TOP

Helpdesk: Online kortingsparadijs*

Jurist en blogger Suzanne van Duijn is vakredacteur e-fashion bij Textilia. Ze schrijft over online ontwikkelingen binnen de modebranche. Een nieuw betalingssysteem of social media als marketingtool? Suzanne weet raad.

Consumenten speuren het internet af naar de laagste prijs. Hoe raak ik geen klanten kwijt?

Ga zelf korting aanbieden! Uit onderzoek van het affiliate marketingnetwerk Trabedoubler blijkt dat bijna de helft van de consumenten kortingsvouchers gebruikt. Vooral jongeren shoppen hier graag mee, blijkt uit een onderzoek onder Amerikaanse consumenten. Google Trends toont een stijgende lijn aan zoekopdrachten naar kortingscodes. Kortom: de klant wil korting, speel hierop in.

Moet ik iedereen korting geven?

Het is verstandiger om een kortingscode op een specifieke klant(groep) af te stemmen dan te werken met één algemene kortingscode. Zo houd je de marge op je producten onder controle. Bedenk goed via welk kanaal je welke korting met welke boodschap aan welk type klant wilt communiceren. Je kunt kortingscodes op je website gebruiken om ‘slapende’ klanten te bewegen tot een aankoop, maar ook om nieuwe klanten te trekken. Nieuwe klanten bereik je bijvoorbeeld door kortingscodes aan te bieden aan koopjesjagers.

Hoe bied ik kortingscodes aan?

Dat hangt af van je doel. Wil je meer nieuwsbriefabonnees? Bied dan een kortingscode aan bij inschrijving voor de nieuwsbrief. Wil je meer verkopen? Dan kun je beter korting geven boven een bepaald aankoopbedrag. Liever meer klanten? Geef dan juist nieuwe klanten een korting. En wil je bestaande klanten stimuleren om terug te komen? Bied dan een kortingscode aan voor een volgende aankoop, bijvoorbeeld in de bevestigingsmail van een aankoop. Kortingscodes die beperkt geldig zijn, werken vaak beter; iets wat onbeperkt geldig is, stimuleert niet tot snelle actie. Wil je dat een klant zich jouw code goed herinnert, geef de code dan een naam die makkelijk  te onthouden is, als ‘newcustomer’ of ‘welkomskorting’. Om consumenten een kortingscode te kunnen laten invoeren op je website, is er een technische aanpassing nodig. Neem hiervoor dus contact op met je websitebouwer.

Kan ik mijn kortingscodes ook door derden laten verspreiden?

Er zijn verschillende online partijen die dat voor je kunnen doen. Met de smartphone-app van Scoupy.nl kunnen consumenten worden bereikt die bij jou in de buurt zijn, of die actief op zoek zijn naar producten die jij aanbiedt. Met wifi en GPS kan de locatie van een voorbijganger namelijk worden gemeten. Ook websites met online kortingscodes, zoals Kortingscode.nl , zijn populair. Sluit je hierbij aan!

Tip: Scan onderstaande QR-code om het filmpje over de werkwijze van Scoupy.nl te bekijken.

QR code Scoupy 

Dit artikel is gepubliceerd in de vrouwenmodespecial zomer 2015 van Textilia, die is verschenen op 8 juli 2014. Altijd als eerste alle artikelen lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.