TOP

Puma introduceert de vervuilingsbalans

Het Duitse sportmerk Puma heeft het groene licht gezien. Puma-artikelen veroorzaken jaarlijks miljoenen schade aan het milieu. Puma lanceerde daarom afgelopen maandag een nieuwe vorm van verantwoord ondernemen: de vervuilingsbalans.

Het Duitse sportmerk Puma wil een duurzamer beleid ontwikkelen door in kaart te brengen waar het bedrijf het milieu schade berokkent en dat in Euro’s uit te drukken. Puma topman Jochen Zeitz hoopt dat zijn vervuilingsbalans navolging krijgt.

Milieuschade
Het bedrijf uit Herzogenaurach becijfert de totale milieuschade in 2010 op 94,4 miljoen euro. Op de balans staan bijvoorbeeld de CO-2 uitstoot door koeien bij de productie van leer, het waterverbruik bij de verbouwing van katoen en de tol die chemicaliƫn eisen van het milieu.

Verantwoordelijkheid

Voor het overgrote deel liggen die kosten bij toeleveringsbedrijven. Toch vindt Zeitz het de verantwoordelijkheid van Puma om daar iets aan te doen. Hij vindt dat bedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen voor de schade die zij veroorzaken bij de fabricage van hun product.

Bron: ANP