TOP

‘Miljoenenverlies voor de Etam Groep’

De Etam Groep heeft in 2012-2013 een miljoenenverlies geleden. Dat schrijft Het Financieele Dagblad over het moederbedrijf van Miss Etam en Promiss.

Het Financieele Dagblad baseert zich op een rechtbankverslag van een zaak die een werknemer tegen de Etam Groep had aangespannen, waarin ook de cijfers van het bedrijf worden aangehaald. De medewerker was het niet eens met de beslissing van het bedrijf om haar na een reorganisatie voor hetzelfde werk minder salaris te bieden en werd door de rechtbank in het gelijk gesteld.

Miljoenenverlies

In het verslag staat verder dat de Etam Groep in 2011-2012 een verlies leed van €2,8 miljoen, wanneer een bijzondere opbrengst niet mee wordt gerekend. Daarnaast meldt het verslag volgens het FD dat ook in het boekjaar 2012-2013 een verlies is geleden dat in de miljoenen loopt. In het boekjaar 2010-2011 leed de groep ook al verlies: namelijk €3,3 miljoen bij een omzet van €238 miljoen.

Zwarte cijfers

In 2009 schreef het bedrijf juist weer zwarte cijfers na een aantal verliesgevende jaren. Dit was te danken aan een nieuwe directeur die een flinke reorganisatie doorvoerde. In het boekjaar 2008-2009 werd er €3,2 miljoen winst geboekt tegen een verlies van €11 miljoen een jaar eerder.

Nieuwe reorganisatie

De Etam Groep kondigde vorig jaar aan opnieuw te gaan reorganiseren, waarbij zo’n 140 banen zijn geschrapt. In het rechtbankverslag is te lezen dat deze reorganisatie noodzakelijk was omdat de opkomst van webwinkels en de economische crisis de resultaten van de gehele Etam Groep onder druk zette. Als er niet werd gereorganiseerd hadden slecht draaiende winkels de deuren moeten sluiten.

Investering in online

Er is daarnaast flink geïnvesteerd in de webshop. In 2013 werd er zelf een directeur e-commerce aangesteld. Mét resultaat, want Miss Etam won in maart 2014 een Thuiswinkel Award in de categorie mode. Ook was het bedrijf één van de grootste online groeiers in 2013 volgens onderzoek van GfK. “We denken dat we in de toekomst met digitale sales ruim 30% van onze omzet kunnen realiseren. En sneller dan we denken, al over drie jaar”, zei e-commerce directeur Francine van Dierendonck onlangs nog in een interview met Textilia.