TOP

Merk om in de gaten te houden: Breaking Rocks

Breaking Rocks kwam online en had binnen een dag meer dan 1000 likes. De opvallende items van het Nederlandse label met prints van snoepjes, katten, het heelal of palmbomen, worden inmiddels over de hele wereld verkocht. Mede-oprichter Max Klijnstra: "Wat onze fans leuk vinden, dat maken we."

Hoe is Breaking Rocks ontstaan?
“Een jaartje geleden vonden we (oprichters Max Klijnstra en Milan Daniëls) alle truien die we zagen heel saai. Allemaal grijs of blauw. We hebben opvallende sweatshirts voor onszelf laten maken. Daar kregen we zulke leuke reacties op dat we besloten er een merk mee op te zetten. De Facebookpagina had binnen een dag al meer dan 1000 likes. Breaking Rocks leeft op het internet. Meer dan de helft van onze klanten komt uit het buitenland. Veel volgers weten niet eens dat we een Nederlands merk zijn.”

Wat maken jullie nog meer?
“T-shirts, backpacks, petten. Op Instagram volgen we precies wat onze fans posten, wat ze leuk vinden en wat ze dragen. Daar spelen wij op in. We lanceren iedere twee, drie maanden nieuwe items. Anders dan de reguliere merken dus die twee keer per jaar met een hele collectie komen. ”

Je verkoopt het merk via de eigen webshop, maar is het merk ook voor wholesale verkrijgbaar?
“Ja, we werken op dit moment met vijftien winkels in Nederland en in het buitenland. Maar omdat we zo onze eigen manier van werken hebben met betrekking tot de seizoenen en wanneer we wat willen leveren, passen lang niet alle winkels bij ons. Sommige retailers staan er wel heel erg voor open om gedurende het seizoen in te kopen, maar veel hebben dan geen budget meer. Daar kunnen we niks mee.”

Wat is jullie doelgroep?
“Al onze spullen zijn uniseks. We worden gevolgd door mensen tussen de 12 en 35, maar vanwege de prijzen (€79,95 voor een crew sweat en €49,50 voor een T-shirt) zijn de kopers iets ouder.”

Bij jullie gebeurt alles online. Kom je ook nog wel eens de deur uit?
“Hahaha, ja hoor. Aankomend weekend gaan we naar Berlijn voor een feestje bij de conceptstore Ress, om te vieren dat we daar sinds kort worden verkocht.”