TOP

PC Hooftstraat: winkelpersoneel met talenknobbel gezocht

Winkeliers in de Amsterdamse PC Hooftstraat zoeken steeds vaker personeel dat verschillende talen spreekt. En dan niet alleen Engels, maar het liefst ook Chinees, Russisch of Portugees.

Hoewel de meeste toeristen op de PC Hoofstraat nog altijd uit Duitsland, Engeland en België komen, zit de grootste groei in de bestedingen in de luxe modewinkels bij de toeristen uit de Bric-landen: Brazilië, Rusland, India en China. Dat schrijft Het Parool in de PS bijlage van deze week.

Helft van de wereldbevolking
De helft van de wereldbevolking woont in één van de Bric-landen, waar de welvaart steeds meer toeneemt. Het aantal toeristen in Nederland dat uit China komt, is in twee jaar tijd met 42% gegroeid, die uit Rusland met 35%. Inwoners van de Bric-landen geven volgens het artikel in Het Parool gerust drie tot vijf keer meer uit dan bezoekers uit West-Europese landen. Ze kunnen de btw op hun aankopen in Nederland terugvragen op het vliegveld via een speciaal formulier. Daarnaast zouden de merkspullen hier in Nederland een stuk goedkoper zijn dan in China en Rusland.

Glans en glitter

Winkeliers nemen het winkelpersoneel daarom steeds vaker aan op hun talenkennis. En dan niet alleen van het Engels, maar juist van minder voor de hand liggende talen als Portugees, Russisch en Chinees. Ook het interieur wordt aangepast: Briccers houden van glans en glitter, zoals de winkels van Emporio Armani en Escada laten zien. Dit geldt ook voor de kleding, waar best glitters en Swarovski-diamanten op mogen zitten.

Eigen taal 

En waar Nederlandse klanten graag actief geholpen willen worden met alle aandacht, willen Russen en Chinezen graag met rust gelaten worden. Bovendien communiceren ze niet zo makkelijk in een andere taal. “Zodra we horen dat waar een klant vandaan komt, sturen we de juiste verkoper erop af”,  illustreert verkoopster Yifang Yan die werkt in de winkel van Emporio Armani, waar door de medewerkers samen in totaal vijftien talen worden gesproken.