TOP

Sans Online spint garen bij betaalde retouren, Famke Louise lanceert eigen kledingmerk en H&M onderzoekt dwangarbeid China

De Nederlandse modewebwinkel Sans Online laat klanten sinds begin dit jaar betalen voor retourzendingen en niet zonder succes. Famke Louise lanceert haar eigen kledingmerk en H&M onderzoekt dwangarbeid China. Dat lees je onder meer in het nieuwsoverzicht van 30 december.

H&M onderzoekt dwangarbeid China

Zweedse modeketen H&M is een onderzoek gestart naar dwangarbeid door Chinese gevangenen in de eigen productieketen na beschuldigingen hiervan door een journalist. Dat meldt Retailnews op basis van een bericht in Retail Gazette. Volgens journalist Peter Humphrey, die bijna twee jaar in een Chinese gevangenis zat, zouden Chinese gedetineerden gedwongen worden om kledingstukken van het bedrijf te maken. Humphrey beschuldigde onder meer ook C&A van dwangarbeid door Chinese gevangenen. Een woordvoerder van H&M zegt tegen Retail Gazette dat H&M nog geen bewijs heeft gevonden van dwangarbeid in zijn productieketen. Het heeft uit voorzorg de Chinese leveranciers herinnerd aan de samenwerkingseisen die de modeketen stelt. Het niet naleven daarvan zou leiden tot een definitieve beëindiging van alle contractuele werkzaamheden.

Sans Online spint garen bij betaalde retouren

Webwinkel Sans Online spint garen bij de maatregel om klanten te laten betalen voor retourzendingen. Dat meldt het AD. In februari dit jaar voerde de webwinkel de maatregel in, dwars tegen de landelijke trend in. “Dit kon zo niet langer”, was het motief, vertelt eigenaar Tom Sans.” In 2018 werd bij Sans bijna de helft van alle bestelde pakketjes teruggestuurd, waardoor het bedrijf een verlies van ruim 200.000 euro op zijn webshopactiviteiten leed. Ondanks de noodgedwongen aanpassing van het retourbeleid in februari ziet het er een stuk florissanter uit in Rijssen. Het aantal retourzendingen daalde van 48 naar 40 procent. Dat zijn zo’n 12.500 pakketjes die minder terug kwamen. De omzet steeg met ruim 7 procent naar 12 miljoen euro. ,,Een superresultaat’’, noemt Sans het. Onderaan de streep blijft er voor het eerst in jaren wat over.

Famke Louise lanceert eigen kledingmerk

Zangeres Famke Louise komt met een eigen kledinglijn, zo meldt onder meer Glamour. Het label heet ‘FL by Famke’ en brengt op 9 januari de eerste collectie uit. De lijn wordt gepresenteerd tijdens een fashion show op het Westergasterrein in Amsterdam. Famke Louise maakte eerder kleding in samenwerking met Febo. Haar eerste eigen collectie bevat verschillend items geïnspireerd op de stijl van de zangeres en haar muziek. “Ik ken mijn volgers en mijn doelgroep heel goed, hierdoor weet ik precies waarmee ik ze kan aanspreken en daar speel ik met mijn fashionlabel op in”, aldus de zangeres. Over de totstandkoming van dit nieuwe label is een documentaire gemaakt die door Videoland zal worden uitgezonden.

Eigenaar lingeriespeciaalzaak Salon de Lingerie stopt

De eigenaresse van lingerie speciaalzaak Salon de Lingerie in Amsterdam, Fabienne Zwanenburg,  stapt na twintig jaar op. De retailer gaat met ingang van 1 februari 2020 als lingerie-expert aan de slag. Ze wil trainingen, workshops en lezingen gaan geven, meldt Fashionunited. In haar blog schrijft ze dat ze met haar lingeriespeciaalzaak slechts een kleine groep vrouwen kan bereiken. “Het is tijd om dit gesprek aan te gaan met een grotere groep vrouwen.” Ze verbaast zich erover dat in Nederland nog steeds 70 procent van de vrouwen een bh draagt die niet helemaal goed zit. De winkel wordt overgenomen, door wie is nog niet bekend.

The Sting opent flagshipstore in Kalverpassage Amsterdam

De Nederlandse modeketen The Sting heeft een flagshipstore geopend in de Kalverpassage in Amsterdam. In de nieuwe zaak hangt de complete vrouwen- en mannencollectie op ruim 2.115 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Dit is het vijftigste filiaal van de moderetailer. “Wij geloven bij The Sting in onze fysieke winkels: hier kun je al je zintuigen gebruiken”, aldus Clarence den Os, formuledirecteur van The Sting. “We zijn zeer trots op deze nieuwe winkel in Amsterdam op zo’n belangrijke locatie.” The Sting is in 1982 opgericht. Het bedrijf heeft vijftig filialen in Nederland en België. Ook de formules Costes, Cotton Club en Distrikt Nørrebo zijn onderdeel van het moederbedrijf The Sting Companies.