TOP

Nieuwe organisatie voor Zizzi in Nederland*

Het Deense vrouwenmodemerk Zizzi, dat zich richt op de maten 42 tot en met 56, wil groeien in Nederland en stopt de samenwerking met de agent om de organisatie in eigen hand te nemen.

Zizzi is al negen jaar te koop in Nederland. Per 1 november 2014 zijn Peter Kruip (die voorheen werkte voor Esprit, Mexx en Dept) en Chanine Nijmeijer (die werkte voor Samoon by Gerry Weber en Junarose van Bestseller) verantwoordelijk voor Zizzi in de Benelux. Kruip is eindverantwoordelijk voor Zizzi in de Benelux en gaat zich bezighouden met het uitrollen van het franchiseconcept, terwijl Nijmeijer verantwoordelijk is voor de expansie via wholesale.

Reguliere modewinkels

De Deense Ball Group, waar Zizzi onderdeel van is, wil de Nederlandse curvy vrouw met een andere insteek bereiken. Het marktaandeel moet groter worden in Nederland en de groep denkt dit met een eigen verkooporganisatie beter te kunnen bereiken dan met een agent. Bovendien kan er vanuit Denemarken ondersteuning worden geleverd op het gebied van zaken als marketing en klantenservice. “Er is er sprake van één doelstelling en de communicatie is effectiever zodat er beter kan worden ingesprongen op lokale behoeften”, zegt Nijmeijer. “Er werd tot nu toe vooral gefocust op de plussize winkels in Nederland. Terwijl er juist ook in ‘gewone winkels’ veel vraag is naar leuke kleding in maat 42 tot 48. Steeds meer jonge meiden hebben een grotere maat. Zij zijn zoekende en de drempel om een grote-matenwinkel in te gaan is heel hoog. Met maat 44 voel je je geen plussize.”

Gat in de markt

Het doel is om er 100 nieuwe verkooppunten voor Zizzi bij te krijgen in Nederland, bovenop de al bestaande verkooppunten. “De reacties van moderetailers op Zizzi zijn heel positief. Zij zien het gat in de markt. De plussize-afdeling is vaak voor de wat oudere klant en daar komen meestal niet de jongere meiden met maat 44. Ik adviseer winkeliers wat betreft die doelgroep ook het woord plussize te vermijden, maar alleen het maatbereik te communiceren. En er moet door de winkelier ook aan marketing gedaan worden, want die doelgroep moet wel weten dat je Zizzi verkoopt.”

Zizzi4Zizzi
 

Nieuwe showroom

De nieuwe organisatie in Nederland maakt dat de winkelier voortaan wel de deur uit moet om de collectie in te kopen. Zizzi heeft een showroom geopend in het World Fashion Centre in Amsterdam. “Voorheen werd er met de collectie gereisd, dat gebeurt niet meer. We willen in alle rust met de klant de collectie doornemen zonder de ruis uit de winkel. Dat is toch vaak druk. Dat zal voor bestaande klanten de grootste verandering zijn. Maar we hebben bewust  voor het WFC gekozen omdat bijna iedere winkelier daar toch regelmatig heen gaat.”

Never out of stock

Er komen steeds meer merken op de markt die het gat in de plussize markt zien. Volgens Nijmeijer onderscheidt Zizzi zich van andere grote matenmerken door de pasvorm. “We zijn constant in beweging om alle trends goed op te volgen, maar wel op een commerciële manier toegepast voor de grotere maat. We hebben zes collecties per jaar met maandelijkse leveringen, aangevuld met flashcollecties, waardoor er steeds een fris beeld in de winkel hangt. We zien dat het never-out-of-stock programma heel goed is, voornamelijk de jeans. Vrouwen vinden de pasvorm van de jeans heel fijn. Ook de tops, tunieken en rokken verkopen goed.”

Franchiseconcept

Kruip opende in november 2013 als franchisenemer al de eerste twee winkels van Zizzi in Nederland, in Delft en Amersfoort. Onlangs opende een derde Zizzi-winkel in Nieuwegein met een franchisenemer.  Het is de bedoeling dat er in 2015 nog meer nieuwe franchisewinkels bijkomen. “We willen over een aantal jaar een flink aantal franchisewinkels in Nederland hebben”, zegt Nijmeijer. Hoeveel precies is afhankelijk van het succes. “In de Scandinavische landen zijn er 140 winkels, terwijl die minder dichtbevolkt zijn dan Nederland. De potentie in Nederland is er. Zeker als we de omzetten zien die de winkels draaien. De franchisewinkels op A1-locatie helpen ook mee aan de naamsbekendheid van Zizzi in Nederland, wat weer positief werkt voor de multibrand verkooppunten.”