TOP

PowaTag, de toekomst van het winkelen, massaal omarmd *

Honderden modemerken wereldwijd maken gebruik van PowaTag, een app die consumenten in staat stelt te winkelen waar en wanneer ze willen. De app belooft meer omzet, meer klanten, meer gemak en slaat een brug tussen de winkelstraat en online activiteiten.

De app werd dit voorjaar gelanceerd door een Britse start up en is door retailers wereldwijd omarmd. Inmiddels werken achthonderd merken met PowaTag waaronder sportmerken Reebok en Adidas, supermarktgigant Carrefour en Universal Music.

Het gebruik is simpel. Klanten moet de app downloaden, creditcard gegevens invoeren (die niet op de telefoon bewaard worden), een bezorgadres invoeren, en klaar. Het winkelen zelf gaat als volgt: een klant ziet in de etalage een mooie jas, waaraan een QR code hangt, houdt zijn telefoon voor het raam, scant de code, selecteert de maat, drukt op ok en de jas wordt dan thuisbezorgd. Of je ziet in een magazine mooie laarzen, scant de code en een dag later loop je op je nieuwe schoenen.

Klik en shop

Het Franse merk Comptoir des Cotonniers was dit voorjaar het eerste merk dat het, in hun woorden, revolutionaire concept, lanceerde met de marketingscampagne ‘Le fast shopping’. In een filmpje spreekt het van “een wereldwijde revolutie”.

Het doel van de app is aanzetten tot meer aankopen, klanten meer betrokken houden bij een merk en een brug slaan tussen de fysieke winkel en e-commerce. Tijdens de lancering in New York PowaTag zei oprichter Dan Wagner: “Consumenten willen meer controle en mee vrijheden en keuzes hebben in hoe zij hun aankopen doen. De retailsector moet hier een antwoord op hebben. Zij kunnen niet langer denken in termen van online versus offline: ze moeten serieus opnieuw nadenken over in-store en online stragegieën. De technologie stelt kopers in staat altijd en overal te shoppen in een multi-channel omgeving, maar geeft retailers ook de mogelijkheid hun klanten veel directer te bedienen.”

Enorme voordelen

De Italiaanse moderetailer Motivi, 555 winkels in 40 landen, is een van de jongste klanten van PowaTag. In Milaan was gisteren de lancering. Ter kennismaking werden door de hele stad viltjes en placemats gelegd met daarop de QR-code van de webshop. CEO Giuseppe Miroglio noemde de PowaTag “de toekomst van het winkelen”. “Dit smartshopping concept past perfect binnen onze filosofie.”

Volgens PowaTag zijn de voordelen enorm. Klanten kunnen direct iets kopen en hoeven niet te wachten, ook als winkels dicht zijn wordt er nog volop online geshopt, de consument hoeft niet elke keer opnieuw gegevens in te voeren en geeft goed inzicht in het koopgedrag van klanten.

Hoe PowaTag precies werkt zie je hier: