TOP

“Online kanaal steeds lastiger voor MKB”

ING Economisch Bureau stelt in haar Kwartaalbericht Non-food retail dat het lastiger wordt voor de kleinere stenen winkel om online succesvol te zijn. Steeds grotere spelers domineren de (groeiende) online markt.

Het marktaandeel van het totale online kanaal is in het eerste halfjaar toegenomen met 9% en in kleding lag dit groeipercentage zelfs nog iets hoger. Daar werd in het eerste halfjaar 2012 €345 miljoen omgezet, een plus van 15% ten opzichte van het eerste halfjaar 2011. Ook in schoenen klom de omzet het eerste halfjaar 2012 met 11%. Echter de groei van het onlinekanaal wordt opgeëist door de grotere spelers. Door de tien grootste spelers uit de jaarlijkse Twinkle Top100 wordt inmiddels 48% van de totale online markt omgezet.

Online winkelgemak
Webwinkels weten al goed op de wensen van de klant in te spelen. Het groeiend aandeel van het onlinekanaal is het gevolg van de gewenning van de consument aan het online kanaal, maar ook het gemak, de bereikbaarheid, het brede aanbod en voorraad (beschikbaarheid van een specifiek artikel – red.) worden door ING Economisch Bureau genoemd als voordelen van het online kanaal.

Opdringerige verkopers
Mindere prestaties van fysieke winkels op het gebied van opdringerige verkopers, drukte in de winkel, rijen voor de kassa en het niet voorradig zijn van artikelen doen de consument eveneens uitwijken naar het online kanaal, volgens ING economisch Bureau.

Forse investeringen
Voor fysieke retailers uit het MKB is het daarom steeds lastiger succesvol te zijn met een webwinkel. Daarnaast gaan forse investeringen het MKB te boven. Echter zonder forse investeringen in webshop, logistiek en vindbaarheid, stelt ING Economisch Bureau, is het onmogelijk mee te profiteren van de groei in het online kanaal. Steeds grotere spelers domineren de groeiende online markt.

Klik hier om naar het rapport te gaan ING Economisch Bureau Kwartaalbericht Non-food retail