TOP

Modebeurs in China: Chic 2012

Maandag 26 maart is voor het twintigste jaar de Chinese modebeurs Chic van start gegaan. Naast Chinese kledingmerken is er ook een flink aantal buitenlandse merken aanwezig. Alleen Nederland is niet vertegenwoordigd.

Chic, de modebeurs die vanaf 1993 wordt georganiseerd, is een enorme beurs. Maar liefst 110.000 vierkante meter aan beursvloer, verspreid over tien hallen. Twee daarvan zijn ingericht voor ‘overzeese’ kledingmerken. Eentje voor Hong Kong, Taiwan, Japan en Zuid-Korea, de andere voor Europa en Amerika. Dat wil zeggen, met name Duitsland, Frankrijk, Italië en Amerika. Deze vier landen hebben elk een eigen paviljoen op de beurs.

In het Duitse paviljoen staan zo’n 25 Duitse merken, waaronder Gerry Weber, Marc Cain, Apanage, Cinque, Digel en Benvenuto. En dat lijkt meteen het voordeel op een beurs: een gezamenlijk ‘thuis’. Het paviljoen wordt ondersteund door de Duitse overheid, alle stands worden centraal opgebouwd en onderhouden, dus blijft er veel tijd over om te doen waarvoor je op een beurs bent.

De stemming van de merken in het Duitse paviljoen was erg positief na de eerste dag. Alle merken hebben boven verwachting veel aanloop gehad. Desigual had ook een eigen stand op Chic. Biel Pera, verantwoordelijk voor de retail marketing vertelt: In de komende maanden gaan we een winkel openen in Beijing en starten we een eigen hoofdkantoor voor Azië. In 2014 willen we zo’n tien eigen winkels in China hebben.” Desigual wil rustig beginnen in een voor hun vreemde markt, aldus Pera.