TOP

‘Nieuwe silhouetten kunnen jeanssegment nieuwe impulsen geven’ *

Na een lastig jaar lijkt jeans weer bezig met een optimistische groei. Denim wordt veelvuldig gepromoot in modemagazines, nieuwe modellen (de flarepijp!) verschijnen in de winkels en het consumentenvertrouwen trekt aan. Wat merken detaillisten hiervan op de winkelvloer?

Duurdere jeans

“Het seizoen is wat moeizaam op gang gekomen”, zegt Alex Vugteveen van Corduroy in Huizen. “Zowel het weer als de klanten zijn vrij wispelturig. Daardoor is elke maand anders. Al met al zijn de resultaten niet verkeerd, we hebben tot nu toe geplust met zo’n tien procent. Jeans is bij ons productgroep nummer één en verantwoordelijk voor het grootste omzetaandeel. Verrassend is dat de duurdere jeans, tussen 140 en 160 euro, het op dit moment erg goed doen. Voor de mannen verkoopt Replay erg goed en voor de vrouwen Maison Scotch en in de lagere prijsklasse Vila. We zitten er bovenop dat we een niet te breed denimpakket hebben. We bieden nu zo’n zeven tot acht merken waaronder Replay, Nudie Jeans, Kuyichi, Ltb, Mavi en Circle of Trust.”

“Daarnaast verkopen we goede aantallen in jog- en beachpants. Een opvallende hardloper is dit seizoen ook de blazer voor vrouwen. Voor mannen doen sweats en shirts met ronde halzen het prima. Helaas zitten onze mannelijke klanten nog niet in de flow om korte broeken en andere zomerse artikelen aan te schaffen. Wat niet goed verkoopt ruilen we om bij onze leveranciers. We zijn ons er bewust van dat op dit moment alles moet kloppen in je winkel. Van mooie producten tot je etalage, de uitstraling van de winkel, hoge service en het scherp houden van je medewerkers aan toe. Dat geeft niet, maar je moet je hoofd er wel goed bij houden.”

Kleinere jeanswand

“Dit seizoen zien wij een stijgende lijn”, vertelt Marvin Naipal van Brothers Jeans in Dronten. “Qua omzet lopen we voor op dezelfde periode vorig jaar. Een tijdje terug zijn we van een flinke jeanswand teruggegaan naar een kleinere versie. Deze opzet is dan effectiever. We hebben minder merken, maar leggen dit breed neer, met bewezen successen. Denham, Scotch & Soda Amsterdams Blauw en Levi’s verkopen erg goed. Dit seizoen verkopen we voor het eerst Meltin’ Pot, met succes. Onze instapmerken zijn Selected en Vila.”

“Er is veel vraag naar sets. En naar lange, dunne vestjes en blouses. Mensen zijn op dit moment ook in voor kleur. Belangrijk voor jeans is dat er stretch in zit. Broeken zonder stretch blijven zichtbaar achter. Jeans moet vooral lekker zitten en een goede pasvorm hebben. De superskinny verkoopt dan ook nog heel goed.”

Een jeans die na vijftien maanden een sopje krijgt, bevat net zo veel bacteriën als een vers gewassen exemplaar.

Flarepijpen

De Blauwe Shop, jeans & basics in Hardenberg en Hoogeveen verkoopt dit seizoen weer meer spijkerbroeken dan afgelopen seizoen. “Gelukkig, want het is ons belangrijkste product”, zegt eigenaar Siem Bouman. “Door de betere doorverkoop verwacht ik dat minder jeans in de uitverkoop gaat belanden. Scotch & Soda, Pall Mall en G-Star hebben goedlopende modellen. We zoeken het niet meer zo zeer in de breedte, maar juist in enkele succesmodellen in verschillende wassingen. Dat blijkt goed voor het rendement, want klanten vinden het ook prettig als een bepaald model langer in de collectie blijft.”

“Ik denk dat de nieuwe broeksilhouetten het jeanssegment weer nieuwe impulsen kunnen geven. Daarom heb ik voor dit najaar jeans met flarepijpen ingekocht. Om aan onze klanten te laten zien dat we de trends volgen.” 

“Nauw contact met de klanten wordt steeds belangrijker. We hebben veel contactmomenten, via sms, Facebook, e-mail en onze webshop. De laatste zie we als een mooie etalage van onze winkel. Alles bij elkaar moet je actiever zijn dan vroeger. We denken continu na over hoe we onze zaak kunnen verbeteren.”

Superskinny

“Skinny en superskinny jeans gaan bij mij ook dit seizoen nog erg vaak over de toonbank”, vertelt Nick Jansen, eigenaar van Amigo Casuals in Maassluis en Vlaardingen. “Afgelopen seizoen hadden we twee wijdere modellen opgenomen, een met uitlopende pijp van QS en een losser model van G-Star. Die verkochten moeizaam, maar gingen uiteindelijk in de uitverkoop weg. De skinny zal hier, in het dorp Maassluis, nog niet gauw verdwijnen. Bij ons gaan de trends niet zo snel. Toch vind ik het wel belangrijk om andere, wijdere modellen aan onze klanten te laten zien. Maar ik ga er niet heel erg de diepte mee in.”

“Verder verkoopt dit voorjaar Scotch & Soda het best voor mannen. Voor vrouwen loopt de Myra, een aansluitend, hoger model van Eden Schwartz, erg goed. En de Lynn van G-Star in alle kleuren en wassingen.”

Stretchmaterialen

“Ik ben nu acht maanden open en het valt me op dat in die tijd de kooplust van klanten is gegroeid”, vindt Rebecca Goossens van Pakhuis 1920 in Etten-Leur. “Mijn klanten schaffen regelmatig sets aan en sommigen komen iedere week wel even kijken. Ik kom er nu ook achter dat ik iets teveel heb voorgeorderd, waardoor ik minder speelruimte in het seizoen heb. Ik kan nog maar weinig bijbestellen.”

“Voor mannen verkoopt Gabba het allerbest. Ze zijn vernieuwend en hebben een goede fit door de stretchmaterialen. Verder lopen de jeans van Antony Morato, Anerkjendt en Nudie Jeans prima. Met name de slanke modellen doen het goed.”

“Voor vrouwen slaan de aparte wassingen en trendsettende styles van Circle of Trust aan. Zij zijn ook sterk in modellen die langer dan een seizoen meegaan. En dat is fijn. Catwalk Junkie en Numph presteren ook goed. Ideaal zijn verder de spijkerbroeken van Nudie Jeans, die erg mooi aansluiten en niet gaat lubberen.”