TOP

Ook Veenendaal stop met Het Nieuwe Winkelen, initiatiefnemers komen met nieuw project

Het Nieuwe Winkelen lanceert in het voorjaar 2015 een nieuw initiatief. Ondernemers zullen intensiever begeleid worden in "digitale verleidingsstrategie". Het huidige project is geflopt.

Na Arnhem, Waalwijk en Den Bosch stopt ook Veenendaal met ‘Het Nieuwe Winkelen’. Drie jaar geleden werd het centrum van pilotstad Veenendaal omgetoverd tot de ‘binnenstad van de toekomst’. Dertien technologiepartners van Het Nieuwe Winkelen moesten zorgen voor meer traffic, meer klantenbinding, hogere conversie en hogere bonbedragen. 

Maar ondernemers zijn kritisch. “Je ontdekt allerlei fouten omdat je de eerste bent die het doet”, aldus winkelier Alex de Kievit tegenover RTV Utrecht. Volgens hem heeft het project wel toekomst “maar dan moet je allemaal meedoen en durven investeren. Als er niets gebeurt, zal het langzaam sterven.”

John Swenneker van informatieplatform Beleef Het Nieuwe Winkelen zegt dat ondernemers “te weinig hebben” met het huidige project en dat zij de kansen die de digitale wereld biedt “niet aangrijpen”. En dus komt er een nieuw project met een andere insteek dat voorjaar van 2015 van start moet gaan.

“We zullen ondernemers intensiever gaan begeleiden, met een ander businessmodel voor een digitale verleidingsstrategie.” De bedoeling is vooral niet, zo zegt Swenneker, dat web en winkel gaan concurreren. Om te voorkomen dat ondernemers terugvallen in oud gedrag, zegt Swenneker worden er regieteams en redactieteams samengesteld die contact hebben met de winkeliers.

Daarnaast zal er ook worden ingezet op de ‘fysieke belevingsstrategie’. “Denk aan het inzetten van licht, geluid, geur en groen in winkelstraten. Daarbij gaan we sterk inzetten op de horeca zodat de consument echt voor de ervaring komt.’