TOP

Hoe gaat het met Tigha? [interview]*

Het Duitse Tigha maakte vorig jaar een valse start op de Modefabriek. Met de doorontwikkeling van de collectie, een eigen salesteam voor de Benelux en een Amsterdamse showroom is het merk nu echt klaar om Nederland te veroveren. “We zijn allang geen jassenmerk meer”.

Sinds wanneer bestaat Tigha? Jeff Hamers, sales manager Benelux: “Tigha is in 2009 in Duitsland gestart als een leermerk. Het idee achter het merk was om de ideale leren jas te maken. Anno 2014 is dit uitgegroeid naar een totaalcollectie voor mannen en vrouwen. Leer is nog steeds heel belangrijk is, maar niet meer het voornaamste. In Nederland is het merk sinds winter 2010-2011  te koop. Eerst via agentuur Fourtosix, vanaf 2013 doen we de verkoop zelf.”

Jullie stonden een jaar geleden voor het eerst op Modefabriek. Hoe is dat verlopen? “We hebben veel aanvragen gekregen vanuit Nederland. Helaas is het niet allemaal even goed afgehandeld op het hoofdkantoor in Duitsland. Het merk loopt extreem goed bij onze oosterburen, waardoor het salesteam eigenlijk geen tijd had om de aanvragen uit Nederland te verwerken. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Om dit te voorkomen is er een eigen team in de Benelux opgezet.”

Met welke steekwoorden zou jij Tigha omschrijven? “Fashion, urban en clean met een eerlijke prijskwaliteitverhouding. Ik hou er niet van om Tigha met andere merken te vergelijken, maar als ik aan vrienden moet uitleggen wat wij maken dan zeg ik dat wij qua sfeer ergens tussen All Saints en Rick Owens inzitten.”

Tigha Cooper Tigha 3 

De collectie heeft een hoog Kanye West-gehalte; veel zwart op zwart en lange, smalle T-shirts. Lachend: “Ja, ik snap dat je dat zegt. We hebben niet bewust naar hem gekeken, maar hij is natuurlijk wel een voorloper in stijl. En dit is ook het huidige modebeeld.”

Met de start van de SS15-collectie introduceren jullie vier lijnen onder Tigha. Waarom? “Tigha is een totaalmerk geworden. De vier lijnen zijn een doorontwikkeling van de collectie en kunnen afzonderlijk worden ingekocht. Afhankelijk van wat er bij een winkel past. In de ‘Vintage’-lijn gebruiken we veel gewassen leer en jerseys met logo. ‘Black’ is meer geënt op streetwear en urban fashion; veel zwart, grijs en wit met zeer rijke leersoorten zonder artwork of logo’s. De ‘Tailored’-collectie bestaat uit evening wear ofwel uitgaanskleding. Geen pakken of lange jurken, maar uitgewerkte items als leren jurkjes of asymmetrische tops. Tot slot hebben we nog een denimpakket. Van uitgewerkte ‘biker’-modellen tot cleane 5-pockets.”

Tigha 2 

Welke winkels zouden Tigha moeten inkopen? “Het merk past door die verschillende lijnen bij twee verschillende soorten winkels. ‘Black’ werkt heel goed in de fashion boetieks. In de sterke jeanswinkels zie ik kansen voor Tigha Vintage of Denim.”

Wat zijn de key-items voor de zomercollectie 2015? “De Miro Long Tee; een smal en lang T-shirt (€44,90). Ook Sascha, een black coated, biker georiënteerde broek met super stretch (€199) is belangrijk in de collectie. En de Cooper Jacket voor mannen (€449). Een kort leren jasje met band aan de onderzijde, geïnspireerd door de jaren ’50.”

Inkoop via: jeff@tigha.com, 06-14 470 121