TOP

Chinese webshop kaapt Nederlandse consumenten weg

Steeds meer Nederlanders shoppen online bij Chinese webshop AliExpress, een dochteronderneming van online warenhuis Alibaba. Onder meer kleding wordt hier spotgoedkoop aangeboden.

Online shoppen bij Chinese webshop AliExpress wordt steeds populairder. Advieskantoor Simularweb registreerde in maart meer dan twee miljoen Nederlandse gebruikers op de webshop. Hiermee is de dochteronderneming van online warenhuis Alibaba groter dan Zalando.com en Wehkamp.nl, zo meldt het Financieel Dagblad.

Bodemprijzen

Op AliExpress wordt onder meer kleding aangeboden voor bodemprijzen. Denk hierbij aan een shirt voor 3 euro en een zonnebril voor 1,65 euro. De prijzen zijn zo laag doordat Chinese fabrikanten hun waar direct aanbieden aan de klant in plaats van het te verkopen aan een westerse winkel of fabrikant. De klant moet hier wel wat ongemakken voor verduren: het duurt een aantal weken voor het product in huis is en terugsturen is bijna niet mogelijk. Maar voor zulke prijzen wordt dat voor lief genomen.

Agressieve uitbreiding

Ook wordt het bestellen steeds makkelijker, inmiddels kan gewoon met iDeal betaald worden. Volgens het FD maakt dit deel uit van een agressieve uitbreiding van moederbedrijf Alibaba: de internetonderneming wil de westerse markt gaan veroveren.

Paul Alfing, specialist betalingsverkeer bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org denkt dat AliExpress geen enorme last betekent voor Nederlandse webshops. “De online verkopen nemen in Nederland gelukkig nog steeds toe. Toch groeit het aantal bestellingen op Chinese websites wel. Mensen durven het namelijk vaak wel aan om kleine, goedkope producten te bestellen bij zo’n webshop.” Maar grote, dure producten? Die blijft de consument voorlopig gewoon in Nederland bestellen: “Mensen vrezen toch voor namaak, dus spelen ze liever op safe en bestellen bij een Nederlandse webshop.”