights uit de collectie, later volgen er meer items.