TOP

Tips voor milieubewust online shoppen, veel Nederlanders storen zich aan Black Friday en nieuwe naam voor Gallery

Milieu Centraal geeft consumenten online shopadviezen voordat de jaarlijkse decemberdrukte begint om de impact op het milieu te beperken. Maar liefst 55 procent van de ondervraagden ergert zich volgens onderzoek aan alle ophef rondom Black Friday. En de Duitse beurs Gallery in Düsseldorf heet voortaan Gallery Fashion. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 19 november.

Milieu Centraal geeft tips voor milieubewuster online shoppen

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft consumenten online shopadviezen voordat de jaarlijkse decemberdrukte begint om de impact op het milieu te beperken. Miskopen en bezorgmissers betekenen extra vervoer en dus extra CO2-uitstoot, én ook stikstofuitstoot in woonwijken. Kritisch zijn bij bestellen scheelt miskopen. Dat betekent detailfoto’s van een product checken, maattabellen gebruiken en reviews lezen. Maar liefst zestig procent van de online bestelde schoenen wordt geretourneerd en bij kleding is dit 40 procent.

Ook spoedbezorgingen zijn een slechte keuze voor het milieu, want de bezorger kan zo niet de kortste bezorgronde rijden voor de pakketten. In één keer een grote bestelling doen in plaats van om de paar dagen een pakketje laten komen, scheelt ook. En wanneer dit bij één webshop gebeurt, kan de bezorger alles in één keer brengen. Verder tipt Milieu Centraal de consument om vooral te zorgen om thuis te zijn als een pakket wordt verwacht, of goede afspraken te maken met de buren of de bezorgdienst. In 2015 stonden bezorgers bij gemiddeld 22 procent van de bezorgingen voor een dichte deur. De uitstoot van bezorgen, de tweede aanbieding of de retour naar de pakketservice was in die gevallen voor niets. 86 procent van de online shoppers laat zijn pakket thuis bezorgen. Voor het milieu kan het beter naar een servicepunt, mits de besteller het met de fiets of lopend afhaalt. Dat geldt ook bij retouren. Thuis laten afhalen heeft een grotere impact dan het pakket lopend of fietsend naar de pakketservice terugbrengen.

Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday

Op 29 november is het Black Friday en daarom deed kortingswebsite Acties.nl onderzoek naar dit fenomeen onder 1.096 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Maar liefst 55 procent van de ondervraagden ergert zich aan alle ophef rondom Black Friday. Van alle ondervraagden denkt 71 procent dat de meeste korting die tijdens Black Friday wordt gegeven, niet uniek is. Met tachtig procent zijn voornamelijk dertigers vernietigend in hun oordeel.

Ondanks dat zegt toch zestien procent op deze dag spullen te bestellen die zij anders niet zouden kopen. Met name jongeren tot dertig jaar laten zich hierdoor vaak verleiden: 31 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat tijdens Black Friday een kwart van de Nederlanders direct van de gelegenheid gebruikmaakt om alvast inkopen voor de feestdagen te doen. Verder vindt dertig procent dat er meer Nederlandse (web)winkels moeten deelnemen aan het online shopfestijn. Jongeren tot dertig jaar zijn hiervan (wederom) de grootste voorstanders; precies de helft van hen ziet graag een groter Nederlands aanbod tijdens Black Friday.

Opvallend genoeg is er een groot verschil tussen praktisch geschoolden (slechts zestien procent) en midden- en hoogopgeleiden (26 procent).

Gallery wordt Gallery Fashion

De Duitse beurs Gallery in Düsseldorf heet voortaan Gallery Fashion en sluit daarmee beter aan op de zusterbeurs Gallery Shoes. “Het is niet alleen een stilistische kwesite, maar ook een duidelijke boodschap naar de markt: deze twee beurzen zijn gevestigd en complementair aan elkaar”, zegt  Ulrike Kähler, directeur van organisator Igedo Company. “Gallery Fashion heeft dezelfde potentie als Gallery Shoe, ook wat betreft het gebruik van de volledige capaciteit van de locatie Areal Böhler, met de optie om nog drie tijdelijke hallen toe te voegen. In deze tijden van grote omwentelingen en veranderingen bieden wij stabiliteit met onze concepten.” De volgende Gallery Fashion is van 25 tot 27 januari 2020. Als aanvulling is er het Showroom Concept van 24 tot 28 januari 2020, waar agenturen en merken zonder showroom in Düsseldorf minimaal vijf dagen lang een tijdelijke ‘showroom’ openen om hun collectie te presenteren, aangevuld met panel talks, presentaties en een trend area met store design inspiratie.

Thuiswinkel.org stuurt minister brandbrief over online identificatie

Thuiswinkel.org heeft samen met enkele partners een brief gestuurd naar minister Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierin vragen de partijen nadrukkelijk om een publiek online identificatiemiddel waarmee personen zich online kunnen identificeren. De huidige manier van online identificeren, waarbij bijvoorbeeld een kopie van het paspoort moet worden opgestuurd, is onveilig, onpraktisch en werkt identiteitsfraude in de hand. Volgens de belangenvereniging voor webwinkels moet hier snel verandering in komen. Zo is DigiD vooralsnog niet beschikbaar voor het bedrijfsleven en dat is volgens de organisatie een gemiste kans. In navolging van Thuiswinkel.org hebben ANVR, INretail, Techniek Nederland, Detailhandel Nederland en VBIN de brief ondertekend en de partijen zijn het erover eens dat er een maatschappelijke behoefte bestaat voor een publiek online identificatiemiddel.