TOP

Plus voor mode- en schoenenbranche, consumentenvertrouwen is gedaald en Amazon opent modezaak

De mode- en schoenenbranche plussen ondanks lockdowns en Amazon gaat een modewinkel openen. Verder: de consumptie is hoger in november, maar het consumentenvertrouwen gedaald. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 20 januari.

Foto: Charles Deluvio via Unsplash

Amazon opent fysieke kledingwinkel

Webgigant Amazon gaat later dit jaar een fysieke modewinkel openen, schrijft Retailtrends. De winkel komt in Los Angeles en gaat Amazon Style heten. Het assortiment bestaat uit kleding, schoenen en accessoires van zowel bekende als opkomende merken voor mannen en vrouwen. In de winkel combineert Amazon fysiek winkelen met technologie; zo kunnen klanten QR-codes scannen waarmee ze informatie krijgen over onder meer maten, kleuren en klantbeoordelingen en kunnen ze artikelen naar de paskamer of direct naar de kassa kunnen laten brengen. Ook is het mogelijk om via touchscreens in de paskamers door het aanbod te bladeren en selecteren. Winkelpersoneel brengt het dan naar klanten toe.

Consumptie hoger in november 2021, vertrouwen gedaald

De consumptie is in november 2021 gegroeid met 8,7 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het CBS. Vooral aan diensten gaven ze meer uit. In vergelijking met november 2019 gaven consumenten 1,6 procent meer geld uit. Uit de cijfers blijkt verder dat consumenten 3,6 procent meer hebben besteed aan duurzame goederen dan in november 2020. Vooral aan kleding en schoenen hebben ze meer uitgegeven. Aan voedings- en genotmiddelen hebben mensen nagenoeg hetzelfde uitgegeven als in november 2020. De consumptie van diensten was in november 2021 nog wel ruim 2 procent lager dan in november 2019. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Het statistiekbureau meldt tegelijkertijd dat de stemming onder consumenten in januari 2022 voor de vierde maand op rij is verslechterd. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -28, tegen -25 in december. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid daalde.

Mode- en schoenenbranche plussen ondanks lockdowns

Mode- en schoenenretailers begonnen én eindigden 2021 met een lockdown, maar wisten desondanks toch een groei van 11,3 procent te realiseren en een plus van 2,6 ten opzichte van pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit de GfK Fashionscan. De mode- en schoenenverkopen namen over de hele breedte toe: alle segmenten plusten in 2021. Voor vrouwenmode gaat het om een stijging van 9,6 procent, voor mannenmode om 13,7 procent en voor kindermode (baby, kids & junior) om 5,3 procent. Aanbieders van vrouwenschoenen zagen de omzet met 10,5 procent toenemen. Bij mannenschoenen is dit 6,8 procent en bij kinderschoenen 9,9 procent.

Verkoopplatform Veepee wil marktplaats beginnen

Online verkoopplatform Veepee wil een marktplaats toevoegen waar leden hun op Veepee gekochte spullen onderling aan elkaar kunnen verkopen, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Op die manier wil Veepee hergebruik en recyclen stimuleren. “Er zitten een aantal projecten in de pijplijn”, zegt manager Benelux Tobias Tousseyn. “Zo is er bijvoorbeeld Re-cycle, een project dat al in Frankrijk loopt en binnenkort hopelijk ook in ons land. Re-cycle geeft leden de kans om gedragen schoenen of kleding van een bepaald merk in te ruilen voor een aankoopbon van Veepee, specifiek voor dat merk. De ingeleverde spullen worden vervolgens gerecycled. We zetten in Frankrijk bijvoorbeeld al een geslaagde Re-cycle actie op met Aigle.” De e-commercespeler heeft verder de webshop vernieuwd en alle landen die tot dan toe vanaf een eigen platform opereerden, aangesloten op een Europees platform. Dit vergroot de afzetmarkt voor aanbieders, maar vergroot ook het assortiment voor leden.

‘Fysieke winkel profiteert online van naamsbekendheid’

Klanten winkelen doelgerichter, zoeken vooral gemak, omarmen omnichannel en kopen steeds vaker lokaal. Dat concludeert RetailSonar, expert in locatiestrategie, dat voor het tweede jaar op rij de impact van de coronacrisis op winkelprestaties en consumentengedrag analyseerde. Opvallende conclusie in dit onderzoek is dat fysieke winkels online nog steeds het verschil maken. “99% van de 650 onderzochte locaties verkochten meer online in de regio’s rondom hun fysieke winkels, vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “In die gebieden is zowel de naamsbekendheid als het consumentenvertrouwen groter. Dit ‘halo-effect’ vormt een enorme troef in de strijd tegen grote webwinkels.” Sinds corona winkelt vrijwel iedereen online. Non-food retailers deden online zowel in 2020 (+91%) als in 2021 (+54%) goede zaken. 7 op de 10 online aankopen in webshops van retailers, kwam van klanten die daar voor de pandemie nooit eerder online kochten. Vooral 55-plussers winkelen in verhouding sinds corona veel vaker online. Gemiddeld geeft een consument per online aankoop 52 euro uit. RetailSonar analyseerde data van meer dan 650 winkellocaties verdeeld over een groot aantal sectoren in de periode 14 maart 2020 tot 15 oktober 2021 in Nederland en België.