TOP

Nederlanders winkelen het liefst online, voorraad Score opgekocht en LVMH sponsor Olympische Spelen

De voorkeur voor online winkelen heeft in het tweede kwartaal van 2023 voor het eerst de voorkeur voor fysiek winkelen overtroffen. Verder neemt de MFG Group de voorraden van Score over en heeft LMVH een sponsordeal gesloten met de organisatie van de Olympische Spelen. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 25 juli.

credit beeld Louis Vuitton: L’Estrop

Voorraad Score opgekocht

MFG Group van ondernemer Martijn Rozenboom neemt de voorraden van Score over. Deze gaan de uitverkoop in bij de winkels van de jeansketen, die tijdelijk de deuren open voor deze sale. Martijn Rozenboom is niet van plan om de keten door te starten en ook wordt hij geen eigenaar van het merk, zo schrijft Retailtrends. Eerder deze maand werd bekend dat  Chasin’, de andere formule van Score, een doorstart maakt onder de JOG Group uit Alblasserdam, het moederbedrijf van het merk Garcia en retailformule Jeans Centre. De ketens Score en Chasin’ vroegen eind juni het faillissement aan na een oplopende schuldenlast.

Onderzoek: online shoppen voor het eerst de voorkeur boven fysiek

De voorkeur voor online winkelen heeft in het tweede kwartaal van 2023 voor het eerst de voorkeur voor fysiek winkelen overtroffen. Dit komt naar voren uit het onderzoek Shopping Pulse van Klarna. 32 procent van de Nederlandse shoppers, winkelt het liefst online. Dit is een stijging van 3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. 30 procent van de shoppers geeft nog de voorkeur aan fysiek winkelen. Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen (48%) ook populairder dan via de computer (40%).

In de categorie Kleding en Schoenen shopt 40 procent liever online dan fysiek (32%). Voornamelijk vrouwen geven inmiddels de voorkeur aan online winkelen voor mode (40%) in plaats van fysiek (30%). Ook mannen hebben voorkeur voor online winkelen voor kleding en schoenen: 39 procent van de Nederlandse mannen shopt liever online tegen 34 procent die liever naar de winkel gaat.

De verschuiving naar het webshoppen van kleding en schoenen komt in ons land het meest voor bij Millennials (56 procent winkelt het liefst online tegenover 18 procent in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (50 procent winkelt het liefst online, 29 procent in de winkel). Generatie X (32 procent online, 35 procent in fysieke winkels) en de Baby Boomers (25 procent versus 44 procent) winkelen nog het liefst bij de stenen winkel, maar dit is aan het veranderen, aldus Klarna.

Sponsordeal LVMH Olympische Spelen Parijs

Luxegigant LVMH zal volgend jaar zomer de Olympische Spelen in Parijs sponsoren voor een bedrag van zo’n 150 miljoen euro, melden verschillende Franse media. In de deal staat onder andere dat de Franse delegatie zal worden gekleed door Louis Vuitton en Dior en dat de champagne en gedistilleerde dranken worden geleverd door de Moet Hennessy-labels. Juwelier Chaumet ontwerpt de medailles voor het sportevenement. Het luxeconcern zal ook indididuele atleten sponsoren en Sephora, de cosmeticaketen is eigendom van LVMH, sponsort de estafetteloop naar de ontsteking van de Olympische vlam.

Nieuwe outlet store My Jewellery

Sieradenlabel My Jewellery heeft een nieuwe winkel geopend in Designer Outlet Roosendaal. In de outlet zijn niet alleen de sieraden te koop maar ook de kledingcollecties, meldt het persbericht. Het wordt de tweede outlet van het label, dat ook een winkel heeft in Bataviastad. Met de opening van de nieuwe koopjeswinkel komt het aantal locaties van My Jewellery in de Benelux op 25 totaal: 22 in Nederland en drie in België. “We willen landelijke dekking en in alle belangrijke steden een winkel hebben, maar met 25 winkels zitten we wel aan de max zoals ik het nu zie”, vertelde Hilgers vorig jaar in een interview met Textilia.