TOP

We Fashion sluit meer winkels in Wallonië, Instabox koopt Red je Pakketje en Arket naar Rusland

We Fashion sluit meer winkels in Wallonië. Vakbond CNE vreest voor een verkapte reorganisatie, maar daarvan is volgens CEO Joris Aperghis geen sprake. Verder opent Garcia in Den Bosch en Arket in Moskou en betreedt het Zweedse techbedrijf Instabox de Nederlandse markt met de overname van bezorgdienst Red je Pakketje. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 20 mei.

Geen reorganisatie, wel winkelsluitingen: opnieuw We Fashion-filialen in Wallonië dicht

We Fashion sluit nog twee winkels in Wallonië, in Anderlecht en in Luik. Eerder gingen al We-filialen in Brussel, Namen, La Louvière en Woluwe dicht. Daarmee houdt de modeketen nog drie winkels in Franstalig België over. De Waalse vakbond CNE vermoedt dat We Fashion zich helemaal uit Wallonië wil terugtrekken, zegt vakbondsecretaris Jalil Bourhidane in gesprek met De Standaard, en de sluiting druppelsgewijs bekendmaakt om een reorganisatieprocedure te ontwijken. “Op die manier hoeft We niet over een sociaal plan te onderhandelen, zodat werknemers aan de deur zetten minder kost”, aldus Bourhidane. We Fashion-CEO Joris Aperghis ontkracht dit in gesprek met Retailtrends. Hij zegt dat er van een reorganisatie geen sprake is en de resterende drie winkels in Wallonië gewoon openblijven. De sluitingen zouden te maken hebben met de resultaten van de winkels. “Bij het ingaan van een nieuwe huurperiode maken wij de balans op. Als een winkel verlieslatend is en geen uitzicht heeft op verbetering, dan hebben we geen andere mogelijkheid dan die winkel te sluiten.”

Garcia strijkt neer in Den Bosch

Garcia opende op vrijdag 30 april de deuren van de nieuwe winkel in Den Bosch, in een rijksmonument aan de Markt. Het is de zesde vestiging voor het Italiaanse denimmerk in Nederland en alweer de vierde opening van 2021. Eerder dit jaar kwamen er al filialen in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en Breda bij. De winkels zijn ingericht volgens Garcia’s ‘Kitchentable Stories’-concept. Dat draait om de keukentafel, dé plek waar gezinnen samenkomen. Die heeft dan ook een centrale plek gekregen in de winkel.

Arket opent eerste winkel in Rusland

Meer winkelnieuws: Arket opent komend najaar zijn eerste winkel in Rusland, in hoofdstad Moskou. De opening volgt op de lancering van de Russische webshop in 2020, meldt de Zweedse modeketen in een persbericht. “We zijn verheugd om aan te kondigen dat we onze fysieke aanwezigheid uitbreiden met de opening van onze eerste winkel in Rusland”, aldus managing director Pernilla Wohlfahrt. “We zien dit als een fantastische kans om onze Russische fans in het echt te ontmoeten en nieuwe klanten te verwelkomen en mee te nemen in de ‘Arket-experience’ van moderne en verantwoorde mode, interieur en vegetarische gerechten.”

Instabox betreedt Nederlandse markt met overname Red je Pakketje

Instabox breidt uit naar Nederland. De stap volgt op een kapitaalinjectie van 75 miljoen euro eerder dit jaar, geleid door investeerder ETQ Ventures. Het Zweedse techbedrijf, dat geautomatiseerde pakketautomaten exploiteert, wil de bezorgmarkt ‘opschudden’ met een combinatie van pakketkluizen en thuisbezorging. Het bedrijf wil de komende twee jaar tussen de twee- en drieduizend kluizen in ons land installeren, waar dat er nu nog maar een paar honderd zijn. De uitrol start volgende maand. Met de overname van ‘same day delivery’-bezorgdienst Red je Pakketje wil Instabox zijn servicemodel in Nederland verder uitbreiden. De drie oprichters van het bedrijf worden medeaandeelhouder in de Zweedse scale-up. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Red je Pakketje werd in 2015 opgericht uit frustratie over de bestaande ‘niet-klantvriendelijke’ bezorgdiensten. Met als doel bestellingen nog op dezelfde dag, binnen een duidelijk afgebakend tijdvak en zo duurzaam mogelijk af te leveren. “Ik kijk ernaar uit om samen verder te gaan”, laat Alexis Priftis, de oprichter en CEO van Instabox in een persbericht weten. “Temeer omdat ze dezelfde uitzonderlijke consumentenfocus en onze ambitie voor een duurzame pakketbezorging delen.”

Puma: ‘90 procent duurzamer materiaalgebruik in 2025’

Tegen 2025 zal 90 procent van de Puma-producten gemaakt zijn van duurzamere materialen. Dat maakt het sportmerk bekend in een persbericht. De eerste stappen zijn al gezet: het merk geeft aan de belangrijkste grondstoffen voor de kleding- en accessoirecollectie (o.a. dons, katoen en viscose) sinds 2020 duurzamer te sourcen, al wordt niet vermeld op welke manier. Ook het grootste deel (meer dan 97 procent) van materialen als leer, polyester en karton komt sinds 2020 van gecertificeerde toeleveranciers. Als volgende stap wil Puma de hoeveelheid gerecyclede materialen in de kleding en accessoires verhogen en tegen 2025 voor 75 procent gerecycled polyester gebruiken. Om die ambitie extra kracht bij te zetten, heeft het Duitse sportbedrijf zich aangesloten bij de Recycled Polyester Challenge van non-profitorganisatie Textile Exchange.

Beeld: Arket (header), Garcia