TOP

Petitie voor regulering uitverkoop, nog een lingeriebedrijf maakt mondkapjes en weinig passanten in winkelstraten

De vrouwen achter Femmes du Sud zijn een petitie gestart voor een eenmalig gereguleerde uitverkoop deze zomer. Het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde is begonnen met het stikken van mondkapjes voor lokale ziekenhuizen. En het aantal passanten in de winkelstraten is volgens de cijfers van Bureau RMC vooral in de grote steden enorm gedaald. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 24 maart 2020.

Petitie voor regulering uitverkoop

Karin Vink en Annemiek Buijs van Femmes du Sud zijn een petitie opgestart voor een eenmalig gereguleerde uitverkoop deze zomer. Die willen ze vrijdag met alle handtekeningen indienen bij de overheid. Hun oproep en actie via social media konden rekenen op veel bijval van ondernemers. In de hoop dit plan werkelijkheid te laten worden hebben ze onder de naam Let’s stick together een petitie opgesteld. “Om de regering wakker te schudden en te laten inzien dat deze kosteloze maatregel zoveel hardwerkende zelfstandige retailers zou redden. We willen toch niet dat de winkelstraat straks alleen nog maar bestaat uit grote (internationale) ketens? Op de eerste dag kreeg de petitie 2.274 handtekeningen. De petitie vind je hier.

Nog een lingeriebedrijf maakt mondkapjes

Ook het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde, producent van de bodyfashionmerken Prima Donna en Marie-Jo, is begonnen met het stikken van mondkapjes voor lokale ziekenhuizen. Een deel van de stiksters in het atelier in Schellebelle is ingeschakeld om type 2-mondmaskers voor medisch gebruik te produceren voor ziekenhuizen in de buurt. Het bedrijf levert dagelijks ongeveer duizend mondkapjes aan de ziekenhuizen. De stiksters werken met steriel materiaal, geleverd door het ziekenhuis, en in een grondig gereinigde en ontsmette werkomgeving. Daarnaast dragen ze tijdens het stikken handschoenen en een mondkapjes, om steriel en volgens strikte hygiënische procedures te werken.

Steeds stiller in de winkelstraten door coronacrisis

De maatregelen die de overheid heeft genomen om het coronavirus in te dammen hebben een groot effect op de winkelstraat. Dat blijkt uit de cijfers van Bureau RMC. Was de afname op maandag 16 maart 2020 ‘slechts’ 43% ten opzichte van de week ervoor, aan het eind van de week liep die afname op tot 58%. Als je de drukte vergelijkt met dezelfde week vorig jaar was er vorige week een afname van 69,6%.  Wat opviel was dat de drukte beduidend sterker afneemt in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam) dan in kleinere steden als Alkmaar en Hengelo. Het ziet ernaar uit dat er een minimum aantal passanten per dag ontstaat die voor iedere locatie ongeveer gelijk is. Zo was de afname op de Lijnbaan (Rotterdam) en Kalverstraat (Amsterdam) vorige week respectievelijk 75 en 77%, terwijl de afname in de Jongemastraat (Bolsward) 24% en die in de Torenstraat (Castricum) 26%. Aan het eind van de week zie we dat er ook een afname ontstaat in plaatsen waar de afname aan het begin van de week nog beperkt was. Zo was de Middelweg in Uitgeest op donderdag 19 maart 25% rustiger dan vorig jaar, terwijl de afname tot en met woensdag nog geen 10% was. De doelgerichte winkelgebieden kennen verhoudingsgewijs de minste afname, met 40%.

Massaontslagen bij grote moderetailers

Verschillende grote moderetailers kondigen ontslagen aan door de coronacrisis. Dat schrijft onder andere Retailnews. Bestseller, moederbedrijf van onder andere Jack & Jones en Vero Moda, heeft 750 werknemers ontslagen. Die waren voornamelijk werkzaam op de hoofdkantoren in Denemarken. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van een overheidsprogramma waarmee bedrijven hun personeel tijdelijk kunnen ontslaan tot 9 juni en daarbij slechts een kwart van hun salaris hoeven te betalen. Het overgrote deel van de 2750 is momenteel gesloten. H&M vreest zelfs dat het tienduizenden banen moet schrappen door het sluiten van een groot deel van de winkels en de negatieve impact op de verkopen van maart. Het bedrijf onderzoekt maatregelen om het hoofd boven water te houden en het ontslaan van tienduizenden (tijdelijke) werknemers behoort tot de opties, maar ook vaste banen lopen gevaar als de situatie niet verbetert.

Twee modeondernemers op lijst Jonge Ondernemers van het FD

Op de lijst jonge (maximaal 35 jaar) talenten van FD Persoonlijk met de vernieuwers van 2020 vinden we twee modeondernemers. De 32-jarige Lotte Vink is medeoprichter van Labfresh, dat ze in 2017 met haar vriend begon. Het duo maakt premium mannenkleding. De katoenen stoffen worden behandeld met een mix van hightechmaterialen, waardoor de kleding geur- en vlekwerend wordt. Hierdoor gaat kleding langer mee en wordt er veel energie bespaard door minder te wassen. En de 29-jarige Bas Timmer, oprichter van Sheltersuit. De modeontwerper bedacht voor daklozen een waterdichte jas met aanritsbare slaapzak: de Sheltersuit. Het wordt gemaakt van restmaterialen uit de textielindustrie, door vluchtelingen, in het eigen naaiatelier. Het merk verwerkt creatief alle stoffen die het ontvangt: van op festivalterreinen achtergelaten slaapzakken tot oude banners van bedrijven. Hij streeft ernaar de pakken de hele wereld over te krijgen, naar alle plaatsen waar ze nodig zijn. Ook wil Timmer ze graag lokaal produceren. Een ander doel voor dit jaar is het ontwikkelen van een duurzaam verdienmodel, omdat hij nu nog te afhankelijk is van donaties. Hij werkt samen met Unicef en haalde onlangs meer dan €180.000 op.