TOP

Nieuwe eigenaar voor Toms, winkels Hudson’s Bay definitief gesloten en Bol.com verkoopt meer pakketbrievenbussen

Toms is verkocht aan de schuldeisers in ruil voor verlichting van de miljoenenschuld. De opheffingsverkoop bij Hudson's Bay verliep zo hard dat bijna alle filialen al twee dagen eerder dan gepland voorgoed dicht gingen. En Bol.com zag de verkoop van pakketbrievenbussen met zeventig procent stijgen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 31 december 2019.

Schuldeisers Toms nemen bedrijf over

Het Amerikaanse schoenmerk Toms is verkocht aan de schuldeisers in ruil voor verlichting van de miljoenenschuld van het schoenenbedrijf. Dat meldt Reuters op basis van een brief die Toms op vrijdag 27 december naar zijn medewerkers heeft verstuurd. Oprichter Blake Mycoskie en investeerder Bain Capital dragen hun aandelen over aan de belangrijkste schuldeisers: een groep crediteuren met aan het hoofd de investeerders Jefferies Group, Nexus Capital Management LP en Brookfield Asset Management. De nieuwe eigenaars hebben toegezegd 35 miljoen dollar in verdere groei van Toms te investeren. Het is nog niet duidelijk of en welke rol oprichter Mycoskie bij het schoenenbedrijf zal blijven spelen. Kredietbeoordelaars waarschuwden eerder al dat Toms niet in staat zou zijn om een lening van 300 miljoen dollar af te betalen. Het schoenenmerk zou moeite hebben om concurrenten met lagere prijzen bij te houden en nieuwe klanten aan zich te binden.

Alle warenhuizen Hudson’s Bay dicht

De opheffingsverkoop bij Hudson’s Bay verliep afgelopen weken zo hard dat alle filialen dit weekend al voorgoed dicht gingen. Bij alle gesloten filialen hangt een flyer met ‘Hudson’s Bye’ op de voordeur. De webshop werd in september al gesloten. Dat schrijft het AD. In september maakte moederbedrijf Hudson’s Bay Company bekend na twee jaar te stoppen met het verliesgevende avontuur in Nederland en uiterlijk 31 december alle vijftien filialen te sluiten. Eind november vroeg de retailer uitstel van betaling aan nadat het hof in Amsterdam had besloten dat twee winkels open moesten blijven (die in Breda en in de Kalverpassage in Amsterdam, waarin eerst Saks Off 5th zat en later een outlet van Hudson’s Bay). Verhuurder Kroonenberg wilde Hudson’s Bay volgens Retailnews aan de langlopende huurcontracten houden en werd in het gelijk gesteld. Desondanks heeft Hudson’s Bay ook deze twee winkels gesloten.

Medeoprichter verlaat To Be Dressed

Na zeven jaar vertrekt medeoprichter Barry Kikkert bij modeplatform To Be Dressed. Hij vindt het tijd voor iets anders. Samen met Wouter Kokken richtte hij in 2013 To Be Dressed op als platform waar retailers anoniem en met korting voorraad kunnen verkopen, zoals uitverkoopartikelen of restvoorraad. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een volwaardige marktplaats met het aanbod van honderden Nederlandse retailers en merken, met afgeprijsde artikelen én nieuwe collecties. Volgens Kikkert is het inmiddels na Bol.com en Google Shopping de grootste modemarktplaats van Nederland. Eerder dit jaar nam webshop V&D het modeplatform over. “Dit alles maakt mij heel erg trots en zorgt ervoor dat ik To Be Dressed met een gerust hart kan achterlaten”, zegt Kikkert tegen Retailnews. Met V&D als partner verwacht To Be Dressed de groeiambities te kunnen versnellen.

Pakketbrievenbus steeds populairder volgens bol.com

Bol.com zag de verkoop van pakketbrievenbussen dit jaar met zeventig procent stijgen, zegt een woordvoerder van de webwinkel tegen het AD. Met de pakketbrievenbus kan een pakket ook geleverd worden wanneer de bewoner niet thuis is. Exacte cijfers wil bol.com niet delen, maar er zouden jaarlijks duizenden exemplaren worden verkocht. Vooral in België zijn de grote bussen voor pakketjes populair. Bol.com verkoopt tientallen verschillende soorten pakketbrievenbussen. Populair is bijvoorbeeld die van XAPTOVi voor €139. Mypo was in 2015 een van de eerste die een pakketbrievenbus lanceerde, maar in november 2019 ging het bedrijf failliet. Het bedrijf was er naar eigen zeggen te vroeg bij. Wellicht speelden ook de prijs (€254 of €330) en het verplichte serviceabonnement een rol. Er zouden slechts 350 bussen zijn verkocht. Pakketten die bij een eerste poging niet succesvol worden afgeleverd, zorgen jaarlijks voor een kostenpost van zo’n 749 miljoen euro. In 2018 bleek dat acht tot tien procent van de online aankopen niet bij de eerste bezorgpoging kon worden afgeleverd.