TOP

Oger neemt multibrandwinkel over, Afound breidt uit, protocol veilige winkelgebieden deze week verwacht

Modeconcern Oger heeft een multibrandwinkel ingelijfd, outletplatform Afound breidt uit en Inretail heeft het protocol voor veilige winkelgebieden bijna rond. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 6 mei.

‘Protocol veilige winkelgebieden deze week’

In retail werkt samen verwacht deze week het protocol ‘veilig winkelgebied’op te kunnen leveren dat ze samen maken met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), platform De Nieuwe Winkelstraat en partners uit de Retailagenda. Dat meldt Inretail in een persbericht. Inretail en VNG leveren de landelijke richtlijnen voor winkelgebied protocollen. Platform De Nieuwe Winkelstraat helpt met de regionale uitrol. De landelijke richtlijnen moeten handvatten leveren voor een zoveel mogelijk uniforme en duidelijke aanpak, stelt de brancheorganisatie. Voror de veiligheid van klanten en medewerkers introduceerde Irretail al een protocol Veilig Winkelen voor in de winkel.

Oger neemt multibrandwinkel over

Modeconcern Oger heeft multibrandwinkel Didato overgenomen. Hiermee heeft het bedrijf zijn aanbod uitgebreid met exclusieve designermerken, zo staat in een persbericht. Martijn Lusink, ceo van Oger: “Als familiebedrijf is het logisch om te denken aan de volgende generaties. De volgende generaties Oger-mannen die niet alleen in pak gekleed gaan, maar tevens een voorliefde hebben voor exclusieve designermerken.” Didato is een highend multibrandstore die sinds 1989 bestaat en is gevestigd in de Utrechtsestraat in Amsterdam. In de winkel worden merken verkocht als Balmain, Burberry, Dsquared2, Givenchy, Lanvin en Moncler. Oger heeft tegelijkertijd een webshop voor de nieuwe aanwinst gelanceerd.

Afound breidt uit naar Duitsland en Oostenrijk

Afound, het outletplatform van H&M, breidt uit naar Duitsland en Oostenrijk, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Het platform werd in 2018 gelanceerd in thuisland Zweden, vorig jaar volgde Nederland. Het merk heeft een fysieke winkel in Utrecht. Afound is een marktplaats voor honderden modemerken voor dames, heren en kinderen van interne merken binnen H&M Group en externe merken. “We werken met geweldige partners die onze visie en doelen delen. Samen kunnen we een bijdrage leveren aan de verschuiving naar een meer circulaire mode-industrie”, zegt Joanna Hummel, managing director bij Afound.     

‘Online verkoop kleding en schoenen in begin sterkste daling ooit’

De Nederlandse consument heeft sinds de invoering van de coronamaatregelen online flink ingeslagen, maar aanvankelijk nauwelijks kleding of schoenen. In de periode van 9 tot 29 maart is de aankoop van elektronica wekelijks met 25 procent gestegen, gevolgd door de aankoop van entertainment (+22%). Dit blijkt uit een analyse van  het Zweedse betaalbedrijf Klarna. Voorheen was de aanschaf van kleding en schoenen populair, maar dit is in de eerste weken van de coronacrisis drastisch veranderd. Met gemiddeld een wekelijkse daling van tien procent is er nog nooit eerder zo’n sterke daling in dit segment waargenomen, stelt Klarna. Vanaf 30 maart is er weer een normale trend te zien en stijgt de online aankoop van kleding en schoenen weer.