TOP

NYDJ denkt vooruit: ‘wij delen data met de retailer’

Vrouwenmodelabel NYDJ – of Not Your Daughters Jeans – richtte zich vlak voor het een trend werd al op de meer gangbare en plus size vrouwenmaten en bijbehorende tendens van 'body positivity'. Momenteel is Wim Gorissen, sales director Europa van NYDJ, vooral op zoek naar uitbreiding buiten de traditionele retail en zet hij zich in om retailers slimmer te laten inkopen. 'Kijk naar de behoefte en bestel wat nodig is'

Wat zoekt de Nederlandse vrouwelijke consument anno 2019 in een jeans?

“De media en de modebranche hebben veel aandacht voor body positivity. Wij richten ons al twaalf jaar op vrouwen met maatje 42, in een tijd dat alles draaide om strakke pasvormen en laag uitgesneden jeans. Vrouwen zijn best bereid om te betalen voor een goede pasvorm, eentje waarbij bijvoorbeeld de taille wordt geaccentueerd en met de technologieën om het figuur beter te laten uitkomen. Duurzaamheid is ook belangrijker dan ooit, wij wassen onze jeans dan ook al zo’n vijf jaar met minder water.”

Op welke manieren werkt NYDJ samen met de Nederlandse retailer?

“Een partnership is voor ons belangrijk. Dus niet: koop onze collectie en we zien u over zes maanden terug. We hebben de hele collectie op voorraad, niet alleen de basisartikelen. We hameren er dan ook altijd op om niet de winkel vol te gooien, maar naar de behoefte te kijken en te bestellen wat nodig is. Minimale inzet en optimale afstemming op de markt. Het is nog best lastig om de traditionele retailer daarvan te overtuigen, maar gelukkig zijn er veel retailers die er fantastisch mee werken. Verder hebben we ontzettend veel data en knowhow door de verkoop op onze website, we weten precies wie in welke locatie naar wat op zoek is. Die data delen we met de retailer. Juist de kleinere retailer moet daar – zeker in deze tijden – gebruik van maken. Amerikanen doen dat zo veel beter. Hun gouden regel is: voor 1 oktober geen winterjas over de vloer. Hier zijn de budgetten voor zomer 2020 eind augustus al op, Amerikanen beginnen dan pas met inkopen.”

Zijn er plannen voor eigen winkels?

“In de Verenigde Staten testen we eigen winkels. Wij zijn vooral ook bezig om andere platformen te zoeken, er zijn zo veel andere platformen waar niemand van weet. Wij zijn bijvoorbeeld de enige in Nederland die met Stitchfix werken, een Amerikaans bedrijf dat zo’n vijf jaar bestaat en meer dan  2 miljard dollar omzet maakt. Consumenten kunnen zich op Stitchfix abonneren en ontvangen iedere maand een doos met spullen naar hun eigen smaak. De pilot in Engeland werkt fantastisch, het is ideaal voor als je geen tijd of zin hebt om te winkelen maar wel geadviseerd wilt worden. Een ander platform is QVC: een soort Tel Sell-achtig platform. De kanalen waar mensen kleding verkopen veranderen. Ik ben bezig om vooruit te denken: hoe bereik ik de consument buiten de traditionele retail? Veel van hen zijn zoekende en daar moet je op inspelen.”

Waar ligt de focus op de komende tijd?

“Blijven luisteren naar onze doelgroep, wat wil de klant? Dat doen we door gesprekken met  klanten te voeren, consumentenpanels en data. Is de flared jeans in, dan bieden we die natuurlijk aan voor de fashion collecties, maar het gros van onze eindconsumenten zal voor de normale blauwe broek gaan. We zullen die trouwe klant niet aan de kant zetten om te hip en modern te worden. Want die klant is de klant die naar de winkel komt om geadviseerd te worden en bereid is om je product te kopen.”