TOP

Vijf keer ondernemen met wol

Sinds wol weer op de kaart staat en een gebreide trui niet uit het straatbeeld is weg te slaan, is menig modeondernemer onder de wol gekropen. Textilia zette de vijf meest inspirerende wol-ondernemers op een rijtje.

Maandag 28 oktober 2013 start in Amsterdam de jaarlijkse Wool Week. Maar organisator Campaign for Wool is niet de enige fan van het schapenvachtje. Deze vijf ondernemers liften – met succes – mee op de woltrend.

Arne en Carlos

De Noorse Arne en Carlos zijn misschien wel de aanstichters van de comeback van wol geweest. In 2010 introduceerden het tweetal in hun eerste boek Julekuler 55 breipatronen voor kerstballen. De boeken worden in diverse landen verkocht, waaronder Nederland.

Younica

De knitwear van het nieuwe Nederlandse merk Younica kenmerkt zich door traditioneel vakmanschap en Zuid Amerikaanse materialen. Younica’s truien, mutsen en sjaals zijn gemaakt van alpaca wol uit Peru en worden daar ook duurzaam geproduceerd. Vorig jaar presenteerde oprichter Saskia haar merk tijdens de Ethical Fashion Show Berlin.

Mattijs van Bergen

De Nederlanse designer werd in mei dit jaar genomineerd voor de International Woolmark Prize. Een internationaal comité selecteerde Mattijs van Bergen samen met negen andere Europese modetalenten voor de Europese finale in juni 2013.

Granny’s Finest

Granny’s Finest voorkomt eenzaamheid onder senioren door ‘de granny’s’ hun hobby – handwerk – uit te laten oefenen in groepsverband, begeleid door jonge ontwerpers. De kwalitatief hoogwaardige handgemaakte producten worden verkocht. De opbrengst van dit project uit eigen land gaat naar een goed doel.

Poederbaas

Wat begon met drie vrienden en een wintersportvakantie, groeide in korte tijd uit tot een gevestigd merk in de Benelux. Poederbaas is de naam van de gebreide bontgekleurde mutsen die één van de oprichters in 2010 meenam op wintersport om zijn vrienden te verrassen. Inmiddels heeft half Val Thorens er één.