TOP

Mud Jeans introduceert ‘Lease a Fleece’

Het duurzame label Mud Jeans gaat via ‘Lease A Fleece’ sweatshirts verhuren aan consumenten. Het nieuwe concept is een vervolg op de introductie van ‘Lease A Jeans’ eerder dit jaar. Eigenaar Bert van Son heeft de productie van de shirts via crowdfunding gerealiseerd.

Net als bij het ‘Lease A Jeans’-concept huren consumenten het sweatshirt van Mud Jeans in plaats van het te kopen. “Met onze Lease-concepten gooi je nooit meer kleding weg”, zegt Bert van Son, de eigenaar van Mud Jeans, in een telefonisch interview met Textilia. “We hergebruiken alle grondstoffen en maken van de gerecyclede vezels weer nieuwe kleding.” Het sweatshirt van Mud Jeans is gemaakt van gerecycled denim bijgemengd met viscose, wordt verantwoord geproduceerd en is verkrijgbaar in een mannen- en een vrouwenmodel.

Consumenten hebben de keus om het shirt in één keer te betalen of in maandelijkse termijnen. Bij betaling in één keer betaalt de klant 100 euro, inclusief 20 euro ‘statiegeld’, waarna hij het sweatshirt zo lang als hij wil kan blijven dragen. Als hij besluit zijn shirt in te leveren, krijgt hij zijn ‘statiegeld’ van 20 euro terug in de vorm van korting op zijn volgende aankoop.

Om Lease A Fleece daadwerkelijk in productie te nemen, is Mud Jeans een crowdfunding campagne gestart op Oneplanetcrowd. Bij de banken kreeg Van Son de financiering niet rond. “Banken vinden mijn ideeën enorm interessant, maar omdat het niet direct iets oplevert, wordt er niets geleend.”

De crowdfunders kunnen de shirts al kopen, vanaf begin 2014 zijn ze voor iedereen te krijgen via de webshop van Mud Jeans en vanaf voorjaar 2014 ook in een aantal winkels in Nederland, België en Duitsland.