TOP

Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2: onlinemarkt groeit 9%

De economische recessie en het dalende consumentenvertrouwen hebben weinig effect op de online consumentenbestedingen. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 van Thuiswinkel.org.

De bestedingen via internet zijn in 2012 gegroeid met 9% ten opzichte van 2011. De totale jaaromzet via webwinkels kwam daarmee op € 9,8 miljard.

Meer kopers
Het aantal online kopers neemt nog altijd toe. In 2012 hebben ruim 10 miljoen consumenten een online aankoop gedaan. Dat is 4% meer dan een jaar geleden. In 2012 hebben 400.000 Nederlanders voor het eerst via internet gekocht. Het grootste aantal nieuwe internetkopers is echter al achter de rug.

Minder per bestelling
Het totaal aantal onlinebestellingen is sinds 2011 met 13% gestegen naar 88 miljoen in 2012. Online kopers deden in 2012 gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon. Dat is 8% meer dan in 2011 en komt neer op ruim 240.000 bestellingen per dag. Per bestelling werd er wel minder uitgegeven. Consumenten besteden gemiddeld €111 per order (producten én diensten). Dat is 4% minder dan in 2011.

Omzetgroei via producten
De grootste omzetgroei in de online markt komt niet van diensten, maar net als in 2011 vooral uit een toename van productaankopen (+12%), zoals speelgoed en kleding.

Verwachting 2013
In 2013 wordt een groei van 8% van de online markt verwacht naar een jaaromzet van €10,5 miljard.

De Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 wordt gesponsord door PostNL en uitgevoerd door Blauw Research. Thuiswinkel.org is de belangenvereniging van ruim 1700 Nederlandse webwinkels.